نحوه‌ ارائه‌ خدمات بانکی برای معلولان و افراد بی‌سواد چگونه است؟

اقتصاد 100- بانک مرکزی با صدور بخشنامه و اطلاعیه در این خصوص چارچوبی در راستای ارائه‌ خدمات بانکی برای معلولان و دیگر افراد این قشر، از جمله اعطای دسته چک، ارائه‌ تسهیلات و … به بانک‌ها جهت اجرا ابلاغ کرده است.

نحوه‌ ارائه‌ خدمات بانکی برای معلولان و افراد بی‌سواد چگونه است؟

شیوه خدمات بانکی برای معلولان چیست؟

تسهیل استفاده از خدمات بانکی برای معلولان علاوه بر گسترش دایر‌ه‌ی مشتریان بانک، منجر به ایفای مسئولیت اجتماعی نیز است. بانک برای ارائه خدمات خود مطابق دستورالعمل‌ها برای معلولان بایستی فرد معتمد درخواست کند.

 فرد معتمد کسی است که همراه این گروه از افراد به بانک مراجعه و معرفی می‌شوند. بانک‌ها با ثبت مشخصات معرف، ارائه‌ خدمات بانکی برای معلولان را منوط به حضور فرد معتمد می‌دانند. در این مطلب، به بررسی شرایط افتتاح حساب جاری برای افراد نابینا و ارائه‌‌ی خدمات بانکی به معلولان و اشخاص بی سواد می‌پردازیم.

نکته مهم: این قانون برای معلول از ناحیه دو دست است. معلولان از ناحیه پا یا یک دست و … محدودیتی ندارند.

ارائه‌ خدمات بانکی به نابینایان

روشندلان، هیچ گونه محدودیتی در دریافت خدمات بانکی ندارند و همانند سایر اقشار جامعه، افتتاح حساب جاری برای افراد نابینا و ارائه‌ دیگر خدمات بانکی به صورت حضوری در شعب امکان پذیر است.

امکان دریافت دسته چک و تسهیلات به علت اهمیت قراردادها، برای افراد روشندل مقدور است؟

برای ارائه خدمات بانکی به نابینایان باید مواردی مانند “دریافت دسته چک ”  و “دریافت تسهیلات / ایجاد تعهدات، پذیرش مسئولیت ناشی از دریافت دسته چک / اعطای تسهیلات ” پذیرفته شود تا دیگر محدودیتی نداشته باشند، در غیر این‌صورت برای دریافت این خدمات بایستی فرد معتمد معرفی کنند.

شرایط افتتاح حساب و ارائه‌ خدمات

قوانین بانکی در ارتباط با شرایط افتتاح حساب و ارائه‌ خدمات بانکی برای این افراد تقریبا یکسان است. یکی از شرایط افتتاح حساب، معرفی فرد معتمد به بانک است. بانک‌ها پس از ثبت مشخصات شخص متقاضی، مشخصات شخص معتمد را نیز در سیستم ثبت می‌کنند و آنگاه ارائه‌ خدمات بانکی برای معلولان و اینگونه افراد مانند دریافت دسته چک برای افراد بی‌سواد با حضور شخص معتمد مقدور می‌شود. به منظور تسهیل استفاده از خدمات بانکی، این گروه حتما بایستی نمونه امضاء یا مهر به بانک معرفی کنند.

محدودیت‌های ارائه‌ خدمات بانکی برای معلولان و افراد بی‌سواد

در صورتی که کلیه اسناد به مهر (یا امضا) شخص بی‌سواد یا معلول توامان با امضا شخص معتمد انجام شود، مخدودیتی در دریافت خدمات بانکی ندارند. پس دو امضا (مهر) شخص معلول و معتمد نیاز است.

در چه صورت معتمد، امکان دریافت خدمات بانکی از حساب‌ را دارد؟

همانند سایر اشخاص، فرد معتمد صرفا با ارائه‌ وکالتنامه رسمی محضری می‌تواند از خدمات بانکی فرد معلول یا بی سواد استفاده کند.

امکان افتتاح حساب مشترک افراد بی سواد و معلولان با معتمد وجود دارد؟

خیر، امکان افتتاح سپرده‌ی مشترک افراد کم سواد یا معلول با فرد معرفی شده به عنوان معتمد، مقدور نیست. از سوی دیگر امکان ضمانت تسهیلات نیز مقدور نیست. به عنوان مثال فرد بی سواد امکان ضمانت تسهیلات شخص معتمد خود را ندارد.

کلام آخر: امروزه دسترسی به خدمات بانکی به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر برای زندگی روزمره‌ی افراد محسوب می‌شود. اما بسیاری از نابینایان و افراد بی سواد و همچنین معلولان در دسترسی به خدمات بانکی با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. این موضوع، به ویژه برای معلولان و به طور کلی دارای هرگونه ناتوانی جسمی، می‌تواند منجر به محرومیت از فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی شود. در سال‌های اخیر، تلاش‌های قابل توجهی از سمت بانک‌ها و سازمان‌های مختلف برای ارائه‌ی خدمات بانکی برای معلولان انجام شده است. و در نهایت، این تلاش‌ها موجب تسهیل استفاده از خدمات بانکی برای این اقشار شده است. که ما در این مطلب به تمامی آن‌ها اشاره کردیم.
 
منبع:بانک اول

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما در انتخابات جمعه 8تیر ، نهایتا چند نامزد با هم رقابت خواهند کرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما