در چه شرایطی نصف دارایی شوهر به زن اختصاص می‌یابد؟

اقتصاد 100-زنان در ایران حق دارند در مواقعی که شرایط ازدواج به درستی رعایت نمی‌شود، به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق دهند. اگر زن بتواند تخلف شوهر را از شرایطی که در قرارداد ازدواج امضا شده است، اثبات کند، دادگاه با وجود مخالفت شوهر، به درخواست طلاق او پاسخ مثبت می‌دهد. این حق، نشان‌دهنده تأکید بر حمایت از حقوق زنان و تأمین امنیت اجتماعی آن‌هاست.

در چه شرایطی نصف دارایی شوهر به زن اختصاص می‌یابد؟

شهناز سجادی، فعال حقوق زنان، درباره شروط ۱۲گانه که در هنگام عقد ازدواج تنظیم می‌شود، توضیح داد. او اشاره کرد که حق تحصیل، حق طلاق، حق اشتغال و حق تعیین محل سکونت در بخش «سایر شروط» توسط عاقد نوشته می‌شود. اما برای برخی از شروط دیگر، مانند حق خروج از کشور، اگر زوجین بر سر آن توافق داشته باشند، لازم است بعد از عقد به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در این صورت، شوهر باید به زن وکالت بلاعزل بدهد تا او بتواند گذرنامه بگیرد، آن را تمدید کند و از کشور خارج شود.

سجادی ادامه داد که در سال ۱۳۶۳، به منظور حمایت از زنان و دادن حق طلاق به آن‌ها در شرایط خاص، محتوای قباله ازدواج تغییر کرد. در این سند ۱۲ شرط پیش‌بینی شده که اگر هر کدام از آن‌ها تحقق یابد، زنان می‌توانند درخواست طلاق بدهند. برای مثال، اگر شوهر زندگی مشترک را ترک کند، نفقه را پرداخت نکند، بدرفتاری کند، معتاد باشد یا با زن دیگری ازدواج کند، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کند. اگر زن بتواند تخلف شوهر را اثبات کند، دادگاه به درخواست طلاق او پاسخ مثبت می‌دهد، حتی اگر شوهر مخالف باشد.

به گفته سجادی، این شروط در سند ازدواج فقط برای حفاظت از حق طلاق زنان در موارد مشخص و جلوگیری از سوءاستفاده مردان از حق طلاق طراحی شده‌اند.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما