به مناسبت روز ملی راهآهن؛
آیا میدانید ایستگاه راهآهن تهران اثری ملی است
اقتصاد ۱۰۰ - برای اولین بار ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ در جنوب تهران ساختمانی ساخته شده که اینک جزو میراث تاریخی، ملی و صنعتی ایران است و هنوز هم پا برجاست. این جا ایستگاه راهآهن تهران است.
به گزارش گروه گردشگری اقتصاد ۱۰۰، کلنگ راهآهن تهران در اواخر عهد قاجار در سال ۱۳۰۶ در بیرون دروازه قدیم گمرک تهران زده شد.آلمانیها در سال ۱۳۱۵ اولین تعمیرگاه دیزل لوکوموتیو را در این منطقه زدند که در دهه ۵۰ منتقل شد تهرانیهای قدیم به علت پیچ راهآهن به سمت ری در موازات خیابان رجائی فعلی به اینجا پیچ راهآهن (هیتلر) هم میگفتند اما شهرت اینجا معروف به توقفگاه آلمانیها (مکانیکی) بود.
برای اولین بار ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ در جنوب تهران ساختمانی ساخته شده که اینک جزو میراث تاریخی، ملی و صنعتی ایران است و هنوز هم پا برجاست. این جا ایستگاه راهآهن تهران است.
معمار اصلی این ساختمان که در دوره اول پهلوی ساخته شده ولادیسلاو ولادیسلاوویچ معمار اکراینی بود و البته آقای کریم طاهرزاده بهزاد ( برادر مینیاتوریست مشهور حسین بهزاد ) نیز بر کار نظارت داشت و گفته میشود در ساخت این ساختمان از شیوه اکسپرسیونیسم آرمانگرا و معماری قدیم ایران بهره گرفته شده است.
در آن زمان این ساختمان در بیرون از دروازه گمرک تهران ساخته شد اما اکنون در داخل تهران جای گرفته است.
ساختمان ایستگاه راهآهن تهران از پی تا سقف با آهن و سیمان ساخته شده و پنجرههای آن از برنز و آهن به رونمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتنی است که از معدن سنگ پل سفید واقع در شمال کشورمان استخراج شده است.
برای اولین بار ایستگاه تهران با چهار سکو آغاز به کار کرده است و اولین قطار با لوکوموتیو بخار به خط دو ایستگاه راهآهن تهران وارد شده است.
سالن تشریفات ایستگاه راهآهن تهران
در گوشه سمت چب ورودی و ضلع شرقی ایستگاه تهران سالنی تشریفات ایستگاه راهآهن تهران قرار دارد که کمتر از یک موزه نیست. در درون این سالن یادگارهایی از ابتدای ایجاد ایستگاه تا کنون موجود است.
در ابتدای ساخت ایستگاه راهآهن تهران، سالن تشریفات محل استفاده رضاشاه و خانواده دربار بوده و اکنون نیز به عنوان محلی برای استفاده مقامات و مهمانان ویژه آنان است. این سالن با دری زیبا و برنجی رنگ مستقیم به سکو مرتبط میشود و بهتازگی بار دیگر بازسازی شده است.
انتهای پیام/
ارسال نظر