کفه سنگین صف های فروش در تالار شیشه ای

سهامداران بورس روی ریل زیان /نمره منفی در کارنامه 35 روزه صیدی

اقتصاد 100 - تالار شیشه ای بورس طی 35 روز حضور «حجت الله صیدی» روزهای خوشی را سپری نکرده و در بیشتر روزها قرمز و منفی بوده است.

سهامداران بورس روی ریل زیان /نمره منفی در کارنامه 35 روزه صیدی

به گزارش اقتصاد 100 ، در شهریور ماه سهامداران بورسی شاهد خانه تکانی در سازمان بورس و اوراق بهادار بودند.به دنبال افشای وام میلیاردی به اعضای سازمان ، « مجید عشقی» استعفای کتبی خود را به رئیس شورای عالی بورس تقدیم کرد و مدتی بعد «حجت الله صیدی» به اتفاق آرا و با تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی بر صندلی سازمان بورس و اوراق بهادار تکیه زد.

اولین کارنامه بورسی حجت الله صیدی

بررسی عملکرد حدود 35 روزه رئیس جدید سازمان نشان‌دهنده تعداد زیاد روزهای خونین در بازار سهام است. این ادعا با میزان خروج سرمایه از بازار سهام از تاریخ 20 شهریور، یعنی زمان آغاز به کار حجت‌الله صیدی، تا 25 مهرماه تأیید می‌شود.

در این مدت، حدود 6 هزار و 700 میلیارد تومان از بازار خارج شده که رقم قابل توجهی برای یک ماه به شمار می‌آید.

کاهش یک درصدی شاخص بورس تهران

از طرف دیگر، در این مدت شاخص بورس تهران با یک درصد کاهش مواجه شد و از سوی دیگر ارزش معاملات به حدود 3 هزار میلیارد تومان رسیده که رقم چندان بالایی نیست.

در برخی روزها نیز هیچ سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف صورت نگرفته است. البته این وضعیت در شرایطی بوده که  در بازار ارز، قیمت دلار روند صعودی را تجربه کرده است.

صیدی و عشقی

15 روز ریزش، 11 روز صعود در بازار سرمایه

نکته قابل توجه دیگر در این کارنامه تعداد روزهای قرمز در بازار سهام است. از 26 روز معاملاتی بازار سهام صف های فروش سنگین بوده است، گواه این ماجرا 15 روز  وضعیت قرمز  و 11 روز رنگ سبز است.

بیشترین ریزش در روز 22 ماه جاری ثبت شده که منفی 1/18 درصد بوده است. آخرین بار بورس تهران  در تاریخ 10 مرداد ماه بود که بازار سهام 2/98 درصد ریزش کرده بود.

تصمیم عجیب سازمان بورسی/ سهامداران زیان کردند

از منظر برخی از فعالان بازار، یکی از تصمیمات عجیب سازمان بورس در چند روز گذشته تغییر دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی ۳ درصد بود و این درحالی است که هنوز تنش های منطقه کاهش نیافته است و این اقدام باعث زیان عده زیادی از سهامداران شد.

سهامداران بورس در انتظار یک وعده

در کنار این موضوع، سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش سود بانکی به سهامداران رسیده است، اما هنوز هیچ اقدام قطعی در این زمینه انجام نشده است. 

فعالان بازار می گویند اگرچه زمان دقیق آغاز این تغییر مشخص نیست و تا زمانی که به مرحله اجرا درنیاید، در کنار سایر وعده‌های مربوط به بورس قرار خواهد گرفت، اما در صورت تحقق، تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

کاهش سود بانکی یکی از عوامل کلیدی تأثیرگذار بر بورس به شمار می‌رود، زیرا با کاهش سود بانکی، نرخ بهره بدون ریسک نیز کاهش می‌یابد و این امر توانایی رقابت بازار سرمایه را با این نرخ افزایش می‌دهد.

بورس به خودی خود دارای ریسک است و برای جذب سرمایه، باید سود بیشتری نسبت به سود بانکی (سود بدون ریسک) ایجاد کند. به همین دلیل، کاهش سود بانکی و آغاز روند نزولی آن برای بازار سهام بسیار مطلوب است.



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

تک نرخی شدن قیمت ارز به سود معیشتِ شهروندان است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما