ایران خودرو شوکه شد / متقاضیان از طرح فروش فرار کردند !
اقتصاد 100- متقاضیان عادی تمایلی به شرکت در جدیدترین طرح فروش ایرانخودرو نداشتند و به نوعی از این طرح اجتناب کردند.
بر اساس آمارهای منتشر شده، در طرح فروش بهمن ماه ایرانخودرو، تنها حدود ۱۶۶ هزار و ۸۰۰ نفر از متقاضیان عادی ثبتنام کردند. این در حالی است که در طرح فروش پیشین که در دیماه ۱۴۰۳ برگزار شد، تعداد متقاضیان عادی به حدود ۲۲۲ هزار نفر رسید. بنابراین، تعداد متقاضیان عادی در طرح فروش بهمنماه ۱۴۰۳ نسبت به طرح فروش دیماه سال جاری با کاهشی تقریبا ۲۵ درصدی مواجه شده است. این کاهش بهطور دقیق معادل ۵۵ هزار نفر است.
تحلیلهای اقتصادنیوز نشان میدهند که بخشی از این کاهش تقاضا بهدلیل محدودیتهای ثبتنام برای افرادی است که در ۴۸ ماه گذشته از ایرانخودرو یا سایپا خودرو خریداری کردهاند. همچنین، نوع عرضه محصولات که بیشتر بهصورت پیشفروش بوده و تنها دو مدل خودرو بهصورت فروش فوقالعاده ارائه شدهاند، میتواند عاملی دیگر در کاهش انگیزه مشتریان عادی باشد.
یکی دیگر از دلایل مهم کاهش تقاضا، کاهش فاصله قیمتی میان بازار آزاد و قیمتهای کارخانهای است. این موضوع باعث شده است که مشتریانی که معمولاً بهدنبال بهرهبرداری از این فاصله قیمتی بودند، اکنون انگیزهای برای شرکت در طرحهای فروش نداشته باشند.
در بررسی دقیقتر طرح فروش بهمن ماه، مشخص شد که متقاضیان مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همچنان تعداد زیادی از ثبتنامکنندگان را تشکیل دادهاند. حدود ۶۰۷ هزار مادر با دو فرزند یا بیشتر در این طرح فروش شرکت کردهاند، هرچند این تعداد نسبت به طرح فروش قبلی در دیماه ۱۴۰۳ کاهش داشته است. این کاهش حدود ۹۵ هزار و ۵۰۰ نفر بوده و معادل ۱۳ درصد کاهش در تعداد ثبتنامکنندگان مادران میباشد.
از سوی دیگر، تعداد متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده نیز با کاهش مواجه شده است. در طرح فروش بهمنماه ایرانخودرو، تعداد متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای اسقاطی به حدود ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته که نسبت به حدود ۱۷۰ هزار نفر در طرح فروش دیماه، کاهش قابل توجهی دارد. این کاهش بهطور دقیق معادل ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر و تقریباً ۲۰ درصد است.
این آمارها نشان میدهند که مشتریان تمایل بیشتری به طرحهای فروش فوقالعاده دارند و بهنظر میرسد شیوه پیشفروش نتوانسته رضایت کامل آنها را جلب کند. در طرح فروش شهریورماه ایرانخودرو، که در آن علاوه بر تنوع محصولات، امکان خرید خودرو بهصورت فروش فوقالعاده برای تمامی محصولات فراهم شده بود، تعداد ثبتنامکنندگان به حدود ۳ میلیون نفر رسید.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا ایرانخودرو در آینده نزدیک از شیوه پیشفروش فاصله گرفته و به اجرای طرحهای فروش فوقالعاده گستردهتر برای محصولات خود روی میآورد یا خیر