قیمت دلار با ریاست جمهوری کدام کاندیدا ثابت می‌ماند؟

برخی از کارشناسان معتقدند که رشد قیمت‌های صورت گرفته در بازار روزهای میانی هفته جاری ناشی از پیش‌خور شدن انتظارات است.

قیمت دلار با ریاست جمهوری کدام کاندیدا ثابت می‌ماند؟

به گزارش اقتصاد 100، پس از هفته‌ها نوسان نرخ شاخص ارزی در محدوده قیمتی ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان، در بازار روزهای تعطیل هفته جاری نرخ این ارز وارد کانال ۶۰ هزار تومانی شد و در سطوح قیمتی انتهای این کانال به فروش رسید.

با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات دولت چهاردهم گمانه‌زنی‌ها در زمینه انتخاب هر یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری سبب شده تا انتظارات تورمی فعالان بازار دستخوش تغییر قرار بگیرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که رشد قیمت‌های صورت گرفته در بازار روزهای میانی هفته جاری ناشی از پیش‌خور شدن انتظارات است. به عقیده این افراد بازیگران بازار ارز با استفاده از شرایط هیجانی بازار و جامعه تا زمان اعلام نتایج رسمی انتخابات اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر خواهند کرد.

اما روند بازار پس از روز اعلام نتایج به موارد مختلفی بستگی دارد. به‌طور کلی می‌توان پیش‌بینی کرد که اقبال انتظاراتی بازار ارز برای برخی از کاندیداها بیشتر از سایرین است.
 
نامزدهایی که بر لزوم افزایش ارتباطات سیاسی-‌اقتصادی با دیگر کشورها تاکید می‌کنند با تشدید احتمال افزایش درآمدهای ارزی، فعالان بازار را با خود همراه می‌کنند. از سوی دیگر بازار با نامزدهایی که در کارنامه اجرایی خود سابقه افزایش تهدیدهای جهانی مانند افزایش تعداد تحریم‌ها و صدور قطعنامه‌های مختلف را دارند، چندان همراهی نخواهد کرد و در نتیجه با روی‌کار آمدن این افراد احتمال تشدید موج افزایشی در بازار وجود دارد. اما در مجموع می‌توان گفت که با وجود نوسانات قابل توجه نرخ ارز در هفته جاری، بازدهی این شاخص‌ها همچنان در شرایط نزدیک به صفر قرار دارد و در نتیجه در قیاس با 3 ماه اخیر بازار در کریدور آرامش قرار دارد.

تعطیلات افزایشی بازار ارز

نرخ ارز در معاملات غیررسمی بازار تهران در روزهای میانی هفته جاری افزایشی ثبت شد. دلار آزاد در روز یکشنبه با رشد 700 تومانی نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 59هزار و 700 تومان فعالیت خود را پایان بخشید. اما روند افزایشی نرخ این ارز در بازار روز دوشنبه شیب بیشتری به خود گرفت و هر برگ اسکناس نقدی دلار آزاد در بازار عصر روز دوشنبه با رشدی هزار و 150 تومانی در رقم 60 هزار و 850 تومان به فروش رسید. علاوه بر دلار، نرخ دیگر ارزهای شاخص بازار تهران نیز در روزهای اخیر افزایشی ثبت شد.

یورو و پوند در عصر دوشنبه به ترتیب با هزار و 140 و هزار و 300 تومان رشد نسبت به ارقام پیشین در نرخ‌های 65 هزار و 300 تومان برای یورو و 77 هزار تومان برای پوند به فروش رسیدند.

سکه طلا طرح جدید نیز با رشد 800 هزار تومانی خود وارد کانال 41 میلیون تومانی شد و در رقم 41 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم و ربع سکه نیز با رشد قیمت‌ یکسان 450 هزار تومانی در بازار عصر روز دوشنبه به ترتیب در ارقام 23 میلیون و 300 هزار تومان و 15 میلیون و 300 هزار تومان معامله شدند.

برخی از تحلیلگران رشد نرخ قطعات مختلف فلز طلا در بازار روز دوشنبه را ناشی از سیگنال‌های سیاسی منفی موجود در منطقه می‌دانند. تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و لبنان با افزایش ریسک‌های جنگی سبب رشد نسبی نرخ طلای جهانی و به تبعیت از آن رشد نرخ قطعات مختلف سکه طلا شده است. البته رشد نرخ دلار نیز دیگر سوخت افزایشی بازار طلا در روزهای اخیر است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما با توجه به نتیجه آرا، مشارکت در مرحله دوم انتخابات چه تفاوتی با مرحله اول دارد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما