قیمت سکه و مسکن، عیدی کارگران را جارو کرد

افزایش حقوق کارگران جوابگو نیست، سبد معیشتی تعریف شود /دستمزد فعلی با مسکن متری 70 میلیون تناسب ندارد

اقتصاد 100 - حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است اگر نرخ تورم کنترل نشود، حتی اگر عیدی کارگران چند برابر حداقل حقوق باشد، باز هم نمی‌تواند نیازهای شب عید یک خانواده چهار نفره کارگری را تأمین کند.

افزایش حقوق کارگران جوابگو نیست، سبد معیشتی تعریف شود /دستمزد فعلی با مسکن متری 70 میلیون تناسب ندارد

به گزارش اقتصاد 100 ، هر ساله با  اتمام نیمه اول سال، موضوع عیدی کارگران به یکی از مباحث مهم اقتصادی تبدیل می‌شود که تأثیر زیادی بر زندگی میلیون‌ها ایرانی دارد. طبق قانون، عیدی کارگران نباید کمتر از دو برابر حداقل دستمزد تعیین‌شده باشد.

برای سال ۱۴۰۳، حداقل عیدی معادل ۱۴ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۶۸ تومان و حداکثر عیدی معادل ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۵۲ تومان تعیین شده است.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، بر این نکته تأکید دارد که تا زمانی که دولت‌ها نتوانند نرخ تورم را کنترل کنند، افزایش حقوق و عیدی کارگران نمی‌تواند نیازهای آنان را برطرف کند.

او بر این باور است که با افزایش قیمت سکه به ۵۰ میلیون تومان و قیمت مسکن به متری ۷۰ میلیون تومان، افزایش حقوق‌ها و عیدی‌ها نمی‌تواند نیازهای خانواده‌های کارگری را تأمین کند.


مشروح گفتگوی اقتصاد 100 با حسن صادقی:

عیدی کارگران در مقابل سکه 50 میلیونی ناچیز است


 

این فعال حوزه کارگری درباره دیگر مشکلات معیشتی کارگران هم معتقد است دولت باید در کنار افزایش حقوق‌ها، از مکانیزم‌های حمایتی مانند سبد معیشت استفاده کند که تأثیر کمتری بر تورم دارد. این سبد معیشتی می‌تواند به صورت بن کارت یا از طریق تعاونی‌ها برای خرید کالاها بدون نیاز به پرداخت نقدی ارائه شود.

 

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما