تفاوت ساعت سه موتوره با تک موتوره چیست؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: بسیاری از افراد اولین ساعت سه موتوره خود را به‌دلیل زیبایی ظاهری و استایل ویژه آن انتخاب کرده‌اند؛ اما در مورد نحوه عملکرد واقعی آن ممکن است اطلاعات کافی نداشته باشند.

تفاوت ساعت سه موتوره با تک موتوره چیست؟

ساعت‌های سه موتوره دارای مزایا، ویژگی‌ها و جذابیت‌های منحصربه‌فرد خود هستند، بااین‌حال، ممکن است یک ساعت سه موتوره اصل بتواند به‌شکل عجیبی با نیازها و سبک زندگی شما هماهنگ باشد؛ اما قبل‌از خرید هر ساعت، بهترین کار این است که درباره آن اطلاعات کسب کنید. در این مقاله قصد داریم درباره کاربردها و ویژگی‌های ساعت‌های جذاب سه موتوره و تفاوت آن‌ها با ساعت‌های تک موتوره یا آنالوگ صحبت کنیم.

ساعت سه موتوره چیست؟

ساعت سه موتوره مردانه و زنانه معمولاً به ساعتی اطلاق می‌شود که شامل سه نوع موتور یا مکانیسم مجزا باشد. هر موتور، عملکرد متفاوتی از ساعت را کنترل می‌کند (مانند زمان‌سنجی، عملکردهای تقویم یا امکانات اضافی مانند کرنوگراف یا آلارم). طراحی این ساعت‌ها اغلب به مهارت و تخصص بالا در ساخت جزئیات پیچیده و مهندسی دقیق نیاز دارد؛ اما ساعت‌های سه موتوره علاوه‌بر عملکرد، به‌دلیل جذابیت بالای خود نیز محبوب هستند. بسیاری از برندهای لوکس شما را به‌سبب جزئیات ظریف و کیفیت بالا ترغیب به خرید ساعت سه موتوره می‌کنند. این ساعت‌ها به‌دلیل داشتن کرنومتر، با نام ساعت کرنوگراف هم شناخته می‌شوند. در صفحه اصلی یک ساعت کرنوگراف اغلب یک یا چند صفحه فرعی نیز دیده می‌شود که گزارشات مختلفی را ارائه می‌دهد.

در کناره ساعت نیز معمولاً یک یا چند دکمه فشاری وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای شروع، توقف و تنظیم مجدد عملکرد کرونومتر استفاده کرد. برخی از ساعت‌های کرنوگراف هم دارای ویژگی‌های جالبی مانند مقیاس سرعت‌سنج هستند که برای محاسبه سرعت براساس زمان لازم برای طی مسافت مشخص استفاده می‌شود و از جمله امکانات محبوب ورزشکاران به‌شمار می‌رود.

ساعت‌های کرنوگراف را می‌توان برای عملکردهای مختلفی مانند زمان‌بندی فعالیت‌های ورزشی، تعیین مدت یک جلسه کاری، زمان‌بندی سخنرانی و غیره استفاده کرد. برای استفاده از کرنوگراف، فقط باید دکمه شروع را فشار دهید تا شروع به ردیابی زمان سپری‌شده کند. برای متوقف کردن تایمر، دوباره همان دکمه را فشار می‌دهید و برای تنظیم مجدد آن، از دکمه دیگری استفاده می‌کنید.

کاربردهای ساعت سه موتوره

اولین کرونوگراف در اوایل قرن هفدهم توسط لویی موینت اختراع شد که از آن برای ردیابی حرکات نجومی استفاده می‌کرد؛ اما بااین‌حال، تا دهه 1930 که بریتلینگ سبک کلاسیک کرنوگراف کنونی را معرفی کرد، هنوز ساعت کرنوگراف وجود نداشت. درحال‌حاضر، برخی از کاربردهای رایج انواع ساعت‌ سه موتوره شامل زمان‌سنجی دقیق و محاسبات سرعت یا فاصله است. خلبان‌ها معمولاً از این نوع ساعت‌ها مانند ساعت کارتیه، رولکس، ساعت جی شاک یا ساعت لی کوپر استفاده می‌کنند، چون محاسبه سرعت و مسافت در پرواز را ارائه می‌دهند و پزشکان از ساعت‌های کرنوگراف برای اندازه‌گیری ضربان قلب بیمار بهره می‌برند؛ اما قبل‌از اینکه به‌سراغ خرید ساعت سه موتوره زنانه و مردانه بروید، بهتر است برخی دیگر از کاربردهای این ساعت‌ها را بشناسید.

کرونومتر: می‌تواند زمان سپری‌شده را با دقت اندازه‌گیری کند.

تاکی‌متر: تاکی‌متر مقیاسی بر روی قاب یا صفحه ساعت کرنوگراف است که سرعت را براساس زمان طی مسافت اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً در مسابقات اتومبیل‌رانی و هوانوردی استفاده می‌شود.

تله‌سنج: تله‌سنج مقیاسی روی قاب یا صفحه ساعت کرنوگراف است که فاصله بین ناظر و یک رویداد قابل‌مشاهده را براساس مدت زمان حرکت صوت اندازه‌گیری می‌کند. معمولاً در کارهای نظامی و علمی استفاده می‌شود.

ضربان‌سنج: معمولاً کاربردهای پزشکی دارد، و برای ورزشکاران هم بسیار مناسب است چون به راحتی ضربان را، نمایش می دهد.

ویژگی‌های ساعت سه موتوره

ساعت‌های کرنوگراف یا سه موتوره، ساعت‌هایی مجهز به عملکرد کرونومتر هستند که در بالا توضیح داده شد، به این معنی که نه‌تنها زمان فعلی را نشان می‌دهند، بلکه می‌توانند برای اندازه‌گیری زمان‌های سپری‌شده و نمایش آن‌ها روی صفحه ساعت نیز استفاده شوند. بیشتر ساعت‌های مدرن سه موتوره دارای یک عقربه مرکزی برای شمارش ثانیه و چند شماره‌گیر فرعی برای محاسبه دقیقه‌ یا ساعت‌های سپری‌شده هستند.

ساعت‌های کرنوگراف همه‌فن‌حریف هستند و می‌توانند برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها استفاده شوند. انواع ساعت سه موتوره در طرح‌ها و سبک‌های مختلفی عرضه می‌شوند که آن‌ها را به یک اکسسوری عالی برای هر استایلی تبدیل می‌کند. داشتن یک ساعت کرنوگراف باکیفیت می‌تواند سرمایه‌گذاری ارزشمندی باشد که می‌توانید آن را برای نسل‌های آینده نیز به ارث بگذارید. علاوه‌براین، برخی از این ساعت‌ها مانند ساعت کاسیو و ادیفایس نه تنها زیبا و ظریف هستند، بلکه دوام و مقاومت بسیاری بالایی هم دارند و تا سالیان سال بدون نیاز به تعمیر ماندگار هستند.

ساعت تک موتوره چیست؟

در ساعت‌های تک موتوره، گذر زمان با حرکت عقربه‌ها روی صفحه نمایش داده می‌شود. این ساعت‌ها اکنون با موتور کوارتز کار می‌کنند؛ اما از قرن نوزدهم در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفتند.

ویژگی‌های ساعت تک موتوره

یک ساعت تک موتوره اجزای مختلف ساده‌ای شامل عقربه‌ها، اعداد رومی یا عربی و یک موتور کوارتز است. این ساعت‌ها کاربر پسندترین ساعت‌های بازار هستند و تنها کاربرد آن‌ها نمایش زمان است. بند این ساعت‌ها معمولاً از جنس چرم طبیعی یا مصنوعی و یا استیل است.

مقایسه ساعت تک موتوره با سه موتوره

مهم‌ترین ویژگی ساعت‌های تک موتوره، دقت در اندازه‌گیری زمان است. اگر شما هم جزو طرفداران طرح‌های کلاسیک جاودانه‌ای که هرگز از مد نمی‌افتند و با استایلتان مطابقت دارند، هستید، بهترین کار خرید یک ساعت تک موتوره زیبا است؛ساعت سه موتوره معمولاً گران‌تر از ساعت‌های تک موتوره است، چون عملکرد داخلی این ساعت‌ها بسیار پیچیده‌تر هستند، اجزای بسیار بیشتری را شامل می‌شود و بنابراین تولید، مونتاژ و آزمایش آن‌ها سخت‌تر است.

این ساعت‌ها نه تنها زمان دقیق را نشان می‌دهند بلکه همان‌طور که گفتیم امکانات دیگری مانند سرعت‌سنج، ارتفاع‌سنج، ضربان‌سنج و مواردی از این دست را هم دارند. ازسوی‌دیگر، این ساعت‌ها نسبت به ساعت‌های تک موتوره، انرژی بیشتری هم مصرف می‌کنند و تنوع زیادی در مدل‌طرح و رنگ دارند؛ اما اگر یک یا چند ویژگی زیر را داشته باشید، قطعاً ساعت‌های کرونوگراف بهترین دوست شما خواهند بود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما