فاجعه اقتصادی در بازار میوه / قیمت‌ها دیگر ترمز نمی‌کنند!

اقتصاد100- افزایش چشمگیر قیمت میوه‌های شب عید نسبت به سال گذشته، نگرانی جدی خانواده‌ها را به‌همراه داشته است؛ پرتقال ۵۰، سیب قرمز ۷۰ و موز ۱۵۰ هزار تومان، تنها بخشی از نرخ‌های بالای بازار نوروز ۱۴۰۴ است.

فاجعه اقتصادی در بازار میوه / قیمت‌ها دیگر ترمز نمی‌کنند!

با فرا رسیدن روزهای پایانی سال، بازار میوه و تره‌بار مورد توجه مصرف‌کنندگان و فعالان این حوزه قرار گرفته است. میوه‌های شب عید همچون پرتقال، سیب، موز، نارنگی و ... جزو اقلام پرتقاضایی هستند که هرساله با نوسانات قیمتی مواجه می‌شوند.

نوسان نرخ میوه که فراتر از انتظار بود، تأثیر مستقیمی بر قدرت خرید خانواده‌ها گذاشته و نگرانی خانواده‌های ایرانی را برانگیخته است. حال باید دید که نرخ میوه‌های شب عید نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش داشته و علت این تغییرات قیمتی چیست؟

قیمت میوه در آستانه نوروز ۱۴۰۴

بررسی بازار میوه حاکی از آن است که در آستانه نوروز ۱۴۰۴، سیب قرمز با نرخ ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در سطح خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد.

نوع میوه قیمت (تومان) درصد افزایش نسبت به سال گذشته
سیب قرمز ۷۰,۰۰۰ ۱۰۰ درصد
خیار گلخانه‌ای ۵۰,۰۰۰ ۱۲۰ درصد
نارنگی ۸۰,۰۰۰ ۱۶۶ درصد
موز ۱۵۰,۰۰۰ ۱۵۰ درصد
سیب زرد ۶۰,۰۰۰ ۷۲ درصد
لیمو شیرین ۷۶,۰۰۰ ۱۵۳ درصد
پرتقال ۵۰,۰۰۰ ۱۰۰ درصد

مقایسه نرخ این میوه‌ها نسبت به سال گذشته نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجه در قیمت‌ها است، به شکلی که برخی میوه‌ها مانند موز و نارنگی شاهد رشد بیش از ۱۶۰ درصدی بوده‌اند.

علت افزایش نرخ میوه در آستانه نوروز ۱۴۰۴ چیست؟

افزایش نرخ میوه در آستانه نوروز را نمی‌توان صرفاً به تغییرات اقلیمی نسبت داد. زیرا به جز تغییرات اقلیمی، موارد متعددی در افزایش نرخ میوه در این ایام تأثیرگذاراند. وجود واسطه‌ها و دلالان، احتکار محصولات کشاورزی، توزیع نادرست یارانه‌ها و ... تنها بخشی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت‌ها هستند.

برخی دلالان محصولات کشاورزی را در فصل برداشت با نرخ پایین‌تر از کشاورز خریداری می‌کنند و سپس در زمان کمبود، محصول را با نرخ بالاتر و معمولاً به صورت قطره‌چکانی در بازار توزیع می‌کنند که همین امر باعث افزایش نرخ میوه در بازار می‌شود.

علاوه بر این، در یک‌سال اخیر افزایش نرخ کود و سموم کشاورزی، حقوق و دستمزد و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل باعث شده تا نرخ میوه هم رشد داشته باشد.

از طرفی تقاضای فصلی هم نقش بسزایی در افزایش نرخ میوه دارد. زیرا در آستانه عید نوروز، تقاضا برای خرید میوه به طور چشمگیری افزایش می‌یابد که همین امر منجر به رشد نرخ میوه در این زمان می‌شود.

سوءمدیریت، مشکل اصلی بازار میوه

بخش عمده‌ای از این افزایش نرخ‌ها به سوءمدیریت وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه برمی‌گردد. چراکه مدیریت نادرست وزارت جهاد کشاورزی باعث شده تا در آستانه نوروز ۱۴۰۴، بازار میوه تحت تأثیر بی‌نظمی‌ها و ضعف در نظارت دولتی قرار گیرد.

درحال‌حاضر دلالان و واسطه‌ها در بازار میوه حضور دارند که فعالیت آنها باعث برهم خوردن تعادل بازار می‌شود. وزارت جهاد به دلیل مدیریت ضعیف خود، نتوانسته جلوی این دست از فعالیت‌ها را بگیرد. توزیع نادرست یارانه‌ها هم از مشکلات اصلی این حوزه است که حل نشده باقی‌مانده است.

با توجه به افزایش نرخ میوه نسبت به سال گذشته، قطعا سفره مردم هم کوچک‌تر می‌شود. بنابراین تا زمانی که وزارت جهاد و نهادهای مربوطه برنامه‌ریزی مناسبی برای مدیریت بازار نداشته باشند و نتوانند بازار را به درستی کنترل کنند، مشکلات این حوزه باقی خواهد ماند و قدرت خرید مردم هم روز‌به‌روز کمتر می‌شود.

وبگردی
    ارسال نظر