حال و هوای بازار ارز و سکه در هفته دوم مهر ۱۴۰۳

خریداران ارز احتیاط کنند /طلا به مرز روانی رسید /بورس خلاف جهت شنا کرد

در هفته دوم مهرماه، با افزایش تنش‌های ژئوپولیتیک در منطقه و انتشار اخبار منفی؛ بازار ارز و سکه به صورت هیجانی شاهد ثبت رکورد‌های تاریخی بود؛ در این شرایط، فعالان اقتصادی و تحلیلگران ارزی به‌طور مداوم به مردم و خریداران ارز و سکه هشدار می‌دادند که بازار در وضعیت خطرناکی قرار دارد و باید احتیاط کنند.

خریداران ارز احتیاط کنند /طلا به مرز روانی رسید /بورس خلاف جهت شنا کرد

به گزارش اقتصاد ۱۰۰، بازار ارز تهران در دومین هفته مهرماه نوسانات زیادی را تجربه کرد. اسکناس آمریکایی که در روز پنجشنبه ۵ مهر به مرز ۶۰ هزار تومان رسیده بود، در ابتدای هفته و در روز شنبه تحت تأثیر خبر ترور سید حسن نصرالله دچار نوسان شد و تا میانه کانال ۶۱ هزار تومان افزایش یافت.

با این حال در روز یکشنبه و دوشنبه به دنبال عقب نشینی نرخ درهم امارات و کاهش تب هیجانی بازار، نرخ دلار در تهران دوباره به کانال ۶۰ هزار تومان برگشت و نسبت به اولین روز هفته پایین‌تر معامله شد؛ آن طور که شواهد نشان می‌دهد قیمت دلار در این دو روز در یک قدمی نیمه کانال ۶۰ هزار تومان نوسان داد.

واکنش دلار به پاسخ موشکی ایران 

البته این پایان ماجرا نبود و در شامگاه سه‌شنبه، ایران تصمیم گرفت که صبر استراتژیک خود را در برابر اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی کنار بگذارد و برای دومین بار در سال جاری با پرتاب موشک‌هایی از خاک ایران به اسرائیل پاسخ دهد.

در واقع پاسخ ایران در اکتبر ۲۰۲۴، که به عملیات وعده صادق ۲ معروف شد، پس از ترور اسماعیل هنیه، که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان دعوت شده بود، و همچنین افزایش حملات اسرائیل به لبنان و ترور فرماندهان ارشد حزب‌الله و سید حسن نصرالله، با پرتاب ۲۰۰ موشک بالستیک، از جمله موشک‌های هایپرسونیک فتاح، انجام شد.

جوسازی دلالان در بازار ارز

این موضوع موجب شد که دلالان ارزی با ایجاد جو روانی وارد بازار شوند و با برجسته‌سازی اخبار منفی و احتمال تشدید تنش‌ها و آغاز جنگ بین ایران و اسرائیل، بازار ارز را دچار التهاب کنند. شواهد این وضعیت، قیمت‌هایی است که در کانال‌های تلگرامی و دیگر رسانه‌ها اعلام می‌شد.

بر اساس اطلاعات موجود، در روز سه‌شنبه، قیمت دلار دوباره تحت تأثیر اخبار تنش‌آمیز نوسان کرد و به سطوح بالاتری بازگشت و در روز پنجشنبه به نیمه کانال ۶۳ هزار تومان رسید. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که نرخ دلار در دومین هفته پاییز به‌طور هیجانی تقریباً ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد.

خریداران ارز احتیاط کنند

در این شرایط، فعالان اقتصادی و تحلیلگران ارزی به طور مداوم به مردم و خریداران ارز هشدار می‌دادند که بازار در وضعیت خطرناکی قرار دارد و باید احتیاط کنند. آن‌ها معتقدند که با توجه به افزایش سریع قیمت دلار در سطوح جدید، این رشد بدون زیرساخت‌های لازم بوده و با کاهش تنش‌ها، احتمال کاهش قیمت ها وجود دارد.

یکه تازی درهم امارات/ ادعای تزریق درهم در بازار

در روز‌های اخیر، علاوه بر نوسانات نرخ دلار، درهم امارات نیز شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. طبق ادعای معامله‌گران، در آخرین روز کاری هفته گذشته، یعنی ۵ مهرماه، نرخ درهم به ۱۶ هزار و ۴۶۰ تومان رسید و در اولین روز هفته جاری به ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت.

با این حال، بررسی‌های خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ نشان می‌دهد که در روز یکشنبه، نرخ درهم اصلاح شد و به نیمه کانال ۱۶ هزار تومان کاهش یافت. این موضوع باعث شد برخی از فعالان بازار ادعا کنند که قیمت‌ها به دلیل مداخلات ارزی کاهش یافته است.

اما در روز‌های پایانی هفته، روند بازار درهم تغییر کرد و شیب صعودی آن شدت گرفت. بر اساس ادعای بازیگران ارزی، درهم امارات در روز چهارشنبه به کانال ۱۷ هزار تومان رسید و در معاملات نقدی روز گذشته تا ۱۷ هزار و ۲۸۰ تومان افزایش یافت و در نهایت با نرخ ۱۷ هزار و ۲۲۰ تومان هفته را به پایان رساند

نکته قابل توجه در بازار درهم این بود که برخی افراد در روز پنجشنبه ادعا کردند که بازارساز تصمیم به تزریق درهم از امارات گرفته است.

به عبارت دیگر، این ادعا در مورد مداخله ۱۰۰ میلیون درهمی بازارساز در بازار امارات بود. طبق گفته برخی از معامله‌گران، بر اساس اطلاعاتی که به یکی از رسانه‌ها رسیده، با توجه به تشدید تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی، مداخله یک میلیون درهمی بانک مرکزی در بازار امارات از صبح فردا آغاز خواهد شد. این ادعا به دلیل این مطرح شده است که قیمت درهم امارات در روز‌های اخیر پیشتاز بازار‌ها بوده و بر بازار دلار تأثیر گذاشته است.

حباب دلاری درهم افزایشی شد

همچنین در هفته جاری، حباب دلاری درهم به بیش از ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت که این موضوع به وضوح نشان‌دهنده افزایش سطح انتظارات در بازار ارز است.

مچ‌اندازی همتی و فررین درباره ارز/ قالیباف واکنش نشان داد

در کنار اخبار پرتنش سیاسی، این هفته مچ‌اندازی همتی و فرزین نیز توجه بازار را جلب کرده بود. این موضوع با واکنش قالیباف همراه شد. این سه مقام رسمی هر یک دیدگاه‌های متفاوتی درباره نرخ ارز دارند؛ وزیر اقتصاد به دنبال نزدیک شدن نرخ ارز نیما به نرخ ارز بازار آزاد است، فرزین بر تثبیت نرخ نیما تأکید دارد و رئیس مجلس نیز به چندنرخی بودن ارز انتقاد کرده است.

ثبت رکوردهای تاریخی در بازار طلا و سکه 

اگر از وضعیت بازار ارز عبور کنیم، در هفته‌های اخیر قیمت طلا و سکه در ایران تحت تأثیر یکی از عوامل بنیادی خود، یعنی قیمت اونس طلا، نوسانات افزایشی را تجربه کرده است. همچنین از ابتدای هفته، با افزایش قیمت دلار و تشدید تنش‌های ژئوپولیتیک، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه  به سمت مرز‌های روانی حرکت کرده‌اند.

در این راستا، قیمت طلا ۱۸ عیار به بیش از ۴ میلیون تومان رسید و سکه امامی نیز از مرز ۴۶ میلیون تومان عبور کرده و به نزدیکی کانال ۴۹ میلیون تومان نزدیک شده است که این امر به عنوان یک رکورد تاریخی در بازار طلا و سکه ایران محسوب می‌شود.

همچنین، حباب سکه در این هفته در مقطعی به بیش از ۱۹ درصد رسید و فاصله بین ارزش ذاتی و نقدی سکه نزدیک به ۴ میلیون تومان است که نشان‌دهنده شرایط پرریسک برای خرید سکه است.

طلا آبشده از ابتدای هفته در محدوده ۱۷ میلیون تومان فعالیت خود را آغاز کرد و در پایان هفته به نیمه این محدوده رسید.

بازدهی مثبت دلار، طلا و سکه/بورس خلاف جهت شنا کرد

نکته قابل توجه دیگر این است که بازار ارز، طلا و سکه بازدهی مثبت بالای ۴ درصد را تجربه کردند، در حالی که بورس تهران همچنان به روند گذشته خود ادامه داد و بازدهی منفی را ثبت کرد.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما