گرانی خانه سهم زندگی را از مردم گرفت / یک متر مسکن 14 برابر دستمزد کارگران

اقتصاد 100- رشد بی‌حد و حصر قیمت مسکن در سال‌های اخیر به بحران جدی تبدیل شده است. شاخص اجاره‌بهای مسکن از ۸.۳ درصد به بیش از ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته، در حالی که دستمزدها همپای این افزایش رشد نکرده‌اند.

گرانی خانه سهم زندگی را از مردم گرفت / یک متر مسکن 14 برابر دستمزد کارگران

جهش قیمت مسکن از سال ۱۳۹۷ به شدت بر سبد هزینه‌های خانوار تاثیر گذاشته و سهم مسکن در این سبد از ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۴۲.۴ درصد در سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش هزینه‌های مسکن باعث کاهش سهم سایر نیازهای زندگی، مانند بهداشت و درمان، تفریح و ارتباطات شده است. به عنوان مثال، سهم «تفریح و خدمات فرهنگی» از ۳ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱.۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

آمارها نشان می‌دهند که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از ۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان در سال ۱۳۹۶ به ۸۱ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و این در حالی است که دستمزدها تنها به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان افزایش یافته‌اند. این ناهماهنگی موجب شده تا مردم ناچار شوند برای پرداخت هزینه‌های مسکن از سایر هزینه‌های ضروری زندگی خود بگذرند.

به طور کلی، با کاهش سهم «حمل‌ونقل و ارتباطات» از ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۸.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ و همچنین سهم «بهداشت و درمان» از ۱۱ درصد به ۸.۸ درصد، فشارهای مالی بر روی خانوارها افزایش یافته است. وضعیت به‌خصوص برای مستاجران در تهران وخیم‌تر است، جایی که اجاره بها به طور متوسط ۴۵ درصد افزایش یافته است.

این تحولات نشان می‌دهد که مسکن به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی خانوارها تبدیل شده و دولت باید به ساماندهی بازار مسکن توجه ویژه‌ای داشته باشد تا از فشارهای مالی بر روی مردم کاسته شود.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما