ایرادات قانونی فروش طلای دست دوم

طلا و جواهر اقتصاد 100: رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکهمردم در فروش طلای دست دوم بیشترین زیان را می بینند گفت: فروش طلای دست دوم به لحاظ مشکل استاندارد و فرار از مالیات بر ارزش افزوده ایرادات قانونی دارد.

ایرادات قانونی فروش طلای دست دوم

 رشد تقاضا برای خرید طلای دست دوم در سال های گذشته به دلیل ارزانتر بودن آن از طلای دست اول موجب شده است تا برخی از واحدهای صنفی بدون توجه به مضرات این اقدام، حتی در فضای مجازی نیز فعالیت خود را گسترش داده و این اقدام را که به نوعی به صنف طلا و جواهر و در نهایت به اشتغال کشور لطمه وارد می کرد گسترش دهند.

آنطور که به نظر می رسد از مدت‌ها پیش فروش طلای دست دوم به دلیل برخی ایرادات مالیاتی و استاندارد مورد اعتراض صنف طلافروشان و اتحادیه طلافروشان بوده است. این اقدام به نظر می رسد بعد از سال ها نامه نگاری و درخواست به سرانجام رسیده و مقرر شده است تا فروش طلای دست دوم ممنوع باشد.

ممنوعیت فروش طلای دست دوم صحت دارد

محمد کشتی آرای عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد آنلاین» در پاسخ به این پرسش که آیا فروش طلای دست دوم ممنوع شده است؟ گفت: فروش طلای دست دوم سالهاست که به یک معضل در صنف طلا و جواهر تبدیل شده است. به هر حال ممنوعیت فروش طلای دست دوم صحت دارد و این اقدام باید زودتر انجام می شد.

او ادامه داد: اولین مشکل و بیشترین زیان از بابت فروش طلای دست دوم به مردم و متقاضیان خانگی برمی گردد. چرا که طلای دست دوم اکثرا دارای عیار پایین، غیر استاندارد و بعضا بدل هستند. حتی برخی از فعالان در این صنف فروش طلای دست دوم را به فضای مجازی کشانده اند که این مشکل را حادتر و بیشتر کرده است.

کشتی آرای با تاکید بر اینکه طبق قانون استاندارد کشور تمامی طلافروشی ها باید طلای با خلوص ۷۵۰ و با عیار ۱۸ به فروش برسانند خاطر نشان کرد: در حالیکه برخی از فروشندگان طلای دست دوم به دلیل اینکه برخی از این مصنوعات در سال های گذشته تولید شده اند عیار پایین داشته و حتی خلوص ۷۵۰ را ندارند.

عضو کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران ادامه داد: هر سه سال یک بار کدهای استاندارد بر روی طلا تغییر می کند پس وقتی که طلاهایی که قبلا تولید شده اند با عیار و استاندارد الان همخوانی ندارد و اتفاقا عیار آن پایین است باید توجه داشت که این اقدام غیر قانونی هم به لحاظ خرید و هم به لحاظ فروش است.

کشتی ارای گفت: به هر حال از لحاظ قانونی یکی به لحاظ استاندارد و یکی به لحاظ مالیات بر ارزش افزوده، خرید و فروش طلای دست دوم که اتفاقا کد استاندارد هم ندارد مشکلاتی را ایجاد می کند. هر چند مهمترین نکته در خرید و فروش طلای دست دوم آسیب زدن به کارگاه های تولید طلا و جواهر است.

وی افزود: طلا وقتی آب شود و مجددا در چرخه تولید قرار بگیرد می تواند واحدهای تولیدی را به لحاظ اشتغال فعال کند. پس وقتی این چرخه با خرید و فروش طلای دست دوم متوقف شود ابتدا به صنف طلا و جواهر و سپس بیشترین زیان را به مردم تحمیل می کند.

وضعیت این روزهای بازار طلا در آستانه انتخابات

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت این روزهای بازار طلا در آستانه انتخابات چگونه است گفت: به هر حال بازار طلا و جواهر نیز مثل اکثر بازارهای مهم به انتخابات ریاست جمهوری نیم نگاهی دارد. اما به هر حال این روزها بسیاری از خانوارها برای اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم تلاش دارند مراسم های عروسی خود را برگزار کنند پس بنابراین تا حدودی تقاضا برای خرید و فروش طلا رونق دارد.

کشتی آرای افزود: قیمت طلا و سکه تا حدودی در ثبات قرار دارد اما چند روز پیش، موضوع پیمان سپاری ارزی مطرح شد و رشد نرخ ارز موجب شد تا طلا و سکه نیز به لحاظ قیمتی تقویت شود. به هر حال متقاضیان مصرفی بدون توجه به این موضوع تلاش می کنند خرید طلا را انجام دهند.

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما