انگشتر حرز چیست ؟ / انگشتری با هزار و یک خاصیت عجیب

طلا و جواهر اقتصاد 100: انگشتر حرز ، همانند سایر انگشتر ها ، خواص متعددی دارد ولی با این تفاوت که تاثیر بسیار زیادی نسبت به سایر انگشتر ها در حفاظت از جان انسال ها دارد و از از زمان امامان تا کنون ، به داشتن آن بسیار تاکید و توصیه شده است .

انگشتر حرز چیست ؟ / انگشتری با هزار و یک خاصیت عجیب

در ادامه ی این مطلب ، شما را با انگشتر حرز و فواید و خواص آن بیشتر آشنا می کنیم.

انگشتر حرز چیست

پیش از هر چیز ، ابتدا شما را با توضیح مختصری از معنای حِرز در گذشته و معنای لغوی آن آشنا می کنیم .  تعویذ یا حِرز در لغت به معنای محافظ و پناهگاه بوده و انسان را از هرگونه بلای زمین و آسمان مصون می دارد . همچنین در زمان ائمه ی اطهار و گذشته ، به این دعا توجه بسیار می شد و انسان ها آن را به بازوی دست شان می بستند . امروزه نیز در قالب بازو بندی چرم از جنس پوست آهو ساخته شده است و داخل آن دعای حرز قرار گرفته است و مردم ( چه زن و چه مرد ) بر دست خود می بندند .

یکی از معروف ترین حِرز ها ، حِرز امام جواد ( ع ) می باشد که از آن نباید غافل شد . چرا که میان دعا ها و انگشتر ها از قدیم الایام تا کنون ، بسیار محبوب بوده و اهمیت بسزایی به آن قائل شده است . امروزه علاوه بر بازو بند ، انگشتر هایی از جنس برنج و نقره ساخته می شود که دعای حِرز امام جواد ( ع ) و مقداری از تربت کربلا در قسمت زیری آن که ته بار نام دارد ، قرار داده می شود و یا بر روی سنگ ها این دعا خوانده می شود و به فروش می رسد .

افرادی که تمایلی به وجود سنگ بر روی رکاب انگشتر خود ندارند ، باید گفته شود که انگشتر هایی هم ساخته می شود که دعای حرز در آن جای گرفته و شکل ستاره به جای نگین روی انگشتر حکاکی می شود . این انگشتر ها هم مناسب مردان و هم زنان بوده و بر کودکان هم مناسب می باشد . علاوه بر این ها ، از تاثیرات انگشتر حرز نباید غافل شد که یکی از تاثیرات بسیار مجرب آن ، محافظت از جان و مال انسان در برابر حوادث و بلا هاست که توصیه ی بسیاری بر آن شده است و در ادامه ی مطالب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت .

شرایط نگهداری و ساخت انگشتر حِرز

همانند سایر انگشتر ها ، برای ساخت این انگشتر هم باید از جانب شخص نویسنده ی دعا و سازنده ی انگشتر ، آداب و اصول خاصی رعایت شود که یکی از مهم ترین ان ها رو به قبله نشستن و وضو داشتن و استفاده کردن از قلم و کاغذی است که به دست افراد مسلمان ساخته شده است و سپس اقدام به نوشتن صحیح و درست دعا باید کرد و از هر گونه نجاست و ناپاکی دوری کرد .

همچنین باید برای نگهداری از این انگشتر هم به حد کافی کوشا بود و به علت وجود نام های مقدس در این دعا ، باید از به همراه داشتن آن در سرویس بهداشتی خود داری کرد و مواظب بود تا درون چاه یا سایر مکان های نا درست نیوفتد . به همین خاطر با دقت هرچه بیشتر بهتر است از ان محافظت شود . پس در خرید انگشتر مردانه و زنانه و نگه داری انگشتر دقت کنید .

در صورت نقره بودن انگشتر ، از زدن هرگونه عطر و ادکلن به آن و از نگهداری کردن در میان سایر جواهر و زیور آلات خودداری شود . از بردن آن به داخل حمام و یا استخر جلو گیری شود و قبل از خواب ، آن را از دست خارج کرد . گفته شده است که پیش از بستن دعا به بازو ، نماز مخصوص آن را باید حتما به جای آورد که شامل 4 رکعت نماز بوده :

در هر رکعت 1 مرتبه سوره ی حمد

هفت مرتبه ایت الکرسی

هفت مرتبه ایه ی 18 سوره ی ال عمران ( شهدالله )

هفت مرتبه سوره ی شمس

هفت مرتبه سوره ی لیل

هفت مرتبه سوره ی توحید خوانده شود

و سپس به رکوع و سجده رفته و بعد از اتمام نماز ، ان را بر دست ببندد .

خواص انگشتر حرز امام جواد ( ع )

انگشتر حرز ، مخصوصا حرز امام جواد ( ع ) ، از خواص خاص و بی نظیری برخوردار است که نباید از آن غافل شد و آن را دست کم گرفت .

بر این اساس ، برخی از این خواص هارا برایتان باز گو می کنیم :

دفع چشم زخم

دفع هرگونه بلا

دفع سحر و جادو

تاثیر در گشایش بخت و اسان شدن ازدواج

حفاظت از جان و مال

حفاظت از آبرو

حفاظت از بیماری ها

دفع دشمنی و فریب

در پناه خدا قرار گرفتن

افزایش ارامش و تقویت اعتماد به نفس

حفاظت از قتل

دفع فقر و تنگ دستی

دور ماندن از وسوسه های شیطانی

دور ماندن از آزار و اذیت ها – دفع ترس و اندوه

پیروز شدن در برابر دشمن

عاقبت به خیر شدن در دنیا و اخرت

متن دعای حرز

معمولا برای دعای حرز ، حرز امام جواد ( ع ) را حکاکی می کنند و در اختیار مردم میگذارند که این دعا به 2 نوع است که یکی با وجود اسامی و سوره های بیشتر ، طولانی تر از دعای دیگر می باشد ، و دعای حرز صغیر امام جواد علیهم السلام به شرح زیر است :

“بسم الله الرحمن الرحیم”

یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ افاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ

متن دعای حرز

و معنای آن : ای نور و ای دلیل روشن و ای آشکارکننده ای نوربخش پروردگارا کفایتم کن از شرور و آفات روزگار واز تو خواهم رهایی را در روزی که دمیده شود در صور در روایت ها امده است که امام جواد ( ع ) واسطه ای است نزد خداوند جهت رزق و روزی و هر کس در روزی و رزقش به مشکل خود به ایشان توسل کند تا با خواست خدا مشکل او حل شود .

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

موافق افزایش کف «معافیت مالیاتی» به جای افزایش درصد حقوق هستید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما