آیا طلا آماده حرکت به کف قیمت است؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: گرچه به نظر می‌رسد طلا در نزدیکی کف قیمت دو هفته‌ای آسیب‌پذیر است، اما برخی عوامل همچون تغییرات مثبت بازارهای سهام و تنش‌های ژئوپلیتیک، حامی فلز زرد است.

آیا طلا آماده حرکت به کف قیمت است؟

به گزارش «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) در معاملات آسیایی روز پنج‌شنبه، حرکت تلفیقی قیمت خود را به زیر سطح 2300 دلار ادامه داد و به نظر می‌رسد این فلز زرد در حوالی پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای که روز قبل لمس شد، آسیب‌پذیر باشد.

گفتنی است رویکرد متعصبانه و البته غافلگیرکننده‌ی فدرال رزرو در اوایل این ماه، با پیش بینی تنها یک کاهش نرخ بهره در سال 2024، همچنان حامی افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده می‌شود و شکی نیست که به عنوان باد مخالفی برای فلز زرد غیر بازده عمل می‌کند.

جدای از این، لحن صعودی بنیادین در بازارهای جهانی سهام کمکی برای محدودکردن روند صعودی فلز گرانبهای امن خواهد بود.

در عین حال، سرمایه‌گذاران پیرو نشانه‌هایی مبنی بر کاهش تورم در ایالات متحده، همچنان به احتمال دوبار کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری باور دارند. این تصور گرچه نمی‌تواند کمکی برای دلار آمریکا (USD) باشد تا از حرکت قوی روز گذشته به بالاترین حد خود در دو ماه اخیر سرمایه‌گذاری کند، اما در عین حال حامی قیمت طلا خواهد بود.

افزون بر آن، عواملی از قبیل تنش‌های ژئوپلیتیکی مستمر و عدم اطمینان سیاسی باید مسیر محدودکردن روند نزولی برای طلا XAU/USD را هموار کند. معامله‌گران همچنین ممکن است ترجیح دهند پیش از شرط‌بندی جهت‌دار معاملاتی، در انتظار داده‌های کلیدی کلان ایالات متحده، به ویژه شاخص قیمت مصرف شخصی (PCE) در روز جمعه باشند.

حرکت‌های روزانه‌ی بازار: طلا در حالت تدافعی

روایت فدرال رزرو در مورد نرخ بهره‌ی بالاتر به مدت طولانی‌تر، همچنان از افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده و افزایش دلار آمریکا حمایت می‌کند و شکی نیست که منجر به تضعیف طلای بدون بازده می‌شود.

گزارش دولتی منتشرشده در روز چهارشنبه حاکی از آن بود که فروش خانه‌های جدید، در ماه مه با 11.3 درصد کاهش، به 619 هزار یا پایین‌ترین سطح از نوامبر رسید و شدیدترین کاهش را از سپتامبر 2022 به ثبت رساند.

با این حال، به نظر می‌رسد که روند صعودی دلار تحت تأثیر این داده‌ها قرار نگرفته است.

پیش بینی فدرال رزرو تنها یک کاهش نرخ در سال 2024 است، گرچه قیمت‌گذاری بازارها با احتمال بیشتر، همچنان بر اولین کاهش نرخ توسط فدرال رزرو و حدود دو کاهش 25 واحدی تا پایان سال است.

آنچه مسلم است عدم قطعیت در مورد زمانبندی احتمالی و تعداد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری، هر گونه افزایش بیشتر دلار را مهار می‌کند و در نتیجه، در بحبوحه‌ی تنش‌های ژئوپلیتیکی مستمر حامی طلا XAU/USD خواهد بود.

طلا و دلار

برخی موضوعات کلیدی همچون مناظرات ریاست جمهوری ایالات متحده و انتشار شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE) به عنوان شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو در روز جمعه، در مرکز توجه معامله‌گران خواهد بود.

گذشته از آن، برخی گزارش‌های مهم همچون داده‌های کلان ایالات متحده در روز پنج‌شنبه، گزارش نهایی GDP سه‌ماهه اول، سفارش‌های کالاهای بادوام، مطالبات اولیه هفتگی بیکاری نیز به دلیل ایجاد انگیزه‌های معاملاتی در کانون توجهات قرار خواهند گرفت.

تحلیل تکنیکال طلا

طلا باید به زیر سطح حمایت افقی 2285 دلار برسد تا خرس‌ها بتوانند کنترل کوتاه‌مدت خود را در دست بگیرند.

از منظر تکنیکال، ناکامی اخیر در ایجاد مومنتومی فراتر از میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) و سقوط متعاقب آن به نفع معامله‌گران نزولی است. علاوه بر این، شکست یک شبه از طریق حمایت خط روند صعودی کوتاه‌مدت در نزدیکی منطقه 2,314 دلار، چشم‌انداز منفی کوتاه‌مدت را تأیید می‌کند.

با توجه به اینکه نوسانگرها در نمودار روزانه کشش منفی پیدا کرده‌اند، برخی از فروش‌های متعاقب زیر سطح حمایت افقی 2285 دلار، پتانسیل این را دارند که طلا را به حمایت 100 روزه SMA نزدیک به منطقه 2250 دلاری هدایت کنند. سپس، قبل از اینکه طلا XAU/USD در نهایت به سطح 2200 دلار سقوط کند، سیر نزولی می‌تواند بیشتر به سمت منطقه 2225-2220 دلار امتداد یابد.

از طرف دیگر، اکنون به نظر می‌رسد هر تلاشی برای بازیابی با مقاومت در نزدیکی نقطه‌ی شکست حمایت 2,314 الی 2,315 دلار مواجه است. قدرت پایدار فراتر از آن ممکن است باعث یک رالی کوتاه‌مدت شود، گرچه احتمالاً در نزدیکی SMA 50 روزه که در حال حاضر نزدیک منطقه 2338 الی 2340 دلار است، محدود می‌شود. البته افزایش متعاقب می‌تواند قیمت طلا را به منطقه عرضه 2360 الی 2365 دلار برساند که اگر قاطعانه برطرف شود، هرگونه سوگیری منفی کوتاه‌مدت را نفی می‌کند. معامله‌گران صعودی ممکن است پس از آن به دنبال بازپس‌گیری رقم گرد 2400 دلار باشند و اوج تاریخی را در حدود 2450 دلار که در ماه مه لمس شد، به چالش بکشند.

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما