یک نماینده مجلس در گفتگو با «اقتصاد 100»

افزایش حقوق کارگران یا سبد کالا؟ /یک کارخانه‌دار با ۵ هزار کارگر، یارانه می گیرد

یک نماینده مجلس به اقتصاد 100 گفت: بهتر است حقوق کارگران را 20 تا 50 درصد افزایش دهند به جای اینکه سبد کالا به آنها بدهند.

افزایش حقوق کارگران یا سبد کالا؟ /یک کارخانه‌دار با ۵ هزار کارگر، یارانه می گیرد

به گزارش اقتصاد 100، «بهبود معیشت» و «کنترل گرانی و تورم» از جمله مطالبه های مردم خاصه رأی دهندگان به مسعود پزشکیان است، دو خواسته ای که دولت سابق در محقق کردن آن به در بسته خورد و حال مردم چشم انتظار تصمیمات تیم اقتصادی دولت جدید هستند.

در این میان اما سوال این است که دولت در مرحله اول با چه اقدامات فوری می تواند شوک مثبت به معیشت مردم خصوصا کارگران وارد کند؟ برخی از اختصاص سبد کالا سخن می گویند و برخی دیگر از افزایش حقوق ها. برخی نیز اختصاص یارانه اورژانسی را جوابگو می دانند.

لاکچری ترین و اقتصادی ترین «موبایل آیفون» در بازار 2024

پیش بینی قیمت دلار زیر سایه جنگ در خاورمیانه و انتخابات آمریکا

علی احمدی، نماینده مجلس از جمله چهره هایی است که در گفتگو با اقتصاد 100 تاکید بر افزایش مناسب حقوق کارگران دارد. او معتقد است اختصاص سبد کالا وقتی کارگران اختیار انتخاب نوع کالا را ندارند یا کیفیت کالاهای اختصاص یافته مناسب نیست روش مناسبی برای بهبود وضعیت معیشتی کارگران نیست. 

مخالف اختصاص سبد کالا برای کارگران هستم زیرا...

علی احمدی نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اختصاص سبد کالا (سبد غذایی) به عنوان روش جایگزین برای افزایش حقوق کارگران را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا با آن موافقید؟ به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: بنده با اختصاص این بسته و سبد به کارگران موافق نیستم به این دلیل که در سال های گذشته از دولت سازندگی گرفته تا دولت اصلاحات و دولت های بعدی، این موضوع در دستور کار آن ها و  همچنین مورد پیگیری قرار می گرفت اما متاسفانه پس از گذشت مدتی به فراموشی سپرده می شد. 

به جای سبد کالا حقوق کارگران را افزایش دهند

او افزود: به عنوان مثال در یک دوره ای این گونه مطرح می شد که به جای فلان کالا، مرغ یا گوشت و برنج و غیره به کارگران بدهند اما این وعده ها عملیاتی نشد. در واقع باید بسته هایی را به کارگران اختصاص داد که به آنها نیاز بیشتری دارند نه کالاهایی که نیاز ندارند البته این اجازه و حق را به آنها بدهند کالاهایی که نیاز دارند را خریداری کنند بدین گونه که مبلغی را روی حقوق آنها بگذارند. 

به جای سبد کالا، ۲۰ تا ۵۰ درصد روی حقوق کارگران بگذارند

این نماینده مجلس با بیان اینکه بهتر است حقوق کارگران را افزایش دهند به جای اینکه سبد کالا به آنها بدهند، ادامه داد: ۲۰ درصد یا ۵۰ درصد حقوق کارگران را افزایش دهند و به آنها این حق را بدهند که خودشان کالاهای مورد نیاز را خریداری کنند نه اینکه بسته معیشتی به آنها تحمیل شود تا مصرف کنند بنابراین کارگر باید این حق انتخاب و اختیار را داشته باشد. 

سیاست سبد کالا شکست خورده است

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سیاست اختصاص سبد کالا را سیاست شکست خورده می دانید؟ تصریح کرد: بنده این سیاست را شکست خورده می دانم چون در دولت های گذشته هم این سیاست را عملی کردند اما نتیجه ای حاصل نشد بنابراین حقوق آنها را افزایش دهند تا در سال های آینده هم برایشان مفید باشد و حتی در دوران بازنشستگی هم استفاده کنند. 

حقوق کارگران

اختصاص بسته معیشتی برای آینده کارگر سودی ندارد و صرفا موقتی است

او با اشاره به اینکه اختصاص بسته معیشتی به کارگران ‌به مثابه مسکّن و آرام بخش موقتی است، تاکید کرد: برای آینده کارگر هیچ نفع و سودی را به دنبال ندارد.

نباید کالاهای کهنه و بی کیفیت را در قالب سبد کالا به کارگران تحمیل کرد 

این نماینده مجلس در این باره که غالبا این کالاها از کیفیت پایین برخوردارند و کارگران از یک سری فروشگاه های محدود هم می توانند تهیه کنند، اظهار داشت: بنده با این موضوع موافقم چراکه بعضی شرکت ها یک سری کالاهای قدیمی و کهنه یا بی کیفیت به تعبیری روی دستشان باقی مانده و به قشر نیازمند جامعه تحمیل می کنند این موضوع به معنای واقعی کار درستی نیست. بهتر است مبلغی به حقوق کارگران اضافه شود به جای اینکه این کالاهای بی کیفیت را به آنها تحمیل کنند. 

وزیر کار و وزیر اقتصاد در حال برنامه ریزی در حوزه معیشت هستند 

نماینده مردم میاندوآب در پاسخ به این سوال که با توجه شعار معیشتی و اولویت آن در دولت چهاردهم و همچنین انتظار اقشار مختلف از دولت فعلی، چه اقداماتی ضربتی و فوری باید در دستور کار قرار گیرد؟ تشریح کرد: البته وزیر کار و وزیر اقتصاد آقای پزشکیان که ما با آنها جلسات خصوصی داشتیم بر این موضوع تاکید دارند و در حال برنامه ریزی هستند امیدوارم در این برنامه ریزی موفق شوند و صرفا شعار و گفتار درمانی نباشد به گونه ای که کارگران و اقشار ضعیف نتیجه آن برنامه ریزی ها را  به طور عملی مشاهده کنند.

دولت پزشکیان هم می‌تواند یارانه اورژانسی به مردم بدهد

او ادامه داد: دولت چهاردهم می تواند یک سری اقدامات ضربتی انجام دهد مثلا دولت شهید رییسی به یکباره یارانه ها را ده برابر کردند ۴۵ هزار تومان را به ۴۵۰ هزار تومان رساندند به بیان دیگر دولت چهاردهم به صورت اورژانسی و فوری نیز می تواند مشابه چنین کاری انجام دهد. از سوی دیگر اگر درآمد و حقوق مدیران دولتی و شرکت های خاص از یک انضباط و نظمی برخوردار شود با توجه به اینکه سال های بسیاری نیز در این پست ها حضور داشتند می توان امیدوار بود چرا که در جمهوری اسلامی امکانات و منابع بسیار است اما توزیع آن درست و عادلانه نیست. اگر توزیع این امکانات عادلانه انجام شود برای اقشار نیازمند و کم درآمد هم به هر حال چیزی باقی می ماند!

یک صاحب کارخانه با ۵ هزار کارگر یارانه می گیرد اما ....

او در پاسخ به این سوال که دولت علاوه بر بحث یارانه چه اقدامات دیگری را می تواند در دستور کار قرار دهد؟ با توجه به اینکه همچنان بحث دهک ها و دهک بندی و اختصاص یارانه به آنها در جامعه مورد انتقاد است، عنوان کرد: تعیین دهک ها درست نیست بنده کُدهای زیادی دارم به عنوان مثال بنده به طور مستند می گویم که فردی صاحب کارخانه است ۵۰۰۰ کارگر هم دارد اما همچنان یارانه دریافت می کند اما فردی که تحت پوشش و سرپرست خانواده است یارانه اش حذف شده است بنابراین نظم دهی به این یارانه ها کار مهمی است. 

۱۰ الی ۲۰ میلیون نفر نباید یارانه دریافت کنند 

این نماینده مجلس تاکید کرد: حداقل ۱۰ الی ۲۰ میلیون نفر نباید یارانه دریافت کنند اعم از یک عده مدیران و وزیران و معاون وزیر و خانواده هایشان که نیازمند نیستند اما یارانه دریافت می کنند حتی بعضی از ایرانیان خارج از کشور یارانه دریافت می کنند. اگر بخواهند آنها را سازماندهی کنند و به قشر مستضعف و متوسط رسیدگی کنند می توانند توزیع عادلانه امکانات را عملی کنند ما تاکنون برنامه ای برای این موضوع نداشتند. 

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما