جزایر سه گانه ایران کجاست؟

اقتصاد 100- جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک همچون نگین‌هایی در قلب خلیج فارس و تنگه هرمز می‌درخشند، نگهبانان استراتژیک ایران که همواره نقش مهمی در امنیت و حاکمیت ملی این سرزمین داشته‌اند.

جزایر سه گانه ایران کجاست؟

جزایر سه‌گانه ایرانی، یعنی تنب بزرگ، تنب کوچک، و ابوموسی ، به عنوان نگین‌های استراتژیک ایران در دل خلیج فارس و تنگه هرمز ، از دیرباز همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند. تنب بزرگ و تنب کوچک ، که در ۱۷ مایلی جنوب غربی جزیره قشم و ۴۶ مایلی شمال غربی خط ساحلی امارات متحده عربی قرار دارند، دروازه‌های حساس و مهمی برای دسترسی به منابع و مسیرهای دریایی خلیج فارس به شمار می‌روند. تنب بزرگ با قطر ۲.۵ مایل، جزیره‌ای استراتژیک است، در حالی که تنب کوچک که تنها ۳۵ متر ارتفاع دارد، بیشتر یک صخره بی‌آب و غیرقابل سکونت است که ۸ مایلی غرب تنب بزرگ قرار گرفته.

از سوی دیگر، ابوموسی با مساحت حدود سه مایل مربع، در نزدیکی خروجی تنگه هرمز و در ۴۳ مایلی ساحل ایران و ۳۸ مایلی شمال غربی شارجه واقع شده است. این جزیره دارای منابع غنی اکسید آهن، آب شیرین و نخل‌های طبیعی است که آن را به جزیره‌ای با اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی تبدیل کرده است. تپه‌های شمالی این جزیره، شامل کوه حلوا ، ارتفاعی نزدیک به ۱۰۰ متر دارند.

با وجود پیشینه تاریخی و مالکیت بدون مناقشه این جزایر توسط ایران، امارات متحده عربی که تنها ۵۰ سال از استقلال آن می‌گذرد و پیشینه‌ای طولانی ندارد، ادعاهایی را مبنی بر مالکیت این جزایر مطرح می‌کند. اما این ادعاها بارها توسط ایران با استناد به اسناد تاریخی و بین‌المللی رد شده است. ایران همواره بر حق حاکمیت تاریخی و مسلم خود بر این جزایر تاکید کرده و هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت این جزایر را قویاً محکوم کرده است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما