آلودگی هواپیماها بیشتر از خودروها؛
صنایع هوانوردی نمیتواند کلاه سر هواداران محیط زیست بگذارد
اقتصاد 100 - این روزها صنعت حمل و نقل هوایی برای کمک به کاهش آلودگی هوا به میدان آمده است چرا که از مدتها است برای آلودگیزدایی از صنعت حمل و نقل هوایی از سوی هواداران محیط زیست تحت فشار است.
به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، این روزها صنعت حمل و نقل هوایی برای کمک به کاهش آلودگی هوا به میدان آمده است چرا که از مدتها است برای آلودگیزدایی از صنعت حمل و نقل هوایی از سوی هواداران محیط زیست تحت فشار است.
اخیراً در سازمان بینالمللی هوانوردی (ایکائو) اهدافی بلند مدت برای مهار تصاعد کربن ناشی از پرواز تدوین شده است که برای رسیدن به صفر خالص تا ۲۰۵۰ تلاش میکند
هرچند این طرح، مورد توافق ۱۹۳ کشور عضو ایکائو قرار گرفته اما با این حال گروههای محیط زیستی آن را توافقی ضعیف میدانند که از نظر حقوقی الزامآور نیست.
وقتی جهان در سال ۲۰۱۵ در پاریس بر سر برنامهای بلندمدت برای مهار تغییر اقلیم به توافق رسید، جای دو صنعت عمده یعنی هوانوردی و کشتیرانی خالی بودند.
حدود ۲.۵ درصد تصاعد جهانی به صنعت هوانوردی مربوط میشود، اما دانشمندان معتقدند که تاثیر آن خیلی بیش از آن است که این رقم نشان میدهد.
دلیلش آثار چندگانه هواپیماها از جمله ارتفاع پرواز و تاثیر کنترل - رد بخار آب موتور هواپیما - است.
چه نوع از هواپیماها برای محیط زیست خطرناک است؟
پژوهشگران بر این واقعیت تاکید میکنند که بیش از آنکه پروازهای مسافری باعث ایجاد آلودگی شود، پروازهای تبلیغاتی که در نقاط دیگر جهان بسیار پرطرفدار است، آلودهکننده به شمار می آید. به همین دلیل شاید کمی کلیشهای به نظر برسد اما مدیران سازمانهای حمایتی و NGO های محیط زیستی بر این موضوع توافق دارند که باید سوخت های فسیلی نرخ گران تری داشته باشند و استفاده از آن ها دشوارتر باشد.
آلودگی هوا و امکان تحقق هواپیماهای الکتریکی
هواپیماهای الکتریکی با یک پیشرفت فنی بزرگ ممکن است از اواسط دهه 2030 عملیاتی شوند که در این صورت هواپیماهای کوچک منطقهای در مسیرهای کوتاه و محلی را پوشش خواهند داد.
آلودگی هوا و ایران
در ایران سازمان هواپیمایی کشوری عهدهدار استانداردهای سوخت، انرژی و آلایندههای خروجی از اگزوز هواپیماهاست.
اگرچه تا اکنون سنجشی در رابطه با خروجی اگزوز هواپیما و تاثیر آن بر آلودگی هوا صورت نگرفته است و در استانداردهای قانون هوای پاک نیز این مورد ذکر نشده است اما با توجه به مشخصات فنی هواپیما قطعا به عنوان یکی از عوامل آلودگی هوا در پایتخت محسوب میشود.
انتقال فرودگاه مهرآباد از تهران یکی از پیشنهادهایی است که در این رابطه مطرح شد اما این طرح تا کنون عملیاتی نشده است.
انتهای پیام/
ارسال نظر