ورق برای طلا برگشت!

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا پس از یک افت نسبتاً قوی در ماه دسامبر، تا حد زیادی شاهد سودآوری بود و فلز زرد سال 2023 را با بیش از 10 درصد رشد به پایان رساند.

ورق برای طلا برگشت!

به گزارش اینوستینگ، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه آسیا در کاهش یافت؛ هر اونس طلا با 0.5 درصد کاهش، به 2035.69 دلار رسید، در حالی که قیمت طلای منقضی‌شده در فوریه با 0.4 درصد کاهش، به 2042.25 دلار در هر اونس رسید. هر دو شاخص در هفته‌ی اول سال 2024، حدود 0.9 درصد از دست دادند.

در حوزه‌ی داده‌ها، آمارهای قوی‌تر از حد انتظار نیروی کار آمریکا باعث شد تا بازارها در مورد انتظارات برای کاهش زودهنگام نرخ بهره تجدید نظر کنند.

با نگاهی به نوسانات اخیر طلا می‌توان مشاهده کرد که فلز زرد شروع ضعیفی در سال 2024 داشت و این موضوع دقیقا در پی بازگشت چشمگیر دلار و در زمانی اتفاق افتاد که معامله‌گران شرط‌بندی‌هایی مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس انجام دادند.

البته داده‌های قوی‌تر از حد انتظار حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در روز جمعه، که حکایت از انعطاف‌پذیری در بازار کار داشت، نه‌تنها بر این گمانه‌زنی‌ها افزود، بلکه به فدرال رزرو فرصت بیشتری برای نگه‌داشتن نرخ‌ها به مدت طولانی‌تر داد.

علاوه بر آن، طلا پس از یک افت نسبتاً قوی در ماه دسامبر، تا حد زیادی شاهد سودآوری بود و در مقام مقایسه با عملکرد سال قبل، فلز زرد سال 2023 را با بیش از 10 درصد رشد به پایان رساند.

هم‌اکنون بازارها دقیقاً بر روی داده‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده در ماه دسامبر متمرکز شده‌اند که قرار است روز پنج‌شنبه ارائه شود. البته انتظار می‌رود این قرائت که به دنبال گزارش حقوق و دستمزد قوی صورت می‌گیرد، نمایانگر افزایش تورم نسبت به ماه قبل باشد.

با توجه به اینکه در هنگام تبیین سیاست پولی، بازار کار و تورم دو نکته‌ی اصلی و در کانون توجه بانک مرکزی تلقی می‌شوند، هر نشانه‌ای از تورم فراگیر، به طور ضعیفی برای شرط‌بندی کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو دلالت می‌کند. در همین راستا، فدرال رزرو پیشتر هشدار داده بود که هرگونه نشانه‌ای از تورم چسبنده و قدرت بازار کار، احتمالاً مانعی بر سر راه کاهش زودهنگام نرخ بهره خواهد بود.

ابزار CME نظارت بر نرخ حاکی از آن است که معامله‌گران از میزان انتظارات برای کاهش نرخ در ماه مارس کاسته‌اند. معامله‌گران در حال حاضر با احتمال تقریباً 63 درصد، بر شانس کاهش 25 واحد پایه در ماه مارس اعتقاد دارند که نسبت به احتمال بیش از 73 درصدی هفته‌ی گذشته، میزان کمتری است.

آنچه مسلم است نرخ‌های بالاتر به مدت طولانی‌تر، احتمالاً از فشار کوتاه‌مدت بیشتری بر طلا خبر می‌دهند، که البته در بخش اعظم سال 2023، به دلیل افزایش نرخ‌ها ضربه خورد. در حالی که انتظار می‌رود فدرال رزرو در نهایت امسال نرخ بهره را کاهش دهد، تحلیلگران ING از کنارگذاشتن انتظارات برای کاهش تا ماه مارس خبر دادند. گفتنی است نرخ‌های بهره‌ی بالا هزینه‌ی فرصت سرمایه‌گذاری در شمش بدون بازده را افزایش می‌دهد.

و اما در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در پی کاهش شدید در هفته‌ی اول سال 2024، روز دوشنبه با افزایش چشمگیری مواجه شد. معاملات آتی مس منقضی در ماه مارس پس از کاهش 2.2 درصدی در هفته‌ی گذشته، با 0.3 درصد افزایش به 3.8128 دلار در هر اونس رسید.

به علاوه، دلار قوی و همچنین داده‌های شاخص مدیران خرید ضعیف از چندین اقتصاد بزرگ، به ویژه چین به عنوان واردکننده‌ی بزرگ، قیمت‌های مس را تحت تاثیر قرار دادند.

در چشم‌انداز داده‌های مرتبط کلیدی، چین قرار است در این هفته، علاوه بر آمار تورم و تجارت، به انتشار شاخص‌های اقتصادی بیشتری اقدام کند. گذشته از آن، واردات مس چین یک نقطه‌ی کلیدی برای تجار و معامله‌گران این فلز قرمز خواهد بود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما