تاثیر پیروزی ترامپ بر بازار خودرو
اقتصاد 100- با خروج آمریکا از برجام در سال 97، صنعت خودروی ایران اولین و شدیدترین ضربه را متحمل شد و با خروج خودروسازان بزرگ خارجی، تولید و فروش خودرو در کشور به شدت کاهش یافت.
تاثیر تحریمها و بحرانهای سیاسی بر بازار خودرو ایران: چالشها و چشماندازها
پس از خروج برخی شرکتهای خارجی از بازار ایران، صنعت خودروسازی با کاهش تولید مواجه شد که این امر به کمبود خودرو در بازار و در نهایت افزایش قیمتها انجامید. از سوی دیگر، تحریمها و محدودیتهای اعمال شده بر دسترسی خودروسازان ایرانی به قطعات یدکی و مواد اولیه وارداتی، مشکلات بیشتری را برای این صنعت به وجود آورد.
برای مقابله با این چالشها، ایران به راهکارهایی مانند صادرات نفت به چین متوسل شد. با اغماض مقامات آمریکایی، به ویژه بایدن، ایران توانست از عواید فروش نفت خود برای تأمین قطعات مورد نیاز خودروسازی از چین استفاده کند. اما با بازگشت ترامپ به کاخ سفید، نگرانیها درباره شدت گرفتن تحریمها و تاثیر آن بر تأمین قطعات خودرو افزایش یافته است. در صورت اعمال مجدد تحریمها، احتمالاً خودروسازان با مشکلات بیشتری در تأمین قطعات روبهرو خواهند شد و این امر میتواند قیمت خودرو را در بازار بیشتر افزایش دهد.
آینده صنعت خودرو در صورت شدت تحریمها
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو، به احتمال ادامه فشار تحریمها بر صنعت خودروسازی اشاره کرده و گفت: «در صورت ادامه یا تشدید تحریمها، وضعیت صنعت خودرو به مراتب دشوارتر خواهد شد. با توجه به اینکه تولید و واردات خودرو دو موضوع جدا از هم هستند، ورود محدودیتها فقط بر تأمین قطعات و تولید داخلی تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند.» وی همچنین از کاهش تولید خودرو در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: «تا پایان هشت ماه سال، تولید حدود ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو گزارش شده که نشاندهنده عقبماندگی قابل توجه از برنامههای تولید است.»
رکود در بازار خودرو و تاثیرات تحولات سیاسی
فرزانه در ادامه به رکود شدید بازار خودرو اشاره کرد و گفت: «بازار خودرو در حال حاضر در وضعیت رکود قرار دارد و این وضعیت تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت. به احتمال زیاد، بهمن و اسفند شاهد افزایش معاملات به دلیل تقاضای سنتی شب عید خواهیم بود، اما در مجموع، بازار در حال حاضر به دلیل رکود تورمی، کاهش تقاضا و شرایط اقتصادی نامساعد، با تغییرات قیمتی ناچیز روبهرو است.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ورود ترامپ به کاخ سفید و افزایش تعرفههای واردات خودرو میتواند باعث افزایش اقبال چین به بازار ایران شود، گفت: «بعید است که چین به راحتی جای آمریکا را در بازار خودرو ایران بگیرد. حجم تجارت چین با آمریکا بسیار بیشتر از حجم تبادلات تجاری ایران با چین است و نمیتوان توقع داشت که چین بازار ایران را جایگزین بازار ایالات متحده کند.»
نقش سیاستهای داخلی و تحریمها در بازار خودرو
در نهایت، فرزانه تاکید کرد که ادامه شرایط فعلی و تشدید تحریمها میتواند بر تولید و تأمین قطعات اثر منفی بگذارد. وی گفت: «سیاستهای اقتصادی و تحریمها، بدون شک در قیمتگذاری و وضعیت تولید خودرو تأثیرگذار خواهند بود. در حالی که افزایش قیمتها در کوتاهمدت ممکن است برای برخی تولیدکنندگان سودآور باشد، در بلندمدت، مشکلات تولید و کمبود قطعات میتواند مشکلات بیشتری را برای بازار و مصرفکنندگان ایجاد کند.»
با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کنونی، به نظر میرسد صنعت خودروسازی ایران همچنان با چالشهای جدی مواجه باشد و چشمانداز روشنی برای بهبود کوتاهمدت این وضعیت وجود ندارد.
ارسال نظر