ورود چینی‌ها به صنعت مسکن ایران چه لزومی داشت؟

اقتصاد 100- همواره ساخت مسکن برگرفته از بسیاری عوامل گوناگون بوده که در دوره‌های مختلف، دولت‌ها سعی کرده‌اند با گسترش زیر ساخت‌ها در این حوزه سرعت ساخت و ساز را بالا برده و مسکن به صرفه و مورد نیاز مردم را تامین کنند.

ورود چینی‌ها به صنعت مسکن ایران چه لزومی داشت؟

در دولت سیزدهم بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های ساخت مسکن فراهم شد.

صنعتی سازی مسکن به عنوان روشی جدید در ساخت و ساز و در بسیاری از کشور‌های جهان به کار گرفته شده، این روش با هدف افزایش سرعت، کاهش هزینه‌ها، و بهبود کیفیت مسکن در حال اجرا است. با توجه به عقب افتادگی ایران در ساخت مسکن ظرف دهه ۹۰ لازم بود سرعت ساخت بالا رود و این اتفاق تا حدودی با نهضت ملی مسکن اتفاق افتاد.

حالا در روز‌های اخیر خبری مبنی بر ورود رسمی چینی‌ها به صنعتی سازی مسکن ایران توسط مسؤولان وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است.

سعید غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران گفت: «به دنبال آن هستیم که با همکاری شرکت‌های چینی تکنولوژی جدید ساختمان سازی را وارد کشور کنیم و چند شرکت چینی از پروژه‌های ساختمان کشور از جمله پرند و پردیس بازدید کردند.»

اجرای طرح صنعتی سازی مسکن نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد اما باتوجه به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت، تأمین این هزینه‌ها بسیار دشوار است. علاوه بر این، قیمت تمام شده واحد‌های مسکونی صنعتی در ایران بالا خواهد بود و قشر کم درآمد جامعه که هدف اصلی خانه دار کردن آن‌ها است از این موضع بی بهره خواهند ماند.

گذشته از سرمایه اولیه که لازم است دولت چاره‌ای در این رابطه داشته باشد، زیرساخت‌های لازم برای صنعتی سازی مسکن در ایران در مراحل ابتدایی قرار دارد و فناوری‌های مورد نیاز برای تولید قطعات پیش‌ساخته و اجرای پروژه‌های صنعتی به طور کامل وارد کشور نشده است.

گذشته از چالش‌هایی که مطرح شد اگر وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم بتواند زیرساخت‌های لازم در زمینه صنعتی سازی مسکن را فرهم کند سرعت ساخت در راستای قانون جهش تولید مسکن افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توان تعامل خوبی با شرکت‌های چینی در این زمینه داشته باشیم.

ورود چینی‌ها به صنعتی سازی مسکن مغایر با شعار سال

بهزاد عمران زاده کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به صنعتی سازی مسکن در ایران گفت: موضوع صنعتی سازی از زمان پروژه‌های مسکن مهر مطرح شده بود اما تعریف مشخصی از آن ارئه نمی‌شد، با گذشت چندین سال از آن دوره این روز‌ها دوباره بحث صنعتی سازی مطرح است که با توجه به گذشته می‌توان تعریف جامع‌تری ارائه داد.

وی افزود: اساسا مولفه اصلی صنعتی سازی مسکن سرعت ساخت آن و استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مربوط به آن است. در این تکنولوژی اغلب از مصالح یا بخش‌های پیش ساخته ساختمان استفاده می‌شود که سرعت ساخت را تا حدی کاهش می‌دهد.

وی افزود: به طورکلی صنعتی سازی ساختمان یعنی سریع ساختن و استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز و همچنین استفاده از مصالح جدید که علاوه بر سرعت کیفیت ساخت را افزایش می‌دهد.

عمران زاده با اشاره به وجود زیرساخت‌های لازم برای صنعتی سازی مسکن در کشور گفت: با بررسی‌هایی که انجام شده می‌توان گفت در حوزه صنعتی سازی و فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید ساخت در کشور ما مشکلی نداریم چرا که شرکت‌های دانش بنیان مختلفی وجود دارند که در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

وی افزود: موضوعی که ممکن است بر سر راه صنعتی سازی مسکن قرار بگیرد بحث تامین مالی است که با ورود چینی‌ها و با تعامل از طریق آن‌ها این مورد می‌تواند حل شود.

این کارشناس مسکن در خصوص ورود رسمی چینی‌ها به صنعتی سازی مسکن در ایران گفت: حضور چینی‌ها بیشتر از آن که مربوط به انتقال تکنولوژی باشد برای تامین مالی پروژه‌ها خواهد بود اما اگر سیاست‌گذار می‌توانست به نحو دیگری منابع مالی را وارد کشور کند و از شرکت‌های داخلی و دانش بنیان حمایت کند می‌توانستیم کار را بهتر پیش ببریم.

وی افزود: رویکرد کلانی که نسبت به حضور چینی‌ها برای صنعتی کردن ساختمان وجود دارد این است که در سالیان مختلف رهبری موضوع حمایت از تولید کنندگان داخلی و مشارکت مردم را مطرح کرده است و اساسا با این اتفاقی که افتاده ما نمی‌توانیم به اهداف راهبردی خود نزدیک شویم.

وی در پایان گفت: فارغ از بحث صنعتی یا غیر صنعتی کردن مسکن لازم است که ما نوع نگاهمان را نسبت به تولید تغییر دهیم، به طور مثال در طرح نهضت ملی مسکن دیدیم که چه مقدار توانست حضور مردم برای ساخت و اتمام پروژه‌ها کمک کند و دولت به راحتی وعده خود را عملیاتی کند.

منبع:دانشجو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما