راغفر: وعده های زاکانی توهین به شعور مردم است/ساخت ۱۰میلیون مسکن وعده سرخرمن است

راغفر در واکنش به وعده علیرضا زاکانی درباره ساخت 10 میلیون واحد مسکونی نیز بیان کرد: اصلا تولید مصالح در کشور در این اندازه نیست. دولت قبل هم که وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده بود حتی نتوانست این اقدام را آغاز کند.

راغفر: وعده های زاکانی توهین به شعور مردم است/ساخت ۱۰میلیون مسکن وعده سرخرمن است

به گزارش اقتصاد 100، حسین راغفر اقتصاددان در خصوص برنامه های اقتصادی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی را مطرح کرد.

این اقتصاددان در واکنش به وعده عجیب زاکانی درباره فرستادن گوشت درب خانه‌ها برای مردم گفت: بنده تصورم میکنم این مسئله بیش از هر چیزی اهانت به شعور عمومی است که ما مردم را تا این حد نازل فرض کنیم که فکر کنیم آن‌ها باور می‌کنند گوشت را در خانه آن‌ها می‌آورند و ظاهرا این کاندیدا ادعا کرده که مردم می‌توانند حتی اگر این گوشت را احتیاج نداشتند در بازار آزاد به فروش برسانند خب این صحبت‌ها بیشتر شبیه به شوخی و برای تلطیف فضای جدی انتخابات مطرح می‌شود. واقعیت این است که این وعده‌ها بسیار تحقیرکننده مردم است و نشان می‌دهد متاسفانه داوطلبین حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری کشور تا چه حد سقوط کرده است.

او در ادامه در خصوص کاهش چشم‌گیر سرانه صرف گوشت در بین خانوارهای ایرانی بیان کرد: قطعا این مسئله ناشی از تورم است، تورم مستمر 40_50 درصدی که تازه این‌ها امار و ارقام‌های رسمی است. سبد مصرفی خانواده‌های فقیر معمولا نرخ تورمی بالاتر از میانگین دارد. بنابراین آنچه که اتفاق افتاده این است که به شدت معیشت مردم آسیب خورده که این در بلند مدت خود را به اشکال مختلف از جمله کاستی‌هایی که در ساختمان اندام افراد ایجاد می‌شود نشان می‌دهد. ما این را بعد از جنگ و تحمیل سیاست های تعدیل ساختاری، آزادسازی‌ها و حذف یارانه‌های غذا در خانواده‌ها شاهد هستیم که آمارهای رسمی وزارت بهداشت هم موجود هست که با خمی اندام ، نرمی استخوان‌های کودکان و توقف رشد جسمانی جوانان در کشور به خصوص در مناطق مرزی روبرو هستیم. این‌ها آمارهایی است که در بلند مدت خودشان را به وضوح نشان خواهند داد که آسیب های بسیار جدی برای سلامت مردم در پی دارد و متاسفانه ناشی از همین تورم‌هاست.

نظام تصمیم‌گیری های اساسی در کشور  تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که خودش موجب رشد تورم است و این در حالی است که درآمدهای مردم به این شدت قادر به رشد نیست و بسیاری از مشاغل حتی بخاطر رکورد حاکم بر کشور از بین رفته و جمعیت بزرگی از نیروی انسانی فاقد کار هستند.

راغفر عنوان کرد: ما کماکان می‌بینیم که کاندیداهای ریاست جمهوری بر کوچک کردن دولت، سیاست‌های آزادسازی و بر خصوصی‌سازی بیشتر تاکید می‌کنند. حتی وعده‌های غلط تک نرخی کردن نرخ ارز را مطرح می‌کنند. این مسئله خیلی سادست زمانی که شما عرضه کافی برای عرضه ارز ندارید چگونه می‌توانید قیمت ارز را یکسان کنید؟ طبیعی است که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد منتهی این وعده‌های سرخرمنی است که می دهند.

راغفر در واکنش به وعده علیرضا زاکانی درباره ساخت 10 میلیون واحد مسکونی نیز بیان کرد: اصلا تولید مصالح در کشور در این اندازه نیست. دولت قبل هم که وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده بود حتی نتوانست این اقدام را آغاز کند. در تقریبا سه یال از عمر دولت سیزدهم هیچ کدام محقق نشد که یکی از دلایل آن این است که منابع مالی این برنامه خب قرار است از کجا تامین شود؟  البته این‌ها راه حل دارد مشروط به اینکه داوطلبی که این وعده ها را مطرح می‌کند بگوید منابع آن قرار است از کجا تامین شود. وقتی که بانک‌ها ورشکسته هستند و نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خودشان را تامین کنند و بعد در خدمت نهادهای قدرت هستند یعنی به منابع خرد مردم تجهیز می‌شود و می‌رود در فعالیت‌ها واردات خودرو و برای کالاهای لوکس تخصیص داده می‌شود برای کسانی که می‌توانند یک سری کالاها را خریداری کنند در حالی که کالاهای اساسی کشور مثل دارو می‌ماند.

راغفر در پاسخ به این سوال که « از نظر شما چه تعداد مسکن در سال می‌توان ساخت؟» گفت: آنچه که تجربه نشان داده ما می‌توانیم نصف وعده‌ای که دولت سیزدهم داده بود را در سال تامین کنیم. نکته قابل توجه این است که چه کسی قرار است این را جرا کند؟ اگر قرار باشد مثل طرح مسن مهر که اتفاق افتاد و در خیلی از مناطق با کیفیت بسیار نازلی اجرا شدند یا حتی در بیایان ها این اتفاقات افتاد مشکلات بسیاری پدید می‌آید.

این اقتصاددان تاکید کرد: البته به نظرم مسکن مهر طرح درستی بود ولی شیوه اجرای آن بسیار غلط بود. 

راغفر با مخالفت در خصوص ورود چینی ها به حوزه مسکن سازی در کشور گفت: ما خودمان توانایی ساخت را داریم منتهی نهادهای قدرت می‌خواهند واسطه گری کنند. 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما