چطور از شر تماسهای تبلیغاتی خلاص شویم؟
اقتصاد ۱۰۰- با افزایش نارضایتیها از تماسهای تبلیغاتی، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخیراً این نوع از تماسها را ممنوع اعلام کرده است تا مشترکان تلفن همراه بتوانند از اطلاعرسانیهای ناخواسته در امان بمانند.
امروزه تلفن همراه به بخش جداییناپذیر از زندگی افراد تبدیل شده و نبود آن میتواند مشکلاتی را برای اقتصاد جوامع به وجود آورد. با وجود تأثیرات مثبت تلفن همراه مانند صرفهجویی در زمان و ایجاد تعاملات اجتماعی، باید مراقب بود که این ابزار به وسیلهای برای سوء استفاده و اذیت مشترکان تبدیل نشود. سهولت ارسال پیامک و دسترسی به تماسهای تبلیغاتی در سالهای اخیر به مشکلی برای بسیاری از کاربران تبدیل شده است.
تماسهای ناشناس و تبلیغاتی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از شمارهای ناشناس تماس دریافت کنید و پس از پاسخگویی، با یک پیام صوتی از پیش ضبطشده مواجه شوید که معمولاً هدف آن تبلیغات و بازاریابی محصول یا خدماتی است.
تبلیغات در تماسهای تلفن ثابت
تبلیغات تلفنی به تلفنهای ثابت نیز سرایت کردهاند؛ بهطوری که در زمانهای مختلف از جمله زمان استراحت زنگ تلفن خانه به صدا درمیآید و تماس تبلیغاتی غیرضروری با محتوای خدمات ناخواسته برقرار میشود.
برخورد با تماسهای تبلیغاتی
با افزایش نارضایتی کاربران از تماسهای تبلیغاتی، در اوایل پاییز امسال کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که ارائه سرویسهای محتوای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی ممنوع است. این تصمیم باعث شد تا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با دستور وزارت ارتباطات موظف به مقابله با تماسهای تبلیغاتی صوتی و ارسالکنندگان پیامکهای مزاحم شوند.
راهحلهای مقابله با تماسهای تبلیغاتی
سامانههای ۱۹۵ و #۸۰۰ طی سالهای گذشته برای جلوگیری از دریافت پیامک و تماسهای تبلیغاتی راهاندازی شدهاند. اخیراً نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از امکان ثبت شکایت* از تماسهای صوتی ارزش افزوده تبلیغاتی خبر داده است.
مشترکان میتوانند در صورتی که از تماسهای تبلیغاتی صوتی رنج میبرند، پس از شناسایی اپراتور مرتبط با شماره تماسگیرنده، از طریق تماس با شماره ۱۹۵ یا مراجعه به سامانه https://۱۹۵.cra.ir و انتخاب دستهبندی تلفن ثابت، سرویس مکالمه، اپراتور و تماس صوتی تبلیغاتی شکایت خود را ثبت کنند.
منبع: ایسنا