فرونشست 80 سانتی زمین اصفهان در چهل سال/ ابنیه های تاریخی شهر در خطر + فیلم و عکس

اقتصاد100: از سال ۷۹ که اولین خشکی رودخانه زاینده رود اتفاق افتاد، به صورت مکرر ما سال‌هایی را داشته ایم که تعداد بی آبی رودخانه کم نبوده است به طور مثال در ۲۷ ماه گذشته رودخانه زاینده رود به جز 47 روز خشک بوده است. این خشکی‌های ادواری باعث شده تا به بسیاری از آثار تاریخی مثل پل‌ها، مساجد و حتی زیر ساخت‌ها آسیب وارد شود.

فرونشست 80 سانتی زمین اصفهان در چهل سال/ ابنیه های تاریخی شهر در خطر + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 33.73M | مدت زمان ویدیو: 00:00:13

به گزارش خبرنگار اقتصاد100:  چندین هزار سال رودخانه زاینده رود نقش مهمی در تامین آب شرب و معیشت مردم در حوضه آبریز خود بوده است که همین مسئله باعث شده تا تمدنی در اصفهان شکل بگیرد که بیشترین آثار باستانی ایران زمین را در خود جای دهد اما متاسفانه از دهه ۸۰ تا کنون این رودخانه روزهای خشک زیادی را در سال به دلایل متعددی که قبل از سد چم آسمان شاهد هستیم پشت سر می‌گذارد.

فرونشست+زمین+اصفهان+ابنیه+تاریخی

اصفهان در ۴۰ سال گذشته ۸۰ سانتی متر، فرونشست داشته است

انتخابی+فرونشست+اصفهان

همین خشکسالی های طولانی زاینده رود و برداشت‌های گسترده از منابع آب زیر زمینی، این شهر تمدنی ایرانشهر را با مشکلاتی همچون  فرونشست زمین  مواجه کرده است که طبق آمار کارشناسان در ۴۰ سال گذشته ۸۰ سانتی متر، زمین های اصفهان فرونشست داشته است. همین عامل نیز باعث شده تا بسیاری از ابنیه تاریخی این شهر ترک برداشته و درصد احتمال تخریب آنها بالا برود که بدون شک مسئله‌ای نیست که از کنار آن به راحتی گذشت. 

در همین راستا انتخابی پژوهشگر محیط زیست درباره این مسئله می‌گوید: از سال ۷۹ که اولین خشکی رودخانه زاینده رود اتفاق افتاد، به صورت مکرر ما سال‌هایی را داشته ایم که تعداد بی آبی رودخانه کم نبوده است  به طور مثال در ۲۷ ماه گذشته رودخانه زاینده رود به جز 47 روز خشک بوده است. این خشکی‌های ادواری باعث شده تا به بسیاری از آثار تاریخی مثل پل‌ها، مساجد و حتی زیر ساخت‌ها آسیب وارد شود. 

او درباره پل خواجو توضیح می‌دهد: این پل طی ۲۰ سال گذشته ترک‌هایی در قسمت بالای آن داشته است که بعضی از این ترک‌ها به خاطر اینکه امکان بیشتر باز شدن آنها وجود دارد نیز علامت گذاری شده است. در قسمت پایینی که بخش سنگی آن است، امضاهایی دارد که طبق بررسی ها مربوط به زمان هخامنشیان است چراکه این امضاها با امضاهای تخت جمشید مطابقت دارد. 

فرونشست+زمین+اصفهان

انتخابی تاکید می کند: زمان شاه عباس دوم قسمت پایین خراب می شود که او برای اینکه دستاوردی مثل سی سه پل که جد او ساخته است داشته باشد، این بنای قدیمی را از نو روی آن را می‌سازد و خصلت انسانی به آن می‌دهد. پرفسور پوپ درباره این پل می‌گوید که این اثر نماد معماری انسانی ایرانی است. یعنی این پل در قسمت زیرین برای عبور نیست بلکه برای توقف و استراحت است. 

فرونشست اصفهان به صورت نامتقارن است

فرونشست+زمین+اصفهان+ابنیه+تاریخی

این پژوهشگر حوزه زاینده درباره اینکه ما چه کاری با این پل کردیم می‌گوید: ما با این پل کاری نکردیم اما خشکیدن رودخانه حتما به اینها آسیب می‌زند. به غیر از اون نه تنها این بناها بلکه به زودی تمام خانه ها و تاسیسات زیر زمینی ما نیز آسیب خواهد دید. ما بخشی از ساختمان های شمال شرقی اصفهان دچار فرونشست شده است.

او در پایان خاطرنشان می کند: ما دشت‌هایی داریم که فرونشست زیادی نیز دارند اما آنها دشت بوده و اصفهان شهر است. کمااینکه فرونشست اصفهان به صورت نامتقارن است و این مسئله وضعیت را خیلی بدتر خواهد کرد.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما