بانک‌ها چقدر از قرعه‌کشی ایران‌خودرو سود بردند؟

اقتصاد 100- دو روز پیش ایران‌خودرو بالاخره نتایج قرعه‌کشی محصولات خود را اعلام کرد. این مرحله از قرعه‌کشی فارغ از همه انتقادات و اعتراضات یک برنده بزرگ داشت که آن هم «بانک‌ها» بودند.

بانک‌ها چقدر از قرعه‌کشی ایران‌خودرو سود بردند؟

بانک‌ها در این مرحله با تبلیغات زیاد و جذاب تمام تلاش خود را انجام دادند تا متقاضیان خودروهای شرکت ایران‌خودرو   حساب وکالتی خود را ایجاد و مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان در آن بلوکه کنند.

به همین دلیل با وجود «ادعای همیشگی نداشتن منابع»، این بار با آب‌وتاب «وام قرض‌الحسنه بدون ضامن ۱۰۰ میلیون تومانی» برای وکالتی کردن حساب را هم وعده دادند. 

طبق اعلام شرکت ایران‌خودرو، تعداد خودروهای عرضه شده در این دوره ۱۱۵ هزار خودرو بود و در مجموع نیز ۳ میلیون و ۵۳ هزار و 129 نفر در این طرح ثبت‌نام کردند.

یکی از پرچالش و انتقادترین بحث‌ها در قرعه‌کشی ایران‌خودرو در این مرحله تعداد متقاضیان عادی و وکالتی این طرح و میزان مبلغ بلوکه شده توسط این افراد بود. 

ایران‌خودرو تعداد متقاضیان وکالتی را یک میلیون و ۷۰۳ هزار نفر اعلام کرد. با توجه به بلوکه شدن ۲۳۰ میلیون تومان به‌ازای هر متقاضی در مجموع ۳۹۱ هزار و ۸۳۵ میلیون تومان توسط این گروه از متقاضیان در بانک‌ها بلوکه شد که به مدت ۱۰ روز نیز در به این شکل باقی ماند. (به دلیل مهلت چند روزه برای وکالتی کردن حساب و بلوکه نشدن پول همه متقاضیان از همان شروع ثبت‌نام، تعداد روزها کمتر از میزان واقعی در نظر گرفته شده است.)

سودی که از لاتاری ایران خودرو نصیب بانک‌ها شد

اهمیت این عدد و برد بزرگ بانک‌ها زمانی مشخص می‌شود که با یک حساب سرانگشتی سود روز شماره ۳۹۱ هزار میلیارد تومان پول بلوکه شده در این مرحله محاسبه شود. 

طبق قانون، بانک‌ها برای سپرده‌های کوتاه مدت سود ۵ درصدی پرداخت می‌کنند؛ بنابراین بلوکه شدن ۳۹۱ هزار میلیارد تومان در ۱۰ روز با نرخ سود ۵ درصد یعنی عایدی بانک‌ها مبلغی حدود ۵۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان بوده است.

همچنین هفته گذشته بانک مرکزی نرخ بازار بین بانکی را ۲۳.۷۱ درصد اعلام کرد. بانک‌ها برای مدیریت نقدینگی در دوره‌های کوتاه مدت روزانه و هفتگی از یکدیگر پول قرض می‌گیرند که این قرض در بازاری به نام بازار بین بانکی و با نرخ سودی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، انجام می‌شود.

اگر ۳۹۱ هزار میلیارد تومان در بازار بین بانکی به مدت فقط یک هفته توسط بانک‌ها قرض گرفته شود بیش از ۹۲ هزار  میلیارد تومان سود بابت آن باید پرداخت شود.

سهم تقریبا هیچ ثبت‌نام کنندگان طرح عادی از خودروهای ایران خودرو

هر چند شانس افراد برای برنده شدن در قرعه‌کشی ایران‌خودرو بسیار پایین بود، اما بانک‌ها تلاش کردند تعداد بیشتری در این طرح ثبت‌نام کنند.

شرکت ایران‌خودرو سهمیه ثبت‌نام کنندگان در طرح عادی را 30 درصد اعلام کرده بود. یعنی حدود 34 هزار و 500 نفر از یک میلیون 661 هزار 444 نفر موفق به خرید خودرو در این قرعه‌کشی شدند. در واقع 98 درصد از شرکت‌کنندگان هیچ شانسی برای برنده شدن نداشتند.

موضوعی که این ضرب‌المثل را یادآور می‌شود که اگر ثبت‌نام ایران‌خودرو برای متقاضیان آب نداشت برای بانک‌ها نان داشت.

منبع:فردانیوز

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما