اختلاف حیرتآور قیمت خودروهای کیا در بازار و کارخانه + ارزانترین مدل فروردین ۱۴۰۴
اقتصاد 100- اختلاف چشمگیر قیمت خودروهای کیا در بازار و کارخانه! به گزارش اقتصادآنلاین، کیا سونت مدل ۲۰۲۴ با قیمت کارخانه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، عنوان ارزانترین خودروی کیا را در فروردین ۱۴۰۴ به خود اختصاص داده است، اما اختلاف قیمت قابلتوجهی میان بازار و کارخانه در محصولات این برند کرهای دیده میشود.

شرکت کیا یکی از قدیمیترین خودروسازهای کرهای حاضر در بازار ایران است که به تازگی نیز محصولات این شرکت به ایران وارد میشود. در این گزارش به بررسی اختلاف قیمت خودروهای کیا در بازار و کارخانه پرداختهایم.
بررسی اختلاف قیمت بازار و کارخانه
براساس قیمت محصولات کیا در بازار و کارخانه، اسپورتیج مدل ۲۰۲۴ به قیمت ۵ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود که به طرز عجیبی از قیمت کارخانهای این خودرو حدود ۲ میلیارد و ۶۸۶ میلیون تومان گرانتر است. همچنین اختلاف قیمت کیا اپتیما توربو مدل ۲۰۲۴ حدود ۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان برآورد شده است. قیمت کارخانهای اپتیما توربو حدود ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان است و در بازار آزاد به قیمت ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عرضه میشود.
اما قیمت کیا سونت مدل ۲۰۲۴ در کارخانه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تعیین شده است و در بازار آزاد نیز به قیمت ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان معامله میشود. براساس قیمتهای اعلامی در فروردین ۱۴۰۴، سونت ارزانترین مدل کیا در بازار و کارخانه محسوب میشود.
جدول قیمت خودروهای کیا در بازار و کارخانه - فروردین ۱۴۰۴
برند مدل قیمت بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)اسپورتیج | ۲۰۲۴ | ۵,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
اپتیما توربو | ۲۰۲۴ | ۵,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سلتوس توربو | ۲۰۲۴ | ۳,۸۳۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۲۵,۰۰۰,۰۰۰ |
سونت | ۲۰۲۴ | ۲,۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سراتو | ۲۰۲۴ | ۳,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
مشخصات فنی کیا سونت؛ ارزانترین مدل کیا
سونت (Sonet) در سال ۲۰۲۰ بهعنوان یک محصول کاملاً اقتصادی ویژه بازار کشور هند معرفی شد و بهسرعت روانه خط تولید گردید. این کراساوور سابکامپکت شهری از سوی کیا با توجه به نیاز بازار کشورهای در حال توسعه، بهویژه هند، طراحی شده تا بتواند در قالب یک شاسیبلند اقتصادی نقشآفرینی کند.
سونت با پیشرانه چهار سیلندر G۱.۵ انژکتوری MPI (پاشش سوخت چندنقطهای) و بدون سیستم توربو از خانواده سری پیشرانههای اسمارت استریم (Smartstream) کیا برای بازار ایران انتخاب شده است. این خودرو به طیف قابل قبولی از سیستمهای انتقال نیرو از جمله جعبهدنده دستی، دستی هوشمند، اتوماتیک، دو کلاچ و ضریب متغیر (CVT) مجهز شده که با توجه به سابقه عرضه خودروهای مشابه در کشور، احتمالاً گیربکس CVT برای عرضه در بازار ایران انتخاب میشود.
مشخصات فنی سونت نشان میدهد این خودرو برای ایفای نقش اقتصادی طراحی شده و قابلیتهای عملکردی برجستهای ندارد. این مدل بر پلتفرم مشترک K۲ گروه خودروسازی هیوندای و کیا ساخته شده است، پلتفرم بهکاررفته در مدلهای دیگری همچون هیوندای i۲۰ و کیا ریو.