رکورد باور نکردنی برای طلا در راه است ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: سرمایه‌گذاران معمولاً در زمان مخاطرات ژئوپلیتیکی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی به دنبال یک پشتوانه ایمن می‌گردند که همان طلاست.

رکورد باور نکردنی برای طلا در راه است ؟

قیمت طلا در روز دوشنبه همچنان بالای 2700 دلار است. تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در شرایطی افزایش یافته که تاجران در حال بررسی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و همچنین بی‌ثباتی‌های ناشی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

توجه بازار در این مقطع بیشتر معطوف به انتخابات است و هرچه انتخابات نزدیک‌تر می‌شود در تمام اقتصادهای جهان صحبت از اینکه چه کسی پیروز می‌شود محور گفتگوها خواهد بود.

طبق نظرسنجی‌ها، در حالی که کمتر از سه هفته به انتخابات ایالات‌متحده و رقابت سال ۲۰۲۴ بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، باقی مانده است. سرمایه‌گذاران معمولاً در این شرایط یعنی در زمان مخاطرات ژئوپلیتیکی و بی‌ثباتی‌های اقتصادی به دنبال یک پشتوانه ایمن می‌گردند که همان طلاست.

وزارت خزانه داری اعلام کرد، کسری بودجه ایالات‌متحده برای سال مالی ۲۰۲۴ به ۱.۸۳۳ تریلیون دلار رسید.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه این گزارش با 5 دلار افزایش به 2727 دلار رسید.

تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از قیمت طلا نشان می‌دهد اکثر کارشناسان نسبت به رشد بیشتر قیمت طلا در هفته معاملاتی‌ پیش‌رو خوش‌بین هستند.

برخی تحلیلگران عقیده دارند قیمت معاملات آتی طلا در سه ماهه پایانی 2025 به متوسط 3000 دلار در هر اونس خواهد رسید.

بازارها بر مخاطرات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه تمرکز کرده‌اند. رژیم صهیونیستی پس از حمله به خانه نتانیاهو رئیس جمهور این کشور در روز شنبه، در مورد حمله به ایران صحبت می‌کند. جو بایدن و دولت او خواستار از سرگیری مذاکرات آتش‌بس در منطقه هستند اما بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی با مذاکرات صلح مخالفند.

قیمت طلا بیش از 30 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا افزایش یافته و بهترین عملکرد را در میان سایر کالاها داشته است. مهمترین عامل اخیر افزایش قیمت طلا تسهیل سیاست‌های مالی فدرال رزرو آمریکا بوده است. خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی هم از قیمت این فلز گرانبها حمایت می‌کند.

بر اساس ابزار CME Fedwatch، معامله‌گران با احتمال ۹۹ درصد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه نوامبر قیمت‌گذاری می‌کنند. بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ بهره را یک چهارم کاهش داد.

روند کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هم باعث ضعف دلار می‌شود. پایین آمدن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 3.16 درصد افزایش به 34 دلار و 28 سنت رسید. پلاتین هم باید یک افزایش 0.74 درصدی 1022 دلار و 83 سنت معامله می‌شود.

جیمز استنلی از Forex.com و مارک لایبوویت از VR Metals نیز از روند صعودی طلا حمایت کردند و لایبوویت بر اهمیت نشست بریکس تأکید کرد. شان لاسک از Walsh Trading خاطرنشان کرد که حرکت صعودی طلا علی‌رغم عواملی مانند افزایش بازده اوراق قرضه و تقویت دلار که معمولا تأثیر منفی بر فلزات دارند، همچنان قوی باقی مانده است. او پیشنهاد کرد که قیمت طلا می‌تواند قبل از هرگونه کاهش قابل‌توجه، 40 تا 50 دلار دیگر افزایش یابد.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما