نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت چهاردهم باید مسئله FATF را حل کند/ناترازی‌های موجود در انرژیِ برق، گاز و بنزین باید رفع شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بر این باور است که ناترازی موجود در انرژی نیز باید رفع شود روزانه ۱۲ هزار مگاوات کمبود انرژی برق در کشور داریم ما باید طی ۵ سال آینده آن را بهبود ببخشیم در حالی که وضع موجود کشور ۹۳ هزار مگاوات است از این بعد به ۱۲۰ هزار مگاوات برسد.

دولت چهاردهم باید مسئله FATF را حل کند/ناترازی‌های موجود در انرژیِ برق، گاز و بنزین باید رفع شود

 مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم در پاسخ به این سوال که دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی چه اولویت هایی را باید مدنظر قرار دهد؟ با توجه به اینکه آغاز به کار مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم به نوعی همزمان شده است، به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: بنده این همزمانی را به فال نیک می گیرم هرچند این حادثه تلخ که همه ما رو نگران کرد اما در هر صورت متوجه یک سری اشتباهاتی بودیم.

او افزود: به عنوان مثال مجلس دوازدهم شروع به کار می کرد و یک سال از عمر دولت سیزدهم باقی می ماند مجددا دولت جدید، آغاز به کار می کرد و عمر مجلس به پایان می رسید. بنابراین این ایرادی بود که وجود داشت نکته دیگر اینکه مجلس قبلی در زمان انتخابات شوراها و مجلس یک سری اقدامات و حرکت هایی انجام داد بنده بر این باورم که این تجربه نشان داده که ما در آینده باید انتخابات مجلس  و دولت را همزمان برگزار کنیم. در گذشته این ادغام ها را ما در مجلس هشتم یا نهم انجام داده بودیم علتش آن هم این بود که تعدد انتخابات در کشور مانند انتخابات شوراها و... را داشتیم این حادثه نشان داد که اگر انتخابات مجلس و شوراها همزمان برگزار شود مزیت بیشتری دارد نخست اینکه به هر حال مجلس و دولت با یک نگاه ( اگر جریان های سیاسی را نیز بخواهیم در نظر بگیریم) شکل می گیرد در دنیا هم همینطور است مثلاً در کشورهایی که نظام پارلمانی دارند مثل ژاپن، وقتی حزبی به قدرت می رسد دولت را تشکیل می دهد که بتوانند کشور را اداره کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: این همزمانی بسیار خوب است و به طور همزمان به پایان می رسند امیدواریم بتوانیم این تجربه را تبدیل به قانون کنیم تا در انتخابات آینده هم بدین شکل پیش برویم.

او با اشاره به اولویت های اقتصادی و در پاسخ به این سوال که مطالبه اصلی مردم از دولت چهاردهم چیست؟ اظهار داشت: در واقع ضروری است مسائل و مشکلات به صورت ریشه ای حل شود قرار نیست که دولتی روی کار بیاد که برنامه جدایی داشته باشد قانون برنامه برای همه اینها یک سری راهکارها را مشخص کرده است به عنوان مثال در قانون برنامه آمده است که ما باید به یک رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم و ۵/۲ از این ۸ درصد از طریق سرمایه گذاری است و ۲/۸ درصد نیز از طریق بهره وری است اگر‌ ما بتوانیم به یک رشد اقتصادی ۸ درصد در کشور (که معمولا برخی سالها رشد اقتصادی ما منفی بود حداکثر متوسط رشد ما ۳ درصد بود) برسیم که در قانون برنامه نیز راه های رسیدن به آن اهداف نیز مشخص شده، آثارش نیز روی زندگی مردم مشخص است نکته دوم، بحث کوچک‌کردن سبد دولت در اقتصاد کشور است اگر ما بخواهیم مردم، آثار اقتصادی را روی زندگی خودشان احساس کنند باید این مهم انجام شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولتی است و تنها ۲۰ درصد به بخش خصوصی اختصاص دارد و این ۲۰ درصد، قدرت رقابت با ۸۰ درصدی که در بدنه حاکمیت است را ندارد. ۲۰ درصدی که چیزی حدود ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار دارد. یکی از مسائلی که جامعه و مردم را آزار می دهد تورم است نقدینگی که در دست مردم این عامل ایجاد تورم است. بنابراین ما باید شرایطی را فراهم کنیم که این ۲۰ درصدی که قدرت رقابت ندارد و اعتماد و اطمینان برای سرمایه گذاری در کشور ندارد دنبال حفظ ارزش پول خود است در اقتصاد نقش پیدا کنند در حالی که اینها به سمت املاک و سکه و... می روند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین کوچک‌کردن سبد دولت در اقتصاد کشور مهم است نکته سوم کوچک کردن خود دولت است باید به جایی برسد که حمایت و هدایت کند و نظارت کند. ناترازی هایی که در بانک ها وجود دارد اگر حل نشود دچار مشکل خواهیم شد ناترازی هایی که در صندوق بازنشستگی کشور داریم. مسیر حرکت دولت آینده مشخص است و دولت باید همین موضوعات را دنبال کند.‌ قانون برنامه ای که می نویسیم مطلقا بد نیست بلکه قانون خوبی است اگر بخش هایی از آن مفید نیست باید برخی از مواد آن اصلاح شود. در واقع به جای اینکه با برنامه حرکت کنیم کشور را به سمت روزمرگی سوق می دهیم.

این نماینده افزود: بنابراین ناترازی صندوق بازنشستگی را مطرح کردم که هر ۱۷ صندوق به مرز ورشکستگی رسیده اند اگر به دادش نرسیم در قانون برنامه تاکید شده است که هر سال ۵ درصد از وابستگی صندوق ها به دولت کاهش پیدا کند ناترازی موجود در انرژی نیز باید رفع شود روزانه ۱۲ هزار مگاوات کمبود انرژی برق در کشور داریم ما باید طی ۵ سال آینده آن را بهبود ببخشیم در حالی که وضع موجود کشور ۹۳ هزار مگاوات است از این بعد به ۱۲۰ هزار مگاوات برسد چیزی حدود ۳۰ هزار مگاوات افزوده شود یعنی اگر این میزان به وضع موجود اضافه نشود میزان خاموشی های کشور نیز باید بیشتر شود. در حال حاضر ما چگونه کشور را اداره می کنیم ۵ الی ۶ میلیارد دلار برق صنایع و کارخانجاتی که قطع می کنیم نتیجه اش حادثه هایی است که در کشور به وجود می آید یا در زمستان چیزی حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب، دچار ناترازی در انرژی گاز هستیم ۱۰ میلیون ناترازی در بنزین داریم آیا باید بنزین را گران کنیم یا به دنبال راهکارهای دیگری برویم تا این ناترازی ها را رفع کنیم.
او ادامه داد: وقتی سخن از بحث کاهش مصرف می شود می‌گوییم بنزین را گران کنیم تجربه نشان داده که دفعات قبلی که بنزین را گران کردیم کاهش مصرف رخ نداده است بنابراین خودروها ( که براساس دو قانون برنامه قبلی باید، استاندارد یورو ۴ می شد) هنوز استاندارد یورو ۲ رو دارند. نکته آخر اینکه حل مشکلات اقتصادی ما در گرو معادلات سیاسی با دنیا است ما می توانیم با حفظ ارزش های حاکم بر انقلاب و نظام، معادلات سیاسی مان با دنیا را حل و فصل کنیم.
مهرداد لاهوتی تشریح کرد: ما دو سه میلیون بشکه نفت صادر می کردیم در حالی که یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم ژست هم می گیریم باید گفته شود که چگونه صادر کردند؟! همین نفت را به برخی کشورها ۲۰ درصد ارزان تر فروختند یا نفت می دادند در حساب مشترک در کشوری مثل چین بلوکه می شود یا مجبور می شوند برای وصول پول تهاتر کنند. برای جابجایی پول در دنیا همین بحث FATF بسیار مهم است که دولت جدید باید آن را حل کند در حالی که کشورها پول های خود را از طریق سیستم بانکی به راحتی جابجا می کنند در حالی که ما به واسطه صرافی‌های متعدد، مبادلات را انجام می‌دهیم آن هم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و حتی 20 درصد هزینه کنیم تا بتوانیم پول را جابجا کنیم. آن هم اگر پولی در این میان گم نشود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: همه این راه ها کاملا مشخص است همه باید کمک کنند با عزم و اراده ای جدی که قوه مقننه باید کمک کند تا دولت جدید زودتر کارش را آغاز کند و کابینه اش را براساس معیارها و شاخص های که خودشان دارند تکمیل کند تا بتوانیم از زمان ۴ سال به بهترین نحو استفاده شود این دوره دوازدهم، چهارمین دوره حضور بنده در مجلس است و باید گفت ۴ سال زمان طولانی نیست بلکه با سرعت می گذرد. برنده کسی است که از لحظه به لحظه این مدت زمان بتواند استفاده کند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما