گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای: یوتیوب محبوبترین پلتفرم در بین گیمرهای ایرانی برای تماشای استریم بازیهاست
اقتصاد ۱۰۰ - پلتفرمهای بومی مانند آپارات نیز سهم ۱۸ درصدی در اختیار دارند. این گزارش به رشد میانگین سنی موبایل گیمرها هم اشاره کرده است.
به گزارش گروه دانش و فناوری، مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تازهترین گزارش خود مبتنی بر پیمایش ملی مصرف بازیهای موبایلی در ایران به آمار جالبتوجهی از موبایل گیمینگ در ایران دست یافتهاند. در این گزارش آمده که نزدیک به ۳۳ میلیون گیمر موبایل در ایران وجود دارد و ۹۶ درصد گیمرهای کشور اعلام کردند که از موبایل برای پلتفرم بازی خود استفاده میکنند. ۲۲درصد این جمعیت نیز از یوتیوب برای تماشای بازی استریمرها استفاده میکنند و پلتفرمهای بومی نظیر آپارات سهم ۱۸ درصدی در اختیار دارد.
این مرکز سه دسته از بازیکنان را شناسایى کرده که شامل بازیکـنان مصمم، بازیکنان علاقهمند و بازیکنان حرفهاى است. در این بین تنها ۱۱.۵ درصد گیمرهای حرفهای جزو گیمرهای موبایل هستند. در واقع بازیکنان علاقهمند به دنیای ویدیوگیم بیشترین سهم را در بین جامعه آماری موبایلگیمینگ در ایران دارند. جوانان بیشترین گیمرهای موبایلی کشور را تشکیل میدهند و افراد میانسال کمترین این جامعه هستند. خردسالان نیز سهم اندکی دارند و این موضوع احتمالا بخاطر اینست که این قشر سنی دسترسی به کنسول و رایانههای شخصی ندارند.
میانگین سن بازیکنان موبایلی بالا رفتهاست
بررسى میانگین سنى بازیکنان موبایلى در سال هاى اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانى دارد تا جایى که این عدد از سن 21 سال در سال 1394 به سن 25 سال در نتایج آخرین پیمایش 1400 افزایش یافته است. علاوه بر این، بالاتر رفتن این عدد مى تواند نشان از استقبال از بازى ها به عنوان یک سرگرمى در بین گروه هاى سنى بالاتر باشد. این مرکز تحقیق بیشتری در مورد سن گیمرهای موبایل در کشور انجام داده و به این نتیجه رسیده که بازیکنان شهرنشین سن بیشتری نسبت به بازیکنان روستانشین دارند. جوانان روستایی که به سمت موبایل گیمینگ میآیند میانگین سنی ۲۳ سال دارند و میتوان این برداشت را داشت که این صنعت در بین روستاها به یک کالای مصرف فرهنگی جدید تبدیل شده است.
بررسى توزیع بازیکنان موبایلى بر اساس محل سکونت نیز نشان مى دهد که بازیکنان مرکزنشین بیشترین فراوانى را به خود اختصاص داده اند البته باید توجه داشت یکى از دلایل این موضوع، فراوانى بیشتر افراد مرکزنشین از سایرگروه ها بوده است. موبایلگیمینگ همچنین بیشترین نرخ نفوذ (بیش از ۹۹ درصد) را در بین مناطق روستایی داشتهاست. کمترین میزان نرخ نفوذ نیز مربوط به مناطق مرکزنشین بودهاست. ذکر این نکته الزامیست که مقصود از نرخ نفوذ در این گزارش میزان پراکندگى مصرف پلتفرمها در میان بازیکنان است.
یزد، مرکزی و تهران کمترین گیمر کشور را دارند
بر اساس این گزارش استانهای بوشهر، لرستان، قزوین و خراسان جنوبی بیشترین موبایل گیمرهای کشور را دارند و استان یزد و مرکزی و تهران کمترین موبایل گیمر را در ایران به خود اختصاص دادهاند.
نسبت بازیکنان موبایلی خانم نسبت به آقایان نیز بیشتر است هرچند باید توجه داشت بر اساس آمارهای مختلف کشور، بهطور کلی گیمرهای مرد بیشتر از گیمرهای زن هستند.
بازیکنان موبایلى حداقل 1 ساعت در هفته بازى مى کنند، علاوه بر این باید توجه داشت این بازیکنان بهطور میانگین 71 دقیقه در روز تنها با پلتفرم موبایل بازى مى کنند. وضعیت ابزارهاى بازى در بین بازیکـنان موبایلى نشان مىدهـد که 95/8 درصد بازیکنان از گوشى هوشمند و 13/6 درصد از تبلت استفاده مىکنند. همچنین وضعیت پلتفرم هاى بازى نشان مىدهد که 67 درصد از بازیکنان موبایلى تنها با یک پلتفرم بازى مىکنند. این گزارش میافزاید در بین بازیکنان موبایلى بالغ بر 56 درصدآنها به صورت برخط (آنلاین) بازىها را تجربه میکنند.
یوتیوب محبوبترین پلتفرم استریمینگ در ایران
این گزارش درباره وضعیت استریم کردن بازیهای ویدیویی نیز اطلاعات جالبتوجهی منتشر کردهاست. ۵۲ درصد موبایلگیمرها دوست دارند که به تماشای استریم کردن بازی توسط دیگران مشغول شوند و ۱۷ درصد از این جامعه این کار را توسط پلتفرمهای داخلی نظیر آپارات انجام میدهند. ۲۲ درصد این جمعیت استریمینگها را از طریق یوتیوب تماشا میکنند و ۴۱ درصد بهصورت حضوری به تماشای بازی کردن دیگران میپردازند. پلتفرم فیلترشده توییچ نیز سهمی تقریبا ۳ درصدی در اختیار دارد.
۱۰ درصد از گیمرهای ایرانی از بازیها خرید میکنند و اگر این سهم را برای تمامی گیمرهای ایرانی بسنجیم به رقم ۲۳ درصد میرسیم. بازیهای معمایی-فکری محبوبترین بازی در بین گیمرهای موبایلی ایرانی هستند و پس از آن ژانرهای بتل رویال، تفننی (امتیازی)، استراتژی و ورزشی قرار دارد. کالآفدیوتی محبوبترین بازی در بین گیمرهای ایرانی است و پس از آن بازیهای کلش آف کلنز، فوتبال، آمیرزا و پابجی موبایل در بین بازیکنان ایرانی محبوب هستند.
محبوبترین کاراکترهای بین موبایل گیمرها
بازار بازىهاى موبایلى یک صنعت به سرعت در حال رشد است که انتظار مىرود در سالهاى آینده به رشد خود ادامه دهد. با افزایش تعداد کاربران گوشىهاى هوشمند، ظهور فناورى هاى جدید مانند بازىهاى ابرى و واقعیت افزوده، بازىهاى موبایلى بـه شـکل محبـوبى از سـر گـرمى در سراسر جهان تبدیل شدهاست. به طور کلى مىتوان گفت آینده بازىهاى موبایلى درخشان و رو به رشد به نظر مىرسد.
ارسال نظر