عرضه خودرو سبک و سیاق جدید می گیرد
اقتصاد 100-در حالی که برخی مقامات دولتی از عرضه خودرو در بورس حمایت میکنند، وزیر صمت این طرح را رد کرد و بر عرضه رقابتی خودرو تاکید دارد.
بررسی آینده بازار خودرو: تغییرات اساسی در عرضه و قیمتگذاری
اظهارات اخیر مسئولان وزارت صمت نشاندهنده تغییرات قابل توجهی در صنعت خودرو است که بهویژه در عرصه عرضه و قیمتگذاری خودرو، تحولاتی را به همراه خواهد داشت. به نظر میرسد وزارت صمت بهدنبال بازنگری در روشهای قدیمی عرضه خودرو است تا با برقراری توازن بهتر بین عرضه و تقاضا، فرصتهای بیشتری برای خرید خودروهای کارخانهای در اختیار مردم قرار گیرد. این در حالی است که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، روند واردات خودرو آغاز شده و همچنین واردات خودروهای کارکرده نیز در حال انجام است.
بورس کالا؛ گزینهای نامناسب برای صنعت خودرو؟
یکی از موضوعاتی که در این مدت بحثهای زیادی را بهدنبال داشته، ورود خودرو به بورس کالا بوده است. به نظر میرسد که وزارت صمت، با توجه به کاهش اختیارات در قیمتگذاری و نحوه عرضه در بورس، مخالف این رویکرد است. در دوران ۹ ماههای که خودرو در بورس کالا عرضه شد، تنها ۲ درصد از خودروهای عرضهشده توانستند در این تالار خرید و فروش شوند، که این خود حاکی از ناکارآمدی این روش برای تنظیم بازار خودرو است. در این راستا، سیدرضا فاطمیامین، وزیر پیشین صمت، بهصراحت اعلام کرده بود که نگاه مثبتی به عرضه خودرو در بورس کالا ندارد.
واردات خودرو و روند بهبود بازار
مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو، از رونق واردات خودرو در سالهای آینده خبر داده و تأکید کرده است که بانک مرکزی ۹۰۰ میلیون دلار برای واردات خودرو اختصاص داده است و این روند ادامه خواهد داشت. به گفته وی، تاکنون حدود ۶۵ هزار خودرو وارد کشور شده است و واردات خودروهای کارکرده نیز در دست اقدام است. این توسعه واردات خودرو بهطور مستقیم میتواند به برقراری توازن بین عرضه و تقاضا در بازار کمک کند و فشار قیمتها را کاهش دهد.
بازار خودرو و چالشهای تولید
از سال ۱۳۹۷، با شدت گرفتن تحریمها، صنعت خودرو با کاهش تولید و آشفتگی در بازار مواجه شده بود. این امر زمینهساز ایجاد حباب قیمتی و جذابیت بازار خودرو برای سفتهبازان شد. با این حال، به گفته مدیران خودروسازی، تولید خودرو در سالهای اخیر افزایشی بوده و پیشبینی میشود که بخش قابل توجهی از اهداف تولید تا پایان سال جاری محقق شود. این افزایش تولید و بهبود شرایط عرضه میتواند به کاهش صفهای طولانی خرید خودرو و بازگشت آرامش به بازار منجر شود.
چالش قیمتگذاری دستوری و راهکارهای پیشنهادی
رضا احمدوند، عضو اتاق بازرگانی ایران، در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا معتقد است که این کار میتواند منجر به افزایش قیمتها شود و بههیچوجه راهحل مناسبی برای مشکل قیمتگذاری و توزیع خودرو نیست. او به شدت مخالف قیمتگذاری دستوری است و بر این باور است که برای حل بحران بازار خودرو باید از سیاستهای قیمتگذاری دستوری فاصله گرفت. بهجای این سیاستها، تولیدکنندگان باید اجازه داشته باشند که قیمت محصولات خود را تعیین کنند تا بازار بهطور طبیعی تنظیم شود و از سودجویی دلالان و سفتهبازان جلوگیری گردد.
این تحلیلها نشان میدهد که برای حل مشکلات اساسی بازار خودرو، سیاستهای جدید و بهویژه توجه به تولید داخلی و اصلاح روشهای عرضه ضروری است. اگر وزارت صمت قصد دارد که عرضه خودرو بهصورت رقابتی و عادلانه انجام گیرد، باید به تدریج از قیمتگذاری دستوری و شیوههای سنتی فاصله بگیرد و راهکارهایی مؤثر برای کنترل نوسانات قیمتی اتخاذ کند.
ارسال نظر