توقف توسعه لنز هوشمند Mojo Vision
یکی از کمپانیهای که روی محصولی جذاب و آیندهنگرانه کار میکرد، پروژه آن را کنار گذاشت. Mojo Vision اعلام کرده است که فعلاً روی لنزهای تماسی هوشمند کار نمیکند و تمرکز کسبوکارش را روی توسعه پنلهای MicroLED قرار میدهد.
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، این تغییر محوری در کسبوکار، برای کارمندان این شرکت گران تمام میشود؛ چرا که Mojo Vision در بیانیهاش از تعدیل 75 درصد نیروهایش خبر داده است. طبق گزارشها، 150 نفر در Mojo Vision مشغول به کار هستند.
این شرکت در بیانیهاش دلیل توقف کار روی لنزهای تماسی هوشمند را عدم امکان دریافت سرمایه جدید اعلام کرده است:
«وضعیت اقتصاد جهانی، شرایط فوقالعاده سخت بازار سرمایهگذاری و همچنین عدم اثبات وضعیت مناسب بازار برای دستگاههای پیشرفته مبتنی بر واقعیت افزوده باعث شدهاند که Mojo Vision قادر به دریافت سرمایه خصوصی اضافه نباشد.»
نمونه اولیه لنز تماسی هوشمند Mojo Vision ساخته شده بود
شرکت Mojo Vision در نمایشگاه CES 2020، لنز خود را به نمایش گذاشت که در آن زمان فاصله بسیار زیادی تا عرضه انبوه داشت. نمونه دموی موجود در CES 2020، دارای تراکم پیکسلی 14 هزار پیکسل در هر اینچ بود که اگرچه کارش را انجام میداد، اما باید به باتری و پردازنده خارجی متصل میشد. مسلماً هیچ کاربری خواهان خرید چنین محصولی نبود.
در ژوئن 2022، ویدیویی از نمونه اولیه کامل این دستگاه منتشر شد که توسط مدیرعامل Mojo Vision استفاده شده بود. این نمونه اولیه دارای سیستم تأمین توان و ارتباطات داخلی بود. این کمپانی بهدنبال آزمایش این محصول روی کاربران، تجزیهوتحلیل نتایج آن، توسعه نرمافزار و نیز بهدنبال بهینهسازی این محصول برای عرضه به بازار بود.
اگر Mojo Vision قادر به تولید نمونه نهایی و عرضه آن به بازار باشد، باز هم تضمینی برای موفقیتش وجود ندارد. اگرچه با این لنز میتوانستید روی سوژهها زوم کنید، به اطلاعات مختلف دسترسی پیدا کنید و کارهای دیگری انجام دهید، اما با توجه به شکست گوگل گلس (Google Glass)، احتمال عدم استقبال عمومی از این لنز هم وجود داشت.
علاوهبراین، شرکتهای بزرگی در زمینه واقعیت افزوده و مجازی کار میکنند که برای مثال میتوان به متا و احتمالاً اپل اشاره کرد. بنابراین بهنظر میرسد Mojo در شرایط کنونی جهان، تصمیم درستی گرفته است.
البته Mojo تعطیل نمیشود و تمرکزش را روی نمایشگرهای MicroLED قرار میدهد؛ بخشی از بازار که کمپانیهایی مانند الجی و سامسونگ در آن فعالیت دارند و امسال در نمایشگاه CES چندین تلویزیون با این فناوری معرفی شدند. علاوهبراین، شاید در سالهای آینده Mojo Vision دوباره بهسراغ لنزهای هوشمند برود.
درنهایت باید بگوییم که Mojo اولین شرکتی نیست که تولید لنز تماسی هوشمند را کنار میگذارد؛ یکی از زیرمجموعههای آلفابت به نام Verily هم در سال 2018 تحقیق درباره لنزهای تماسی برای اندازهگیری سطح قند خون را متوقف کرد.
ارسال نظر