موشک «فالکون ۹» پس از پرتاب ماهواره‌های «استارلینک» آتش گرفت

اقتصاد ۱۰۰ - موشک «فالکون ۹» شرکت «اسپیس‌ایکس» پس از پرتاب رکوردشکن ماهواره‌های «استارلینک» هنگام فرود آمدن آتش گرفت و سقوط کرد.

موشک «فالکون ۹» پس از پرتاب ماهواره‌های «استارلینک» آتش گرفت

به گزارش گروه دانش و فناوری،یک موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) به تازگی رکورد جدیدی را در قابلیت استفاده مجدد طی یک پرواز به ثبت رساند که ممکن است آخرین پروازش بوده باشد.

به نقل از اسپیس،  فالکون ۹ روز ۲۸ اوت ۲۱ ماهواره «استارلینک»(Starlink) را پرتاب کرد و در ساعت ۳:۴۸ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا بلند شد. این بیست و سومین ماموریت اولین مرحله موشک بود که رکورد جدیدی را برای شرکت ثبت کرد.

موشک طبق برنامه‌ریزی ماهواره‌ها را به مدار پایین زمین رساند اما تقویت‌کننده مرحله اول نتوانست فرود خود را متوقف کند. تقویت‌کننده همان طور که برنامه‌ریزی شده بود، حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد اما مدت کوتاهی پس از آن واژگون شد. ویدئوی منتشر شده از فرود نشان می‌دهد که شعله‌های آتش از پایگاه موشک درست پیش از سرنگونی آن بلند می‌شود.

این حادثه دردناک بود زیرا اسپیس‌ایکس فرود موشک را کم و بیش به یک امر عادی تبدیل کرده است. به گفته «کریس برگین»(Chris Bergin) از مرکز پرواز فضایی ناسا، اسپیس‌ایکس تا پیش از این به ۲۶۷ فرود متوالی فالکون ۹ و «فالکون هوی»(Falcon Heavy) رسیده بود.

اسپیس‌ایکس تقویت‌کننده را مرده اعلام نکرد و در حساب ایکس خود نوشت که گروه‌ها در حال ارزیابی داده‌های پرواز و وضعیت تقویت‌کننده هستند اما یکی از خدمه ماموریت «اینسپیریشن ۴»(Inspiration۴) یک پست را برای تشکر از این وسیله نقلیه گذاشت. «سیان پروکتر»(Sian Procter) خلبان ماموریت اینسپیریشن ۴ صبح روز ۲۸ اوت در یک پست نوشت: تقویت‌کننده ماموریت اینسپیریشن ۴ اسپیس‌ایکس دیگر عملیاتی نیست. برای خدمات تو و خاطرات بیرون از این دنیا سپاسگزاریم. روحت شاد.

اسپیس‌ایکس قصد داشت تا اوایل روز ۲۸ اوت یک ماموریت استارلینک دیگر را نیز از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا به فضا پرتاب کند اما از آن پرتاب منصرف شد تا روی اشتباه فرود تمرکز کند.

منبع : ايسنا


وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما