ماجرای تصادف مرگبار خودروی Xiaomi SU7 چیست؟

اقتصاد ۱۰۰- برخورد شدید خودروی Xiaomi SU7 باعث جان‌باختن سه دانشجوی دختر و افزایش نگرانی درباره ایمنی رانندگی خودکار شد.

ماجرای تصادف مرگبار خودروی Xiaomi SU7 چیست؟

به گزارش گروه دانش و فناوری، در تاریخ ۲۹ مارس، یک خودروی برقی Xiaomi SU7 مدل استاندارد در بزرگراه Dezhou-Shangrao در نزدیکی شهر تونگلینگ در استان آنهویی چین دچار حادثه‌ای شدید شد که به جان باختن سه دختر دانشجوی دانشگاه انجامید.

این نخستین حادثه منجر به فوت مربوط به خودروی برقی تازه‌وارد شیائومی به حساب می‌آید و باعث نگرانی گسترده‌ای در مورد فناوری رانندگی خودکار و سطح ایمنی خودروها شده است.

قربانیان این سانحه سه دانشجوی دختر بودند که برای شرکت در آزمون استخدامی دولتی به سمت شهر چیژو در حرکت بودند. آن‌ها سوار بر مدل استاندارد Xiaomi SU7 بودند، که ارزان‌ترین نسخه از خانواده SU7 محسوب می‌شود. این خودرو در ماه مه ۲۰۲۴ خریداری شده و در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۴ تحویل گرفته شده بود.

مدل یادشده که تنها یک روز قبل از حادثه یعنی در ۲۸ مارس ۲۰۲۴ به‌طور رسمی عرضه شده بود، از سیستم رانندگی خودکار NOA مبتنی بر دوربین بهره می‌برد و فاقد حسگر LiDAR است که تنها در مدل‌های Pro و Max وجود دارد.

محل وقوع حادثه بخش چی‌چی بزرگراه بود؛ جایی که به دلیل تعمیرات، مسیر حرکت خودروها تغییر کرده و باریک‌تر شده بود. وجود احتمالی موانع ساختمانی نیز ممکن است در وقوع این سانحه نقش داشته باشد.

طبق داده‌هایی که شرکت شیائومی برای پلیس ارسال کرده، ترتیب وقایع به شکل زیر بوده است:

  • ساعت ۲۲:۲۷:۱۷: سیستم NOA فعال بوده و خودرو با سرعت ۱۱۶ کیلومتر در ساعت در حرکت بوده است.
  • ساعت ۲۲:۴۴:۲۴: خودرو موانع را شناسایی کرده، هشدار داده و شروع به کاهش سرعت کرده است.
  • ساعت ۲۲:۴۴:۲۵: راننده کنترل را به‌صورت دستی در دست گرفته، فرمان را ۲۲ درجه به چپ چرخانده و ۳۱ درصد ترمز گرفته است.
  • ساعت ۲۲:۴۴:۲۶: فرمان به‌اندازه یک درجه به سمت راست تنظیم شده و ترمز به ۳۸ درصد افزایش یافته است.
  • ساعت ۲۲:۴۴:۲۶ تا ۲۲:۴۴:۲۸: خودرو با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت با یک مانع بتنی برخورد کرده و سپس دچار حریق شده است.

پس از برخورد، برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جمله پستی از مادر یکی از قربانیان در Douyin، ادعا کرده‌اند که درب‌های خودرو پس از تصادف قفل شده و سرنشینان نتوانسته‌اند خارج شوند.

خودروی Xiaomi SU7

شیائومی در پاسخ اعلام کرده که دکمه‌ای برای باز کردن اضطراری در داخل خودرو وجود دارد، اما نمی‌توان با قطعیت گفت که این عملکرد در زمان حادثه مؤثر بوده است. همچنین یکی از ضعف‌های سیستم NOA ناتوانی در شناسایی موانع کوچک مانند مخروط‌های راه‌سازی است که ممکن است در این حادثه تأثیرگذار بوده باشد.

پس از این اتفاق، شرکت Xiaomi در تاریخ ۳۰ مارس یک تیم بررسی ویژه تشکیل داد و در همان روز از محل حادثه بازدید کرد. داده‌های مربوط به خودرو نیز در ۳۱ مارس به پلیس تحویل داده شد. مدیرعامل شرکت، لی جون، ضمن ابراز تأسف عمیق، وعده داد که Xiaomi شفاف عمل کرده و از خانواده‌های قربانیان پشتیبانی خواهد کرد.

شرکت همچنین اعلام کرد هنوز اجازه دسترسی به خودروی حادثه‌دیده را ندارد و شایعه انتقال آن به پکن را رد کرد. اطلاعات داخلی نشان می‌دهد که در زمان برخورد، خودرو در حالت رانندگی کمکی NOA و با سرعت ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت بوده و پس از هشدار سیستم، سرعت به ۹۷ کیلومتر بر ساعت کاهش یافته بود.

علت دقیق آتش‌سوزی پس از تصادف هنوز در دست بررسی است، اما Xiaomi اعلام کرده که احتمالاً آتش از داخل کابین آغاز شده نه از باتری خودرو. همچنین مشخص شده که سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB) فعال نشده چراکه مانع موجود، یعنی مانع آب‌دار، توسط سیستم قابل شناسایی نبوده است.

تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد و به بررسی شرایط جاده، عملکرد راننده و سیستم‌های خودرویی می‌پردازد. این حادثه بار دیگر نیاز به ارزیابی جدی درباره قابلیت‌های رانندگی خودکار، امکانات ایمنی اضطراری و آموزش‌های راننده در خودروهای برقی را پررنگ کرده است.

انتهای پیام

منبع تکراتو
وبگردی
    ارسال نظر