ریال دیجیتال در کیش استارت خورد

اقتصاد 100- با استفاده از این خدمت جدید، مشتریان می توانند بدون استفاده از پول های کاغذی یا کارت های بانکی به سادگی از طریق کیف پول ریال دیجیتال، خریدهای خود را انجام دهند.

ریال دیجیتال در کیش استارت خورد

پروژه ریال دیجیتال از سال ۹۷ تا امروز در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و اجرای پیش‌آزمایشی آن در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و در نهایت در سال ۱۴۰۱ وارد فاز آزمایشی شد.

پرسش مهم درباره ریال دیجیتال آن است که آیا این ابزار در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد و می‌توان با آن قرارداد دیجیتالی منعقد کرد یا ابزاری است برای رانت و پروژه‌ای برای سود عده‌ای خاص.

بر اساس پیش‌نویس ریال دیجیتال، بانک مرکزی وظیفه مدیریت چرخه عمر ریال دیجیتال و تعریف دسترسی بانک‌ها و مسدود و فعال‌سازی و تعریف و اعمال سیاست‌های کلان مدیریت زیست‌بوم ریال دیجیتال را بر عهده دارد و متولی دفترکل توزیع‌شده و مشارکت در تأیید تراکنش‌ها و اجرای قراردادهای هوشمند است.

ریال دیجیتال چیست و با چه هدفی ایجاد شد؟

رمز ریال یکی از جدیدترین ابزارهای پرداخت به حساب می‌آید که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و کاهش تورم ایفا کند.

وقتی این ایده کاربردی اجرا شود رمز ریال جای ریال اسکناسی که در دست مردم است را می‌گیرد. این موضوع را با عنوان هوشمند کردن پول ملی  کشور به حساب می‌آورند.

ویژگی مهم رمز ریال چیست؟

ویژگی مهم آن به قانونی بودن رمز ریال مربوط می‌شود. روی این ابزار پرداختی سیاست‌ها و قانون‌گذاری‌های خاص هر کشوری وجود دارد.

چرا که راه‌اندازی آن به عهده نهادهای مالی هر کشوری است و قوانین مهمی را برای آن تدوین می‌کنند.

تفاوت ارز دیجیتال جهانی با رمز ریال چیست؟

اولین سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند این است که چه فرقی بین رمز ریال با ارز دیجیتال جهانی وجود دارد؟

ارز دیجیتال بانک مرکزی به دلیل ماهیت، اهداف و ویژگی‌های خاصی که دارد متفاوت از ارز دیجیتال جهانی است. این تفاوت‌ها به شرح زیر هستند:

  • ارزهای دیجیتال جهانی را می‌توانید استخراج کنید، اما رمز ریال از قابلیت استخراج برخوردار نیست.
  • دولت‌ها نظارتی بر ارز دیجیتال جهانی ندارند، اما رمز ریال زیر نظر دولت‌ و قوانین آن‌ قرار دارد.
  • رمز ریال محبوبیت زیادی ندارد، اما دیگر ارزهای دیجیتال از شهرت جهانی برخوردار هستند و کمتر کسی است که حداقل نام پنج رمز ارز جهانی را نداند.
  • رمز ریال را به دلیل جدید بودن هنوز به صورت دقیق بررسی نکرده‌اند. این در حالی است که معامله‌گران شناخت کاملی از ارزهای دیجیتال جهانی دارند.
  • خرید رمز ارزهای خارجی آسان است، اما ممکن است فرایند دریافت رمز ریال با پیچیدگی‌های زیادی همراه شود./بنکر
منبع:بانک اول

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما در انتخابات جمعه 8تیر ، نهایتا چند نامزد با هم رقابت خواهند کرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما