سه عامل نوسان‌ساز بازار ارز شناسایی شد

اقتصاد 100- بازار ارز و سکه پس از آزمایش سقف‌های قیمتی، با کاهش از قیمت‌های هیجانی فاصله گرفتند. به عقیده معامله‌گران، اخبار در این روزهای تعیین‌کننده، نقش مهمی در روند بازار ایفا می‌کنند. قیمت دلار و سکه پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران و بحث‌های مربوط به انتقام تهران، به سمت سقف قیمتی حرکت کردند، اما در عبور از این سقف موفق نبودند.

سه عامل نوسان‌ساز بازار ارز شناسایی شد

در روز یکشنبه، بازار ارز و سکه به روند تکراری روزهای گذشته ادامه دادند، اما کاهش‌ها بیشتر شد. روند تکراری بازار از روز چهارشنبه به این صورت بوده که ابتدا با قیمت‌های بالا باز می‌شود، سپس در طول معاملات کاهش می‌یابد و در پایان دوباره افزایش می‌یابد.

قیمت دلار هرات برای دومین روز متوالی در کانال ۶۱ هزار تومان بازگشایی شد و در ادامه مسیر کاهش را در پیش گرفت. در روز یکشنبه، قیمت دلار هرات مرز حمایتی ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان را از دست داد و تا ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. در نهایت، قیمت دلار هرات از این مرز حمایت شد و در ۶۰ هزار و ۳۳۰ تومان بسته شد. با کاهش قیمت دلار هرات و حرکت به سمت کف کانال ۶۰ هزار تومان، قیمت دلار در تهران نیز کانال ۶۱ هزار تومان را از دست داد.

قیمت درهم با گپ منفی ۲۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۷۴۰ تومان شروع به کار کرد و با کاهش در ۱۶ هزار و ۶۳۰ تومان بسته شد. نکته قابل توجه درهم این بود که زودتر از روزهای گذشته و حوالی ساعت ۱۳ به کار خود پایان داد. این پایان‌بندی بازار دبی زیر نظر معامله‌گران بود و آن‌ها ادعا می‌کردند که در چنین مواقعی مسائل مشکوکی در جریان است.

قیمت سکه امامی که تا مرز ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته بود، به تدریج از این سطح عقب‌نشینی کرد و در روز یکشنبه به کف کانال ۴۳ میلیون تومان رسید. قیمت طلای آبشده نیز در مسیر کاهش قرار داشت و تا حوالی مرز حمایتی ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان پایین آمد.

در روز یکشنبه، خبر سفر وزیر خارجه اردن و شایعه سفر هیئت آمریکایی برای جلوگیری از وقوع جنگ، مورد توجه بازار بود. گروهی از معامله‌گران تحت تأثیر این اخبار فروشنده شدند. در مقابل، گروهی دیگر از معامله‌گران با استناد به صحبت‌های مقامات ایرانی، معتقدند که پاسخ جمهوری اسلامی قطعی است. به عقیده فعالان بازار، سطح واکنش ایران و این‌که پس از آن طرف مقابل چه واکنشی نشان می‌دهد، مهم است. به واسطه این اخبار، بازار در نوسان رفت و برگشتی قرار دارد. از منظر این دسته از فعالان، بازار فعلا قطعیت خاطی ندارد و سوار بر موج حرکت می‌کند.

در معاملات پشت خطی نیز، خبر منتشره از وال‌استریت ژورنال مورد توجه بازار بود و قیمت‌ها از حوالی کف حمایتی بازگشتند. وال‌استریت ژورنال ادعا کرده است که تهران به دیپلمات‌های کشورهای عربی اعلام کرده برای ایران اهمیتی ندارد که پاسخ نظامی علیه اسرائیل منجر به جنگ شود.

معامله‌گران بر این باورند که تا زمانی که سه موضوع انتخاب کابینه، انتخاب رئیس کل بانک مرکزی و پاسخ ایران به اسرائیل مشخص نشود، بازار با نوسانات رفت و برگشتی همراه خواهد بود و ممکن است بسیاری از معامله‌گران را به وضعیت کال مارجین بکشاند. کف و سقف طلای آبشده نیز تا تعیین تکلیف این سه موضوع، بین کف کانال ۱۵ میلیون تا مرز ۱۶ میلیون تومان نوسان خواهد داشت.

از لحاظ تکنیکال، اولین مرز حمایتی دلار هرات در ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد و تا زمانی که نرخ دلار زیر ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان باشد، حرکت نرخ به سمت کف خواهد بود. اما اگر قیمت دلار هرات به بالای این مرز بازگردد، نرخ برای شکستن مرز مقاومت در کانال ۶۱ هزار تومان تلاش خواهد کرد.

منبع:اکوایران

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما