دلایل پشت پرده صعود طلا

طلا و جواهر اقتصاد 100: طلا امروز برای دومین روز متوالی در روز چهارشنبه در روند مثبت قرار می‌گیرد. چشم‌انداز کند رشد اقتصاد جهانی و عقب‌نشینی دلار آمریکا از دلایل این روند هستند.

دلایل پشت پرده صعود طلا

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» طلا (XAU/USD) پس از افت روزانه به محدوده 2400 دلاری، برخی از خریدها را به سمت خود جذب می‌کند و برای دومین روز متوالی در روز چهارشنبه در روند مثبت قرار می‌گیرد.

این سومین روز در چهار روز گذشته است که ترکیبی از عوامل از حرکت صعودی حمایت می‌کنند و کالا را طی دوره‌ی آسیایی به اوج یک هفته‌ای، در حدود منطقه 2,419 دلاری می‌رساند.

در چشم‌انداز ژئوپلیتیک، حمله‌ی اسرائیل به پایتخت لبنان به عنوان تلافی حمله‌ی موشکی روز شنبه به بلندی‌های جولان، بر میزان خطر تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه افزود.

جدای از این، چشم‌انداز کند رشد اقتصاد جهانی و عقب‌نشینی بیشتر دلار آمریکا (USD) از بالاترین سطح سه هفته‌ی اخیر که در روز سه شنبه ثبت شد، به نفع قیمت طلاست. با این حال، گاوها ممکن است از شرط‌بندی تهاجمی خودداری کنند و ترجیح دهند در انتظار نشانه‌های بیشتر در مورد مسیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بمانند.

از این رو، تمرکز بر نتیجه‌ی نشست دو روزه‌ی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) که اواخر امروز برگزار می‌شود، باقی خواهد ماند. این رویداد، در کنار تحولات ژئوپلیتیکی، مسیر کوتاه‌مدت طلا XAU/USD را تعیین خواهد کرد.

طلا با افزایش تنش‌های خاورمیانه و کاهش شدید دلار تحت تأثیر فدرال رزرو، قدرت گرفته است. عوامل مختلطی از جمله ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از درگیری‌های جاری در خاورمیانه، همراه با نگرانی‌ها در مورد کندی اقتصاد جهانی و کاهش متوسط ​​دلار، طلا را در روز چهارشنبه به بالاترین سطح یک هفته‌ای می‌رساند.

ارتش اسرائیل به بیروت پایتخت لبنان حمله کرد و فرمانده‌ی حزب‌الله را که مسئول حمله‌ی روز شنبه در بلندی‌های جولان بود، مورد هدف قرار داد و از این رو، نگرانی‌ها در مورد جنگ همه‌جانبه در منطقه تشدید شد.

بر اساس برآوردهای اولیه منتشرشده توسط اداره آمار فدرال دستاتیس (Destatis)، اقتصاد آلمان در سه ماهه دوم، در مقایسه با رشد 0.2 درصدی در سه ماه گذشته، به طور غیرمنتظره‌ای 0.1 درصد کاهش یافت.

به علاوه، نظرسنجی فرصت‌های شغلی و گردش کار در ایالات متحده (JOLTS) حاکی از آن است که تعداد فرصت‌های شغلی در ژوئن از 8.23 ​​میلیون در ماه قبل به 8.18 میلیون نفر کاهش یافت که بالاتر از انتظار 8.03 میلیونی بازار بود.

شاخص اعتماد مصرف کننده هیئت کنفرانس در ژوئیه نسبت به بازبینی نزولی 97.8 ماه قبل، به 100.3 افزایش یافت و علت آن بود که مصرف کنندگان در مورد بازار کار دیدگاه نسبتاً مثبتی دارند.

و اما در چشم‌انداز ارز ایالات متحده، گرچه دلار در واکنش به داده‌های کلان خوش‌بینانه‌ی ایالات متحده، افزایش جزئی پیدا کرد، اما با بروز گمانه‌زنی‌ها برای شروع قریب‌الوقوع چرخه‌ی کاهش نرخ‌های فدرال رزرو در سپتامبر، این روند رشد به سرعت محو شد.

گزارش اداره ملی آمار (NBS) حکایت از کاهش فعالیت تجاری در بخش تولید چین برای سومین ماه متوالی در ژوئیه و ضعف رشد بخش خدمات داشت.

سرمایه‌گذاران هم‌اکنون به منظور حصول به سرنخ‌هایی در مورد مسیر کاهش نرخ، به دنبال به‌روزرسانی سیاست‌های مورد انتظار فدرال رزرو هستند که به نوبه‌ی خود نقش کلیدی در تأثیرگذاری بر تقاضا برای فلز زرد غیر بازده در کوتاه‌مدت خواهد داشت.

به نظر می‌رسد در حالی که گاوهای نر طلا بالاتر از مرز 2400 دلار هستند، دست بالا را دارند و برای افزایش بیشتر آماده می‌شوند.

از منظر تکنیکال، جهش اخیر از مجاورت منطقه 2350 دلاری یا منطقه‌ی پشتیبانی 50 روزه میانگین متحرک ساده (SMA) و حرکت متعاقب آن فراتر از مرز 2400 دلار به نفع معامله‌گران صعودی است. علاوه بر این، نوسانگرها در نمودار روزانه بار دیگر شروع به جذب کشش مثبت کرده‌اند و از برخی چشم‌اندازها برای سودهای بیشتر حمایت می‌کنند.

ناگفته نماند که قدرت فراتر از منطقه 2,412 الی 2,413 دلار، چشم‌انداز مثبت را مجدداً تأیید می‌کند و اکنون باید قیمت طلا را به اوج نوسانی هفته‌ی گذشته، در حوالی منطقه 2,432 دلار برساند. قدرت پایدار فراتر از این اوج نشان می‌دهد که کاهش اصلاحی از قله‌ی تاریخی که در اوایل ماه جاری ثبت شد، مسیر خود را پیموده و زمینه را برای دستاوردهای بیشتر فراهم کرده است.

پس از آن، طلا XAU/USD ممکن است به یک مانع میانی در نزدیکی منطقه 2469 الی 2470 دلاری صعود کند و چالش اوج رکورد، در منطقه 2483-2484 دلار را هدف قرار دهد.

از طرف دیگر، هم‌اکنون به نظر می‌رسد که علامت 2400 دلاری از نزولی فوری پیش از منطقه 2383-2382 دلار محافظت می‌کند که در زیر آن قیمت طلا می‌تواند به SMA-50 روزه که در حال حاضر نزدیک به منطقه 2359 دلار قرار دهد، بازگردد. شکست متقاعدکننده از دومی، که منجر به سقوط بعدی به پایین‌ کف نوسانی هفته‌ی گذشته، در حدود منطقه 2,353 دلاری می‌شود، نقش یک محرک جدید را برای معامله‌گران نزولی دارد و طلا XAU/USD را آسیب‌پذیر می‌کند. سیر نزولی می‌تواند در مسیر رسیدن به مرز رقم گرد 2300 دلار، بیشتر به سمت آزمایش حمایت مربوطه بعدی در نزدیکی منطقه 2325 دلار امتداد یابد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما