گزارش «اقتصاد 100» از نکات برجسته در بودجه 1404

سیگنال افزایش قیمت بنزین همزمان با رونمایی از لایحه بودجه 1404؟ /جزئیات دخل و خرج دولت پزشکیان در سال آینده

اقتصاد 100 - پزشکیان در موعد قانونی بخش اول لایحه بودجه 1404 را به مجلس رساند تا اولین گام بودجه ای دولتش برای مشخص کردن دخل و خرج ها در سال آینده را بردارد.

سیگنال افزایش قیمت بنزین همزمان با رونمایی از لایحه بودجه 1404؟ /جزئیات دخل و خرج دولت پزشکیان در سال آینده

به گزاش اقتصاد 100 ، صحن علنی مجلس شورای امروز میزبان رئیس جمهوری و هیات همراهش بود تا اولین لایحه دولت چهاردهم تقدیم مجلس شود.

جلسه علنی امروز سه‌شنبه - اول آبان ماه - به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۵۳ نماینده برگزار شد و پزشکیان بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را  در موعد مقرر به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرد، اقدامی که با تشکر قالیباف نیز همراه بود.

مسعود پزشکیان، در آئین تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ اعلام کرد که این لایحه نتیجه دو ماه تلاش مستمر دولت است.

او تأکید کرد که در تدوین این لایحه سعی شده تا تمامی مردم مورد توجه قرار گیرند و چهار اصل کلیدی رعایت شده است: اجرای برنامه هفتم توسعه، عدالت‌محوری، تقویت بنیه دفاعی و کاهش تورم.

اما در لایحه بودجه 1404 چه نکاتی برجسته شده است که در نطق رئیس جمهور نیز به آن اشاره شد.

بودجه مبتنی بر تعهدات انتخاباتی

آنگونه که رئیس جمهوری روایت کرد، بودجه ۱۴۰۴ بر اساس تعهدات انتخاباتی تدوین شده است و  هرگونه اصلاح اقتصادی تنها با وفاق انجام خواهد شد و تلاش شده تا با مردم و نمایندگان به صورت صادقانه صحبت شود.

هزینه واقعی بنزین ۸۰۰۰ تومان است

بنزین یکی از مهمترین سرفصل های اظهارات رئیس دولت بود. اظهاراتی که بلافاصله از سوی رسانه ها تعبیر به سیگنالی برای افزایش قیمت بنزین شد. 

پزشکیان در مجلس شورای اسلامی درباره قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده گفته بود؛« هزینه واقعی بنزین، بدون در نظر گرفتن قیمت نفت، حدود ۸۰۰۰ تومان است. مصرف بنزین در سال جاری ۴۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۸ بوده است، در حالی که رشد جمعیت و درآمد ملی کمتر از این میزان افزایش یافته است.  امسال به ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت تداوم وضعیت کنونی، سال آینده به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین نیاز خواهد بود، در حالی که هزینه هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان برآورد می‌شود.»

منابع بودجه عمومی 40 درصد رشد کرده است

«منابع بودجه عمومی 40 درصد رشد کرده است» این خبر را نیز رئیس جمهور از تریبون مجلس اعلام کرد و گفت:«در بودجه سال آینده رشد قابل توجهی برای پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی شده و با یکپارچه‌سازی بودجه، سهم تملک دارایی سرمایه از 11 به حدود 20 درصد منابع بودجه عمومی افزایش یافته است.»

رئیس جمهور تاکید داشت؛«در بودجه 1404 تلاش شده تا اعداد به صورت واقعی ارائه شوند و تنها مواردی که در توان او بوده، تعهد شده است.»

پزشکیان

بودجه ای صادقانه و واقع بینانه

پزشکیان در زمان ارائه لایحه بودجه تلاش کرد چندین بار قولش به مردم برای رفتار صادقانه را یادآوری کند، آنجا که گفت:«سعی کرده‌اند با نمایندگان و مردم به صورت صادقانه صحبت کنند.»

بودجه منطق با برنامه هفتم توسعه نیز انتظار بود که از دولت پزشکیان می رفت و پزشکان نیز اعلام کرد که انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم توسعه همواره مورد توجه بوده است.

او تأکید کرد که عدالت محوری در بودجه 1404 لحاظ شده است و  در بودجه، تقویت بنیه دفاعی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت در نظر گرفته شده است. این تصمیم به دلیل شرایط منطقه‌ای و تهدیدات علیه ملت ایران اتخاذ شده است.

رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بر اهمیت توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم در برنامه‌ها تأکید کرد. او به شفافیت، یکپارچگی و جامعیت بودجه به عنوان ویژگی‌های مهم آن اشاره کرد و گفت که لایحه بودجه بر اساس واقع‌بینی در اعداد و ارقام تنظیم شده است.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مطالبات گندم کاران در بودجه 1404

«مصارف لازم برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مطالبات گندمکاران به صورت واقعی در بودجه لحاظ شده است.» این خبر دیگری بود که پزشکیان اعلام کرد.

وی گفت: ما در رابطه با گندم کاران مشکل داشتیم به خاطر کسری بودجه‌ای که امکان نبود مجبور شدیم اجازه از مقام معظم رهبری و در سران قوا بحث بکنیم که امروز آن گرفتاری تقریباً حل شده و بدهی گندم کاران امروز به حساب گندمکاران واریز می شود.

مجوزهای رهبری به دولت

پزشکیان در نطق دفاعیه اش به حمایت های رهبری نیز گریزی زد و گفت: سهم منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت نیز مطابق قانون دائمی دیده شده علاوه بر این سعی شده در منابع درآمدی نیز دقت شود، بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت مقام معظم رهبری است برای سال آینده از ایشان تقاضا کردم که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی را در زمان تدوین لایحه صادر کنند و این استجازه باعث درج مصارف واقعی و لحاظ درآمدهای واقعی در بودجه شده است.

نرخ مالیات در بودجه 1404 

همچنین بنا به گفته رئیس جمهور برای حمایت از تولید، نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین شده و تغییری در دستورالعمل تعیین نرخ خوراک گاز صنایع ایجاد نخواهد شد.

پیش‌بینی لایحه بودجه بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد ریال

خلاصه اعداد و ارقام لایحه بودجه سال آینده حکایت از آن دارد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ شامل ماده واحده و ۱۷ تبصره متشکل از ۴ زیر بخش شامل احکام، سقف منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی سرمایه ای و مالی و چهارم فروض برآورد منابع و مصارف است.

همچنین این لایحه از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۹۶۶ هزار میلیارد است.

بنا به گفته رئیس جمهور منابع بودجه عمومی دولت بالغ بر ۶۴ میلیون و ۷۶ هزار میلیارد ریال است و منابع عمومی بالغ بر ۵۹ میلیون و ۸۷۶ هزار میلیارد است و درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است. 

همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت بالغ بر ۵۰۴ میلیون و ۸۹۰ هزار میلیارد است.

آنگونه که پزشکیان تاکید کرد به همراه این لایحه گزارش اقتصادی سالانه، نظام شناسه گذاری و طبقه بندی انطباق احکام لایحه تقدیمی با قانون برنامه هفتم پیشرفت و در نهایت گزارشی از رویکرد عدالت طلبانه موجود در لایحه تقدیم مجلس شد.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما