صدها آپارتمان بی‌مشتری ماند / ماجرا چیست ؟

اقتصاد100- به روایت روزنامه اطلاعات صدها آپارتمان در تهران به دلیل رکود حاکم در سال 54 بی‌مشتری مانده بودند.

صدها آپارتمان بی‌مشتری ماند / ماجرا چیست ؟

بازار مسکن در پایتخت به دلیل افزایش قابل توجه قیمت‌ها با رکود  دست به گریبان است. کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ‌های بهره از جمله عواملی هستند که از جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار کاسته‌اند.

روزنامه اطلاعات در 30 مردادماه سال 54 به همین موضوع در بازار مسکن اشاره کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: «رکود معاملات، موجب کاهش قیمت آپارتمان شده است. صدها دستگاه آپارتمان تازه‌ساز در نقاط مختلف تهران به‌ویژه آنهایی که در مناطق شمالی شهر قرار دارند، روی دست صاحبانشان مانده و خریدار ندارد، از هزاران متقاضی خرید واحدهای مسکونی آپارتمانی که معمو لا در دفتر خرید آپارتمان‌ها نوبت می‌گرفتند در یکی دو هفته اخیر خبری نیست و نتیجه آنکه قیمت آپارتمان در جهت کاهش به‌حرکت در آمده است. به‌طور مثال یک واحد مسکونی آپارتمانی دو اتاق خوابه با ۱۰۰ متر زیربنا که در حوالی خیابان کاخ ۳۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، پس از مدتی به‌فروش نرفتن ٣٤٠ هزار تومان به‌فروش رفت.»

در ادامه این گزارش درباره عوامل اثرگذار بر رکود معاملات مسکن،‌ نوشته شده است: «در آرام شدن معاملات آپارتمان عوامل چندی موثر است که باید مرحله اول به عدم پرداخت وام خرید خانه به‌وسیله بانک ملی ایران اشاره کرد. عامل مهم دیگر که در رکود معاملات و کاهش قیمت آپارتمان موثر افتاده، اعلام برنامه‌های ضربتی است که از سوی وزارت مسکن و شهر سازی بانک رهنی ایران و بانک ساختمان اعلام شد. عامل دیگر که در رکود معاملات ساختمان و واحدهای مسکونی آپارتمانی تاثیر داشته است، کاهش بهای مصالح ساختمانی است زیرا قیمت تمام شده ساختمان در حال حاضر ارزان‌تر از قیمت تمام شده ساختمان تا یک ماه قبل است، لذا فروشندگان آپارتمان‌ها هرگاه آماده تعدیل قیمت نباشند آپارتمان روی دست آنها خواهد ماند. در زمینه تاثیر عامل کاهش قیمت‌ها باید گفت که بطور کلی کاهش قیمت‌ها در تمام رشته‌ها حالت انتظار توام با آرامش را به‌وجود آورده است. به‌عبارت دیگر خریدار آپارتمان در خرید عجله نمی‌کند زیرا می‌داند قیمت آپارتمان مانند سابق روزانه ترقی نخواهد کرد و چه بسا که قیمت‌ها رو به‌کاهش نیز خواهد گذاشت و به‌ این دلیل بهتر است دست نگهدارد و سر فرصت برای خرید وارد بازار شود.»

اصلی 1

اصلی 2

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما