جدول مقایسه ای قیمت لاستیک دولتی و آزاد در بازار
اقتصاد 100-با وجود افزایش قیمت کارخانهای لاستیک، همچنان اختلاف قیمت قابل توجهی بین لاستیکهای پرمصرف و قیمت کارخانهای آنها وجود دارد.
تایر پراید: گلی که همیشه در بازار میدرخشد
بازار لاستیک کشور، با وجود اینکه از نظر موجودی محصول هیچ مشکلی ندارد و انواع تایرهای ایرانی، وارداتی و حتی قاچاق بهراحتی در دسترس است، اما وقتی صحبت از قیمت کارخانه میشود، مصرفکنندگان خودروهای خانواده پراید و پژو مجبورند مبلغی ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب برای تایر بپردازند. این در حالی است که تایرهای این دسته از خودروها، به ویژه تایر پراید، جزو پرتقاضاترین و پرفروشترین تایرها در بازار محسوب میشوند و بهدلیل تقاضای زیاد، قیمت آنها حتی از تایرهای سایز بزرگتر نیز بیشتر میشود.
کرهایهای تاریخ گذشته در بورس تایر
عمر مفید لاستیکها در نظر کارشناسان معمولاً ۴ سال است. اگرچه تایرهای قدیمیتر هم قابل استفاده هستند، اما برای حفظ استانداردهای ایمنی، استفاده از آنها توصیه نمیشود. بهویژه در مورد حمل بار یا سفرهای طولانی، استفاده از تایرهای قدیمی میتواند خطرناک باشد.
با این حال، به دلیل ارتقا نیافتن کیفیت لاستیکهای تولید داخلی و همچنین کیفیت متوسط تایرهای چینی موجود در بازار، بسیاری از مصرفکنندگان به دنبال تایرهای کرهای قاچاق هستند که تاریخ تولید آنها از ۲۰۱۹ به بعد است. البته مشکل اینجاست که تاریخ مصرف بسیاری از این تایرها به اتمام رسیده است. باوجود این، برخی فروشندگان در بازار تایر تهران معتقدند که این لاستیکها همچنان کیفیت بالاتری نسبت به تایرهای تولید داخل و چینی دارند. با این حال، نمیتوان بهطور قطعی از خرید این تایرها توصیه کرد، چرا که تنها اعتماد به گفته فروشندگان کافی نیست.
رقابت برای خرید لاستیک دولتی
وضعیت خرید لاستیک دولتی همچنان چالشبرانگیز است. با اینکه وزارت صنعت وعده راهاندازی سامانهای برای فروش لاستیک دولتی را داده بود، اما عملاً فروش لاستیک دولتی از طریق سایتهای تولیدکنندگان انجام نمیشود و مشتریان مجبورند در «مسابقات» ثبتنام لاستیک دولتی شرکت کنند.
بعضی از نمایندگیهای کارخانههای لاستیک نیز بهصورت دورهای اقدام به فروش لاستیک دولتی میکنند. برای هر کارت سبز خودرو، معمولاً دو حلقه لاستیک به قیمت کارخانه و با کمیسیون افزوده به مشتریان تخصیص داده میشود. از دیگر روشها برای خرید لاستیک دولتی، ثبتنام از طریق سایتهای شرکتها است، اما به دلیل زمانبندی خاص این سایتها، بسیاری از افراد ترجیح میدهند ثبتنام خود را از طریق کافینتها انجام دهند. این کافینتها برای ثبتنام هر دو حلقه لاستیک، از ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه میگیرند.
هزینههای پنهان خرید لاستیک دولتی
علاوه بر هزینه ثبتنام، در صورت خرید لاستیک از کارخانه، هزینه پستی ارسال تایرها نیز باید لحاظ شود. این هزینه برای هر حلقه لاستیک میتواند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باشد، که به قیمت نهایی تایر اضافه میشود.
جمعبندی
در نهایت، بازار تایر همچنان تحت تأثیر تقاضای بالا برای تایرهای پراید و پژو قرار دارد و قیمتها در بازار آزاد به مراتب بیشتر از قیمتهای مصوب کارخانه است. با این شرایط، واردات لاستیکهای باکیفیتتر از کشورهای دیگر و اصلاح فرآیند توزیع لاستیکهای دولتی میتواند به بهبود وضعیت بازار و کاهش قیمتها کمک کند.
ارسال نظر