معاون قوه قضائیه:

عناوین دانش آموز، دانشجو و کارگر مصونیت قضایی نمی آورد / دانش آموزان مسئولیت کیفری کمتری خواهند داشت

معاون قوه قضاییه گفت که عناوین دانش آموز، دانشجو و کارگر مصونیت قضایی نمی آورد؛ یعنی بگوییم چون این عنوان برای کسی در نظر گرفته شد، پس هر قانون شکنی برای او ایرادی ندارد منطقی نیست.

عناوین دانش آموز، دانشجو و کارگر مصونیت قضایی نمی آورد / دانش آموزان مسئولیت کیفری کمتری خواهند داشت
حجم ویدیو: 65.41M | مدت زمان ویدیو: 00:01:35

 به گزارش اقتصاد 100،در چند هفته گذشته، ایران شاهد اعتراضات اجتماعی بود که حتی نوجوانان که دانش آموزان کشور محسوب می شوند نیز در صف های آن قرار داشتند. نوع برخورد دانش آموزان در مسیر مطالبه گری محوریت بسیاری از گفت و گوهای کارشناسان آموزش و علم روانشناسی بود. کارشناسان معتقد هستند که عملکرد ضعیف حوزه پرورشی در شکل گیری نوع مطالبه گری به دور از گفتمان پذیری دانش آموزان اثر گذار بوده است. البته همین کارشناسان اعتقاد دارند که دوره کرونا و دوری از فضای مدرسه و نوسانات اقتصادی چند ساله گذشته در کشور نیز بر این نوع مطالبه گری دانش آموزان اثر گذار بوده است زیرا به حتم آنها نیز فشارهای نوسانات اقتصادی را در چارچوب خانواده حس کرده و تحت تاثیر زیسته اند.حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی ، معاون قوه قضائیه و رییس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چگونه می توان حوزه پرورشی وزارت آموزش و پرورش را تقویت کرد تا همانطور که نسل جدید پیش می رود با آنها همگام شد و در نهایت صحبت های دانش آموزان به اعتراض مبدل نشود، گفت: برای بررسی این مهم، لازم است روش های مورد نیاز در امر هدایت موضوعات اینچنینی از جمله اعتراضات دانش آموزی ، تدوین، اجرا و پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهمی که در این مسیر می توان انجام داد این است که فضای سالم گفت و گو را هر چه بیشتر توسعه داد، افزود:  دانش آموز ، دانشجو ، معلم و استاد دانشگاه باید در ایجاد کردن این مسیر همکاری داشته باشند. همه باید روش ها و مهارت های گفت و گو را آموزش دهیم و راه گفت و گو را بیشتر از گذشته باز و هموار کنیم.

هادی صادقی تاکید کرد: گفت و گوی منطقی شروطی دارد؛ یعنی باید عقلانی، اخلاقی و پایبند به ضوابط باشد. اگر چنین نباشد، احساسات بر مطالبات غلبه می کند و این نتیجه خوشایندی نخواهد داشت. در واقع نتیجه چنین اعتراضی، جز پرخاشگری و غلطیدن به دامان عواطف غیر هدایت و غیر مهار شدنی که باز هم خطرات دیگری در پی دارد.

معاون قوه قضاییه در تبیین گفته هایش افزود: همچنین باید برای پرسش و پاسخ ارزش قائل شویم. در این راستا می توان در مدارس زنگ سوال و جواب یا گفت و گو ایجاد کرد؛ البته من این را به عنوان یک پیشنهاد ابتدایی اعلام می کنم که می توان روی آن به صورت ویژه کار کرد. من این تجربه را زمانی که مسئولیت یک دانشگاه را داشتم کسب کردم. در آن زمان، برای دانشجویان و آزادانه این کار را می کردند و خیلی موثر بود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. نتیجه این می شود که خیلی از مسائل همان جا حل و فصل می شود و تبدیل به اعتراضات بی ضابطه، همراه با پرخاشگری نمی شود.

عناوین دانش آموز، دانشجو و کارگر مصونیت قضایی نمی آورد

وی در ادامه در خصوص دانش آموزان بازداشت شده در جریان ناآرامی های اخیر در پاسخ به این پرسش که لیست منتشر شده از اسامی دانش آموزان بازداشتی صحت دارد یا خیر گفت: ممکن است نوجوانی در اعتراضات بوده  باشد و هنوز در بازداشت باشد؛ ولی اصل موضوع این است که عناوین دانش آموز، دانشجو، کارگر، کارمند و... مصونیت نمی آورد؛ یعنی بگوییم چون این عنوان برای کسی در نظر گرفته شد، پس هر قانون شکنی برای او ایرادی ندارد منطقی نیست.

هادی صادقی افزود: آن طرف مسئله هم این است که دانش آموز به دلیل سن پایینی که دارند و زودتر دستخوش احساسات می شوند، طبیعتا مسئولیت کیفری کمتری خواهند داشت و این ملاحظه خواهد شد.

معاون قوه قضاییه در پاسخ به اینکه تحصیل این دانش آموزان چه خواهد شد، گفت: برای درس و تحصیل این دانش آموزان مشکلی پیش نمی آید مگر آنکه جزء مجرمان اصلی باشند که البته این هم باید زودتر حل و فصل شود.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما