پس از کش و قوشهای فراوان صورت گرفت؛
تصویب کلیات لایحه اسقاط خودروهای فرسوده
اقتصاد 100: نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ را تصویب کردند.
به گزارش گروه کسب و کار، در جلسه علنی روز سهشنبه- ۱۹ مهر ماه- مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ با حضور فاطمی امین وزیر صنعت،معدن، تجارت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و ۱۹۹ نماینده مجلس از ۲۳۵ نماینده حاضر با تصویب کلیات این لایحه موافقت کردند.
پیش از رای گیری نمایندگان موافق و مخالف این لایحه نظرات و پیشنهادت خود را درباره این لایحه بیان کردند.
امیدی به ساماندهی خودرو وجود ندارد
سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم اردبیل در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: مطالبه عمومی جامعه بهبود شرایط خودروسازی است ولی خودرو بی کیفیت توسط دو خودرو ساز تولید میشود و مطالبه مردم بهبود کیفیت خودرو است. از طرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت قولهایی درباره ساماندهی وضعیت خودرو بیان کرده بودند که امیدواریم این موضوع هرچه زودتر محقق شود.
وی افزود: با توجه به اینکه برای کیفیت سازی خودرو کاری انجام نشده است و هنوز واردات خودرو به سرانجام نرسیده است، به اجرای این لایحه امیدی ندارم و مخالفت خود را با این لایحه عنوان میکنم.
میرتاج الدینی در موافقت: لایحه دولت سبب نوسازی شبکه خودرو کشور میشود
در ادامه حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با کلیات لایحه دولت گفت: این لایحه لازم و ضروری بود که از طرف دولت ارائه شد. البته اشکالتی در جزییات وجود دارد که در کمیسیون برطرف خواهد شد.
نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: اگر این لایحه تصویب نشود، موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای نو به سرانجام نخواهد رسید. اما با این لایحه هم امکان استقاط خودرو وجود دارد و هم اینکه مجوز دریافت پلاک جدید دریافت میشود.
وی تاکید کرد: با این لایحه راه برای واردات خودرو با ضوابطی که وزارت صمت در نظر میگیرد، باز خواهد شد تا امکان تحرک در صنعت خودرو ایجاد شده و خودروهای اسقاطی از رده خارج شده و به سمت نوسازی این صنعت حرکت کنیم.
هوای پاک شهرها با این لایحه آلوده میشود
علاوه بر این حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: معنی نهایی این لایحه این است که هوای پاک شهرها آلوده شود اما در مقابل پول جزئی گرفته میشود و در اختیار سازمان محیط زیست قرار میگیرد. به عبارتی سازمان محیط زیست از دریافت این پول دلخوش خواهد بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: پیش از این مصوب شده بود که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند ولی این لایحه قانون قبلی را زیر سوال خواهد برد. همچنین اشکال دیگر این لایحه این است که سبب میشود میزان مصرف سوخت مایع، نفت و گاز و بنزین، بیشتر شود.
تعیین تکلیف 10 میلیون خودروی اسقاطی
علیرضا سلیمی در موافقت با این لایحه گفت: ۱۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت و کشنده در کشور داریم که در سن اسقاط هستند. حال سوال این است که آیا امکان جایگزین کردن این میزان خودرو را داریم؟ دیگر اینکه آیا خودروسازها را میتوان به جایگزین کردن این میزان از خودروهای اسقاطی مکلف کرد؟
نماینده مردم محلات افزود: در کشور بازار مکاره برای خودرو ایجاد شده و از طرفی ۱۰ میلیون خودرو اسقاطی داریم.چه طور میتوان این شرایط را شکست. ارائه این لایحه به مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی این بازار مکاره موفق بوده است.
وی تاکید کرد: با تمهیدی که در این لایحه ایجاد شده، چرخه خودرو و اسقاط انجام خواهد شد. البته برای خودروهای سنگین دراین لایحه اشارهای نشده است که باید در بررسی جزییات تعیین تکلیف شود.
سمیه رفیعی در مخالفت: اساس این لایحه محیط زیستی است
نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: اساس این لایحه محیط زیستی است. زیرا خودروهای فرسوده حجم بالای آلایندگی ایجاد میکنند و طبق لایحهای که دولت ارائه کرده است، کاسبی برای حق انتشار آلایندگی رخ می دهد.
وی افزود: رقمی که برای از رده خارج کرده خودروها در نظر گرفته شده است بسیار کم است و برای اینکه وجاهت محیطی زیستی به آن داده شود، صندوق محیط زیستی برای آن تعریف کردند که در حقیقت ماهیت این موضوع را زیر سوال خواهد برد.
این نماینده مجلس یادآور شد: براساس نظرات کارشناسی که گرفته شده است، نسبت به این لایحه خوش بین نیستیم. برای همین پیشنهاد می شود این لایحه برگشت داده شود و پس از بررسی بیشتر و اهمیت دادن به اسقاط خودرو دوباره به صحن بازگردد.
انتهای پیام/
منبع: ایرنا
ارسال نظر