تنها در یکسال، نزدیک به 2 میلیارد دلار برای خرید زمینهای متاورس هزینه شده است
طبق تحقیقاتی جدید، با افزایش رقابت میان افراد و شرکتها برای تصاحب زمینهای متاورس، در 12 ماه گذشته تقریبا 2 میلیارد دلار برای خرید این زمینهای مجازی هزینه شده است. با وجود چنین هزینهای، هنوز سالها با زمانی که متاورس به عنوان یک فضای فراگیر آنلاین شناخته شود و مردم در آن زندگی، کار و بازی کنند، فاصله داریم.
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، محققان تحلیلگر متاورس در DappRadar میگویند که تنها در سال گذشته 1.93 میلیارد دلار ارز دیجیتال صرف خرید زمین مجازی شده که 22 میلیون دلار آن برای حدود 3000 قطعه زمین در Voxel هزینه شده است. Voxel تنها یکی از دهها دنیای مجازی است که از خود به عنوان یک متاورس یاد میکند.
جذابیت متاورس برای برندهای بزرگ جهان
برندهایی که در شش ماه گذشته زمینی در سندباکس خریداری کردهاند
یکی از محبوبترین دنیاهای مجازی، Decentraland است که در سال 2020 راهاندازی شد و قطعه زمینهای آن با قیمت هزاران و گاهی میلیونها دلار به فروش میرسد. سامسونگ، UPS و ساتبیز از جمله شرکتهایی هستند که با خرید زمین، فروشگاهها و مراکز بازدید مجازی خود را در آن ساختهاند.
برند مد لوکس Philipp Plein نیز دارای قطعهای به اندازه چهار زمین فوتبال است که میخواهد در نهایت آن را به فروشگاه و گالری متاورس خود تبدیل کند. با این حال، از آنجایی که هنوز این فضاها برای عموم افراد شناخته شده نیستند، تردیدهایی نسبت به خرید زمینهای مجازی وجود دارد. فلیپ پلین، مالک این برند لوکس در این رابطه میگوید که مادرش با خرید 1.5 میلیون دلاری او قانع نشده است.
در سندباکس (Sandbox)، یکی دیگر از دنیاهای متاورس هم آدیداس، آتاری، یوبیسافت، بایننس، وارنر موزیک و گوچی زمینهایی خریداری کردهاند که برای فروش و تبلیغ محصولات و خدمات آنها، تجربههای منحصربهفردی ایجاد میکنند.
گوچی همچنین در Roblox ملکی تحت عنوان Gucci Town دارد که در آن بازیکنان میتوانند با استفاده از ارز درون بازی، برای آواتارهای خود لباس بخرند. از زمان راهاندازی این مرکز مجازی، Gucci Town بیش از 36 میلیون بازدیدکننده داشته است.
Gucci Town
در این گزارش همچنین توضیح داده شده که ظاهرا صنعت مد، بیش از همه مشتاق به پذیرش فرصتها و خطرات مرتبط با متاورس است. خانه مد دیجیتال The Fabricant که در آمستردام مستقر شده، لباسهایی برای آواتارها و مجموعهها و لباسهای سفارشی برای کاربران پلتفرمهای سندباکس، دیسنترالند و موارد دیگر تولید میکند.
با وجود علاقهای که شرکتها و مردم به حضور در متاورس را نشان میدهد، شرکت متا به عنوان یکی از پایهگذاران اصلی آن، در گزارش مالی اخیر خود از ضرر 3.7 میلیارد دلاری متاورس خبر داد. همچنین گفته میشود که این روند در سال 2023 نیز ادامه پیدا خواهد کرد و این فضا هنوز به مرحله سودآوری نرسیده است.
ارسال نظر