طمع پولدار شدن در بازار ارزهای دیجیتال / خطر لیکویید شدن!

اقتصاد 100- یک معامله‌گر زمانی با لیکویید شدن مواجه می‌شود که سرمایه کافی برای باز نگه‌داشتن پوزیشن خود نداشته باشد. در این حالت آن پوزیشن از طرف صرافی بسته و معامله‌گر اصطلاحا لیکویید (Liquidation) می‌شود. لیکویید شدن به عواملی مانند سرمایه و میزان لوریج (Leverage) بستگی دارد؛ بنابراین عدد مشخص و یکسانی برای تمام تریدرها و حساب‌ها نمی‌توان بیان کرد.

طمع پولدار شدن در بازار ارزهای دیجیتال / خطر لیکویید شدن!
لیکوئید شدن زمانی اتفاق می‌افتد که در یک معامله اهرم یا levrage حاشیه سود در نظر گرفته شده کاهش پیدا می‌کند و در صورت باز بودن معامله، تریدر متضرر می‌شود. در صورت سقوط قیمت بازار، صرافی به صورت خودکار معامله باز را می‌بندد. این عمل ممکن است سرمایه اولیه تریدر را تحت تاثیر قرار دهد.Azar 8, 1402 AP

بازار کریپتو مکانی برای خرید و فروش و معامله و سرمایه‌گذاری در  ارزهای دیجیتال  است. ویژگی‌های اصلی این بازار دیجیتال بودن و غیرمتمرکز بودن است. بازار کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) فضایی دیجیتال است که در آن می‌توانید ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم را مبادله کنید و از تفاوت قیمت هنگام خرید و فروش سود کسب کنید.

در بازار فیوچرز لیکویید یا بسته شدن حساب معاملاتی به معنی صفر شدن سرمایه تریدر در یک معامله است. زمانی که ضرر یک معامله به‌اندازه سرمایه تریدر شود، صرافی پوزیشن را بسته و حساب را تسویه و صفر می‌کند. برای مثال فرض کنید یک معامله‌گر پوزیشنی را با لوریج ۱۰ باز می‌کند. این تریدر وارد معامله فیوچرز کوین اتر می‌شود. اگر قیمت ETH خلاف جهت پوزیشن حرکت کند و ۱۰ درصد تغییر کند، ضرر این پوزیشن به ۱۰۰ درصد می‌رسد و صرافی این پوزیشن را خواهد بست. البته برخی صرافی‌ها قبل از این‌که میزان ضرر به ۱۰۰ درصد برسد، پوزیشن را می‌بندند؛ این به دلیل سازوکار این نوع معاملات و استراتژی‌های صرافی رخ می‌دهد. سود و زیان معاملات زمانی که ار لوریج استفاده می‌کنید، به‌صورت زیر حساب می‌شود:

در معاملات آتی، اکسچنج صرفا نقش یک واسطه را دارد و تنها از معامله‌گران کارمزد دریافت می‌کند. کسانی که در معاملات سود می‌کنند، سودشان از محل ضرر دیگران پرداخت می‌شود؛ بنابراین کسی که لیکویید می‌شود، سرمایه‌اش برای پرداخت سود فرد یا افراد دیگر استفاده می‌شود. برای مثال سازوکار لیکویید شدن در صرافی بایننس به این شکل است که از محل سرمایه لیکویید شده سرمایه‌گذاران، به کاربران لوریج داده می‌شود. به‌عبارت دیگر بایننس سرمایه لیکویید شده تریدرها را وارد یک صندوق می‌کند و سود سرمایه‌گذاران دیگر را از محل همان صندوق پرداخت می‌کند.

بازار کریپتو بالاترین امتیاز شاخص ترس و طمع (۷۶) را از سال ۲۰۲۱ کسب کرده است. در همین حال، در ۲۴ ساعت گذشته، نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار پوزیشن‌ شورت لیکویید شده است.

تصمیم کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در مورد صندوق ETF اسپات بیت کوین در این هفته اعلام خواهد شد و فعالان بازار عمدتاً انتظار تأیید این کلاس دارایی را دارند. از این رو، قیمت بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها از اواخر سال ۲۰۲۳ در حال صعود است.

تصویر زیر نشان می‌دهد که در ۹ ژانویه ۲۰۲۴، شاخص ترس و طمع بیت کوین، امتیاز ۷۶ را کسب کرده که نشان دهنده طمع شدید است. این شاخص برای اولین بار از سال ۲۰۲۱، زمانی که بیت کوین در سقف قیمت تاریخی خود قرار داشت، به این سطح رسیده است.

طمع شدید در بازار رمزارزها؛ مواظب نوسان قیمت و لیکویید شدن باشید!

این شاخص عوامل مختلفی مانند نوسانات، مومنتوم بازار (حجم)، احساسات حاکم بر رسانه‌های اجتماعی، میزان تسلط و روندها را در نظر می‌گیرد.

بیت کوین روز دوشنبه پس از افزایشی ۹ درصدی طی ۲۴ ساعت، به سطح ۴۷ هزار دلار رسید که منجر به لیکویید شدن ۱۵۰ میلیون دلار پوزیشن‌ شورت شد. علاوه بر این، ۵۶ میلیون دلار پوزیشن‌ لانگ نیز در این مدت لیکویید شد.

در آستانه تصمیم SEC در مورد صندوق ETF اسپات بیت کوین، نوسانات بازار به بالاترین حد خود رسیده است. به عنوان مثال، در ۳ ژانویه، ۵۰۰ میلیون دلار از معاملات در کمتر از یک ساعت لیکویید شد.

صرافی ارز دیجیتال بیتفینکس در آخرین گزارش خود، به خوانندگان در مورد احتمال اصلاح قیمت هشدار داد. در این گزارش آمده است:

انتظار داریم که بازار در ماه‌های ابتدایی سال جاری اصلاح قیمت را تجربه کند و ریسک آن برای پوزیشن‌های لانگ اهرمی افزایش یابد.

منبع:گسترش نیوز
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما