پیش‌بینی قیمت طلا در افق پیش رو

طلا و جواهر اقتصاد 100: از آنجا که تنش‌های ژئوپلیتیکی ادامه دارد و انتظارات مبنی بر کاهش پولی را پشتیبانی می‌کند، طلا به روند صعودی ادامه می‌دهد.

پیش‌بینی قیمت طلا در افق پیش رو

به گزارش  «اف‌ایکس امپایر» در یاددشتی تحلیلی با نگاهی به رویدادهای هفته‌ی گذشته، نوسانات قیمت طلا را مورد ارزیابی قرار داد و در مورد چشم‌انداز آتی فلز گرانبها اینگونه نوشت:

هفته گذشته، طلا به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار از 2700 دلار گذشت که ناشی از تشدید عدم قطعیت‌های جهانی و انتظارات تداوم تسهیل پولی بود.

آنچه مسلم است با هجوم سرمایه‌گذاران به سمت طلا در میان چشم‌انداز بی‌ثباتی اقتصادی و ژئوپلیتیکی، تقاضا برای پناهگاه امن افزایش یافت.

طلا XAU/USD در هفته‌ای که گذشت، به 2721.90 دلار رسید که 64.72 دلار یا 2.44+ درصد رشد داشته است.

درگیری در خاورمیانه، تقاضا برای پناهگاه امن را تقویت می‌کند

درگیری‌های جاری در خاورمیانه، به‌ویژه بین اسرائیل و حزب‌الله، یکی از محرکه‌های اصلی رالی اخیر طلا بوده است. با تشدید دخالت نظامی حزب‌الله، بی‌ثباتی منطقه عمیق‌تر شد و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا در جستجوی پناهگاه امن طلا باشند.

عدم حل درگیری و افزایش ریسک ژئوپلیتیکی طلا را به بالاترین حد خود رساند و قیمت در روز جمعه، رکورد 2722.65 دلار را ثبت کرد.

تسهیل سیاستگذاری بانک مرکزی، حامی رشد بهای طلا 

انتظارات مبنی بر تداوم تسهیل پولی نیز نقش مهمی در رالی هفته‌ی گذشته داشت. به طور گسترده پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو در ماه نوامبر نرخ بهره را کاهش دهد و بازارها با احتمال 92 درصدی برای کاهش 25 واحدی قیمت‌گذاری کنند.

سیاست‌های پولی سست‌تر از آنجا که هزینه‌ی فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهند، دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را جذاب‌تر می‌کنند.

پیرو افزایش مومنتوم صعودی، بانک مرکزی اروپا (ECB)، سومین کاهش نرخ بهره در سال را با انتظار کاهش بیشتر انجام داد و تقاضا برای طلا را به عنوان پوششی در برابر شرایط نامطمئن اقتصادی تقویت کرد.

داده‌های اقتصادی سیگنال‌های ترکیبی را ارائه می‌دهند

علیرغم حرکت صعودی طلا، داده‌های اقتصادی ایالات متحده تصویر متفاوتی را ترسیم کرد. خرده‌فروشی در سپتامبر 0.4 درصد افزایش یافت که فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و تداوم انعطاف‌پذیری در هزینه‌های مصرف‌کننده را به تصویر می‌کشید. با این حال، بازار مسکن با شروع ضعیف و کاهش مجوزهای ساخت، ضعف را نشان داد و این گمانه‌زنی را برانگیخت که فدرال رزرو موضع خود را به شدت حفظ خواهد کرد.

انتظار می‌رود این مؤلفه‌های ترکیبی اعم از مصرف قوی و معیارهای مسکن ملایم‌تر، حامی طلا باشد، چرا که سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز اقتصادی گسترده‌تر محتاط هستند.

عدم اطمینان ژئوپلیتیک و اقتصادی طلا را در کانون توجه قرار داده است

علاوه بر ریسک‌های ژئوپلیتیکی، سرمایه‌گذاران انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایالات متحده را به دقت زیر نظر دارند که باعث قدرت‌گرفتن عدم اطمینان بازار شده است. دارایی‌های امن مانند طلا همچنان در کانون توجه قرار دارند و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت افزایش بیشتری خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی‌های بازار، طلا طی 6 تا 12 ماه آینده به 3000 دلار در هر اونس افزایش می‌یابد که عوامل ژئوپلیتیکی و اقتصادی عمدتاً بر آن تأثیر می‌گذارند. 

از آنجا که تنش‌های ژئوپلیتیکی ادامه دارد و انتظارات مبنی بر کاهش پولی را پشتیبانی می‌کند، انتظار می‌رود طلا پس از رسیدن به بالاترین سطح جدید خود، به روند صعودی ادامه دهد. در حالی که ممکن است در کوتاه‌مدت مقداری سود حاصل شود، چشم‌انداز گسترده‌تر همچنان مثبت است و تقاضای قوی احتمالاً ادامه خواهد داشت.

عوامل کلیدی که باید زیر نظر گرفته شود، شامل هرگونه تحول در مناقشات خاورمیانه و داده‌های اقتصادی ایالات متحده است که هر دو می‌توانند قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

طلا می‌تواند در روزهای آینده مقاومتی در حدود 2750 دلار را آزمایش کند و در صورت قوی‌ماندن تقاضای پناهگاه امن، پتانسیل صعودی بیشتری خواهد داشت.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما