تحریم‌های اقتصادی با طبقه متوسط در ایران چه کرد؟ + فیلم

از سال 2012 تا سال 2019 اندازه طبقه متوسط در ایران سالانه 11 درصد کم‌تر از حالت بدون تحریم بوده که این فاصله سال در سال 2019 به اوج خودش و به عدد 20 درصد می‌رسد.

تحریم‌های اقتصادی با طبقه متوسط در ایران چه کرد؟ + فیلم

به گزارش اقتصاد 100، «اگر تحریم‌های اقتصادی نبودند طبقه متوسط در ایران چه تغییری می‌کرد؟» برای پاسخ به این پرسش دو پژوهشگر ایرانی الاصل به نام های نادر حبیبی و محمدرضا فرزانگان در دانشگاهی در آلمان یک پژوهش تازه را تعریف کرده و در آن به محاسبه اندازه طبقه متوسط با و بدون تحریم‌های اقتصادی پرداخته‌اند.

اندازه طبقه متوسط در ایران به عوامل مختلفی چون توسعه، سیاست، همبستگی اجتماعی و ثبات اقتصادی بستگی دارد و یکی از عوامل آن تحریم های بین‌المللی سال 2012 هستند که در این پژوهش روی آن‌ها تمرکز شده است. 

پژوهشگران این مطالعه با استفاده از کنترل مصنوعی اندازه طبقه متوسط در ایران را بدون وجود تحریم به دست آورده و آن را با نسخه واقعی که این روزها به سبب تحریم‌های اقتصادی ایجاد شده مقایسه کرده‌اند. این بررسی ها نشان می دهد که اندازه طبقه متوسط تا قبل از تحریم‌های سال 2012 با نسخه کنترل مصنوعی شده آن با هم تفاوتی ندارند اما ماجرا دقیقا از بعد از تحریم ها 2012 ایجاد شده و از سال 2012 تا سال 2019 اندازه طبقه متوسط در ایران سالانه 11 درصد کم‌تر از حالت بدون تحریم بوده که این فاصله سال در سال 2019 به اوج خودش و به عدد 20 درصد می‌رسد. 

تحلیل‌های جایگزین کنترل مصنوعی هم تقریبا تمام داده های این پژوهش را تایید کرده‌اند و این بدین معنی است که تحریم‌های اقتصادی از سال 2012 تا سال 2019 تاثیر جدی بر اندازه طبقه متوسط در ایران داشته است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما