آقای میرسلیم : مشکل اصلی ارزش پول ملی است نه قیمت بنزین!
اقتصاد 100- میرسلیم: بنزین رایگان نیست، پول ملی بیارزش شده است! عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از مصرف بالای سوخت در کشور و واردات بنزین، خواستار پرداخت هزینه بنزین وارداتی توسط مصرفکنندگان بیش از سهمیه شد.

در تازهترین انتقادات مطرحشده، مصطفی میرسلیم ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدگاههایی درباره قیمت بنزین و مشکلات مرتبط با آن ارائه کرده است. این اظهارات، بار دیگر توجهها را به مسئله ارزش پول ملی و چالشهای اقتصادی کشور معطوف کرده است.
نقد میرسلیم نسبت به مصرف بنزین
میرسلیم در یکی از ویدئوهای اخیر خود گفته است: «کشور دائما در حال فروش نفت است تا پول بهدست آورد و بنزین وارد کند، درحالی که مردم آن را مفت میسوزانند و آلودگی آن نیز در حلق مردم میرود. این روند، به بنبست خواهد رسید.»
او تاکید کرد که ارزش سوخت به حدود سه تا چهار سنت سقوط کرده و علیرغم افزایش قیمت سایر کالاها، قیمت سوخت همچنان ثابت مانده است. وی پیشنهاد داده که مصرف بالاتر از سهمیه ۶۰ لیتر ماهانه، با نرخ معادل قیمت بنزین وارداتی محاسبه شود.
کمبود بنزین؛ تقصیر مردم یا زیرساختهای فرسوده؟
یکی از محورهای اصلی اظهارات این عضو مجمع، ارتباط بین واردات بنزین و مصرف داخلی آن بود. بااینحال، بررسیها نشان میدهد که کمبود سوخت ناشی از فرسودگی پالایشگاهها و بهرهوری پایین تجهیزات تولید است. برای مثال، مطابق قانون هوای پاک، اگر توزیع روزانه بنزین از ۸۵ میلیون لیتر بیشتر شود، وزارت نفت الزامی به توزیع بنزین یورو۴ ندارد.
موضوع وضعیت موجود نتیجه
کیفیت پالایشگاههای کشور | فرسوده و با بهرهوری پایین | افزایش هزینه تولید و اتلاف منابع |
کیفیت بنزین توزیعی | کمتر از استاندارد یورو۴ | افزایش مصرف سوخت خودروها |
مصرف سوخت خودروهای داخلی | دو برابر خودروهای خارجی | افزایش بیرویه مصرف بنزین |
نقش خودروسازی داخلی در افزایش مصرف سوخت
یکی دیگر از عوامل کلیدی افزایش مصرف بنزین، کیفیت پایین خودروهای داخلی است. این خودروها نهتنها مصرف بیشتری دارند، بلکه به دلیل استفاده از بنزین بیکیفیت، سریعتر دچار فرسودگی میشوند. میرسلیم که از حامیان خودروسازی داخلی و مخالف واردات خودروهای خارجی است، این مسئله را نادیده میگیرد.
بنزین صرف حملونقل ضروری میشود و مردم این سوخت را در خودروهایی مصرف میکنند که اغلب به دلیل حمایتهای رانتی و یارانهای تولید شدهاند. افزایش مصرف، به معنای فشار بیشتر بر منابع محدود کشور است.
مشکل واقعی، ارزش پول ملی است
میرسلیم در تحلیل خود بر مفت بودن بنزین تاکید کرده، اما به معضل کلیدیتر یعنی کاهش ارزش پول ملی و تورم کمتر توجه داشته است. تجارب گذشته نشان میدهند که هر بار افزایش قیمت بنزین، به دلیل تورم ناشی از آن، اثرگذاری واقعی چندانی نداشته است.
برای مثال، در آبان ۹۸، افزایش ناگهانی قیمت بنزین منجر به تورم ۶۸ درصدی در مدت سه ماه شد. این مسئله نشان داد که بدون توجه به زیرساختهای اقتصادی و حل مشکلات کلان، هرگونه افزایش قیمت تنها به بحرانهای بیشتر میانجامد.
جمعبندی
مشکل اصلی، فراتر از قیمت بنزین است و به مسائلی همچون فرسودگی پالایشگاهها ، ناکارآمدی در خودروسازی داخلی ، ضعف حملونقل عمومی و کاهش ارزش پول ملی بازمیگردد. هرگونه تصمیمگیری باید بر پایه تحکیم زیرساختهای اقتصادی انجام شود، در غیر این صورت تنها فشار بیشتری بر معیشت مردم وارد خواهد شد.