به گزارش اقتصاد 100،
خیابان ها و بزرگراه های تهران شب نور ندارند / وزارت نیرو مراقب سلامت عابران پیاده نیست! + فیلم
اقتصاد۱۰۰_ خاموشی معابر یکی از مهم ترین علل تصادفات است و بدون شک وزارت نیرو و سازمان برق منطقهای متهمان اصلی در این تصادفات هستند.
به گزارش خبرنگار حوادث اقتصاد۱۰۰؛ روشنایی معابر و خیابان های اصلی، کوچه ها، مسیرهای پیاده و حتی بزرگراه های اصلی در وضعیتی قرار دارد که عملا پایتخت را به هم ریخته است. گویی انگار نه انگار این شهر پایتخت یک کشور است.
وقتی شبها چراغهای شهر خاموش میشوند. اولین تاثیر آن روی امنیت و سلامت روان شهروندان است چرا که خود به خود این کار باعث ایجاد حس ناامنی در افراد و همچنین محیا کردن مناطق برای دزدان و خفت گیران است.
این در حالی است که مشکل اساسی بعد از این تاریکی افزایش حوادث رانندگی است و درباره همین مسئله سرهنگ رابعه جوانبخت در این خصوص گفته است: عابران پیاده، دسته مهمی از کابران ترافیکی هستند که می بایست مراقب سلامت آنها بود.
وی با اشاره به تاریکی معابر به عنوان یکی از علل وقوع حوادث ترافیکی، افزود: در نیمه دوم سال که هوا زودتر تاریک و دیرتر روشن می شود، شاهد افزایش تصادفات عابران پیاده با وسایل نقلیه هستیم.
جوانبخت ادامه داد: با توجه به تاریکی معابر، عابران می بایست حتما از مسیرهایی که روشنایی دارد، تردد کنند. همچنین، لباس روشن بر تن کنند.
رابعه جوانبخت افزود: بسیاری از رانندگان بعد از تصادف با عابر پیاده، به این موضوع اذعان کرده اند که هنگام تصادف، اصلا عابر پیاده را ندیده اند. بنابراین، توصیه ما به عابران پیاده این است که در هنگام تردد در موقع تاریکی هوا، حتما از مسیرهای روشن عبور کنند.
این در حالی است تامین و هزینه روشنایی معابر و جابجایی تأسیسات آب و برق طبق مصوبه هیأت وزیران در جلسه مورخ 1364.10.18 در اجرای ماده 11 قانون سازمان برق ایران و تبصره 2 آن، هزینه روشنایی معابر باید توسط شرکت های برق منطقهای رأساً از محل عوارض مقرره بر مصرف برق معابر تأمین شود.
حال مسئلهای که در این میان مطرح است و بدون شک از سوی مسئولان دائم مطرح میشود این است که به دلیل شرایط پیچیدهای که در آن قرار داریم و برای خاموش نشدن برق خانه مردم، چراغهای معابر خاموش شده است در حالی که در ۱۰ سال اخیر بسیاری از کشورها به سمت استفاده از انرژی خورشیدی به صورت یک سیستم مرکزی برای روشنایی معابر رفته اند و طبق نتایج به دست آمده این کار توانسته است تا ۶۰ درصد مصرف انرژی را برای معابر کم کند.
لندن به عنوان یکی از پربارش ترین و ابری ترین شهرهای دنیا، نزدیک به یک دهه است که در این زمینه و خورشیدی کردن روشنایی معابر شهری خود، اقدامات قابل توجهی را انجام داده است حال این مسئله مطرح است که چرا این دو وزارت خانه های ما تا کنون با وجود اینکه هر ماه هزینه قابل توجهی از عوارض مردم بدست می آورند چنین اقداماتی را برای پایتخت و سایر شهرهای کشور به صورت جدی انجام نداده اند؟
ارسال نظر