آغاز عرضه میوه تنظیم بازاری از 20 اسفند با نظارت ویژه دولت
اقتصاد 100- آغاز عرضه میوههای تنظیم بازاری ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان با قیمتی ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر نرخ بازار از ۲۰ اسفند، با نظارت دولت در سراسر کشور آغاز شد.

جزئیات آغاز عرضه میوه تنظیم بازاری از ۲۰ اسفند
مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی، اعلام کرد که عرضه میوه تنظیم بازاری و خرما از ۲۰ اسفند آغاز شده و در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با قیمتی ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر نرخ بازار توزیع خواهد شد. این اقدام با هدف کنترل قیمتها و تنظیم بازار صورت گرفته است.
نحوه عرضه میوه تنظیم بازاری
این محصولات در اصناف و غرف ویژهای که توسط کمیته راهبردی طرح تنظیم بازار تعیین شدهاند، عرضه خواهند شد. توزیع خرما نیز از روز نخست ماه مبارک رمضان آغاز شده است. این مسئول اعلام کرد که عرضه این اقلام حداقل تا ۱۵ فروردین در سطح شهرها ادامه خواهد یافت.دلایل و اهداف طرح تنظیم بازار میوه
معتمد توضیح داد: "با توجه به افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال، نگرانی از افزایش نامتعارف قیمتها وجود دارد که ممکن است فشار اقتصادی بر اقشار آسیبپذیر را افزایش دهد. به همین دلیل دولت از ۱۷ سال پیش طرح ذخیرهسازی و توزیع میوه شب عید را آغاز کرده است تا از نوسانات قیمتی جلوگیری کند."
ذخیرهسازی و عرضه اقلام کلیدی
به گفته این مقام مسئول، مباشرین استانها محصولات مورد نیاز شامل سیب درختی، پرتقال تامسون، والنسیا و خرما را ذخیرهسازی کردهاند. این محصولات با قیمت مصوب و تحت نظارت کمیتههای راهبری استانی عرضه میشود. همچنین میوههایی به عنوان ذخیره احتیاطی برای پشتیبانی استانها خریداری و ذخیره شدهاند.
نقش بخش خصوصی در تامین و توزیع
از سال ۱۴۰۱، تامین و تدارک میوههای تنظیم بازاری به بخش خصوصی واگذار شده است. در هر استان، یک مباشر از بخش خصوصی که اغلب اتحادیههای تعاون روستایی هستند، بر اساس ضوابط اعلامی وزارت جهاد کشاورزی این مسئولیت را بر عهده دارند. منابع مالی این طرح از طریق سرمایهگذاری مستقیم بخش خصوصی و تسهیلات بانکی تأمین شده است.
شرایط و تسهیلات بانکی
برای حمایت از مباشران بخش خصوصی، تسهیلات بانکی با نرخ کارمزد ۱۳ درصد فراهم شده است. این تسهیلات به منظور تامین اقلام ضروری و ذخیرهسازی آنها برای تنظیم بازار نوروز و رمضان پرداخت میشود. در حال حاضر، ۳۲ مباشر بخش خصوصی در ۳۲ استان کشور عملیات خرید، ذخیرهسازی و توزیع میوه و خرما را بر عهده دارند.
عنوان جزئیاتآغاز توزیع میوه | از ۲۰ اسفند در غرف ویژه شهرها |
آغاز توزیع خرما | همزمان با شروع ماه رمضان |
نسبت قیمت | ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار |
پایان عرضه | حداقل تا ۱۵ فروردین |
منابع مالی | بخشی از بخش خصوصی و بخشی از تسهیلات بانکی |