بازار «شیر تو شیر» لبنیات / انجمن صنایع لبنی خودسرانه مجوز گرانی صادر کرد
اقتصاد ۱۰۰ - انجمن صنایع فرآورده های لبنی طبق معمول هر ساله طی اطلاعیه ای به طور خودسرانه و بدون مجوز، قیمت 3 محصول لبنی شیر، ماست و پنیر را افزایش داد.
به گزارش رکنا، هر ساله قیمت لبنیات به بهانه های مختلف بالا می رود و انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران که اعضای آن از تولیدکنندگان و صاحبان برندهای بزرگ و اصلی لبنیات در بازار هستند از عاملین این افزایش قیمت ها محسوب می شوند. افزایش قیمتی که حتی پیش از حذف ارز دولتی صورت می گرفت و روش و مسلک اصلی این انجمن بود، به این صورت که ابتدا درصد بسیار زیادی بر قیمت های قبلی اضافه می کنند و بعد از اعتراض مردم و ورود مسئولین ذی ربط و پس از بررسی های لازم با جریمه های جزئی که اغلب بازدارنده نیست، درصدی از این افزایش قیمت ها کسر می شود و دست آخر قیمتی که از نرخ قبلی بالاتر است و از نرخ خودشان کمتر است را به نام قیمت جدید اعلام می کنند و منتی هم بر سر مردم می گذارند و بالاخره مردمی می مانند که حقوقشان پایمال شده است و جیبشان خالی!
این در حالی است که برای برخی از تولیدکنندگان بزرگ این حوزه پرونده های تعزیراتی هم تشکیل می شود اما چون اغلب جریمه های صادر شده جنبه بازدارنده ندارد، اثرگذار نبوده و بازهم شاهد تخلفات متعدد از سوی تولیدکنندگان هستیم.
طبق سنوات قبل به نظر می رسد این شرکت های لبنیاتی سود افزایش قیمت را به جریمه های سازمان تعزیرات ترجیح می دهند و یا گران فروشی می کنند و در مواردی کم فروشی، به این ترتیب که حجم محصولات خود را با همان بسته بندی قبل بعضا کاهش می دهند.
کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، افزایش متعدد قیمت ها در بازه های زمانی کوتاه، عدم تناسب درآمد خانوارها با هزینه های مصرفی، موجب شده است که طی 2 سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی در میان خانوارهای ایرانی بیش از پیش کاهش یابد.
کارشناسان تغذیه معتقدند ایرانیان به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی کنند و می توان گفت به طور میانگین مردم ایران حدود 20 کیلوگرم لبنیات در سال مصرف میکنند. این درحالی است که شهروندان برخی کشورها حدود 300 تا 500 کیلوگرم لبنیات در سال مصرف می کنند.
البته ماه های ابتدایی سال 1400 نیز در پی خبرهای منتشر شده درخصوص افزایش قیمت لبنیات، رئیس دفتر رییس جمهور اعلام کرد: در رابطه با افزایش قیمت لبنیات هیچ تصمیمی گرفته نشده است و افزایش قیمت شیر خام و لبنیات را منتفی اعلام کرد. این در حالی بود که شرکت های تولید کننده لبنیات بدون اعتنا به حرف مسئولین و بدون مجوز دست به افزایش قیمت محصولات خود زدند. سپس در مهر ماه همان سال قرار شد 3 محصول پرمصرف لبنی با کاهش 10درصدی قیمت در حمایت از دهک های محروم جامعه در بازار عرضه شود اما این اقدام هم با ابهامات متعددی همراه شد و دست آخر هم به نتیجه نرسید و دولت هم از پس لبنیاتی ها بر نیامد.
ب رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران در واکنش به افزایش 2 هزار تومانی قیمت شیر خام در نامه ای خطاب به صنایع لبنی اعلام کرد: با رعایت دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل و متناسب با نرخ جدید شیرخام، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد، نرخ برابری ارز، حمل و نقل و سایر عوامل موثر در بهای تمام شده، نسبت به تولید و عرضه کامل محصولات و جلوگیری از هرگونه کمیابی فرآوردههای لبنی اقدام کنند.
در متن نامه انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران به شرکتهای عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنایع فرآوردههای لبنی ایران آمده است:
احتراما حسب تصمیمات متخذه در هزار و صد و هفتاد و هشتمین جلسه هیات مدیره انجمن که روز دوشنبه 1402/3/1 برگزار شد، مقرر گردید:
"در اجرای مصوبه مورخ 1402/2/7 کارگروه تنظیم بازار کشور و ابلاغیه شماره 020.20270 مورخ 1402/2/20 «شورای قیمتگذاری محصولات اساسی کشاورزی»، صنایع لبنی عضو انجمن از تاریخ 1402/3/1 به ازاء هر کیلوگرم شیرخام کیفی گاوی مطابق استاندارد ملی، مبلغ 150.000 ریال و به ازاء هر یکدهم درصد چربی مازاد بر 3.2 درصد مبلغ 2000 ریال به دامداریهای طرف قرارداد خود پرداخت کنند.
از آنجاییکه تا این تاریخ علیرغم مکاتبات مکرر و جلسات متعدد برگزار شده با مسئولین محترم دولتی، قیمت سه قلم کالای لبنی (شیر، ماست و پنیر) توسط کارگروه تنظیم بازار، سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نگردیده است و صنایع لبنی عضو این انجمن بیش از این قادر به حرکت در بلاتکلیفی و تعویق پرداخت نرخ جدید مصوب شیرخام به دامداریهای محترم نیستند و این امر رشد پایدار دامداریها و تولید شیرخام کشور را به مخاطره میاندازد و صنایع لبنی را در خطر کم شیری قرار خواهد داد، لذا با رعایت دستورالعمل قیمت گذاری کالاهای تولید داخل به شماره 4273.1 مورخ 1389/5/25 و متناسب با نرخ جدید شیرخام، مواد پتروشیمی، حقوق و دستمزد ، نرخ برابری ارز، حمل و نقل و سایر عوامل موثر در بهای تمام شده، نسبت به تولید و عرضه کامل محصولات و جلوگیری از هرگونه کمیابی فرآوردههای لبنی اقدام فرمایند.
هیات مدیره این انجمن به کلیه واحدهای عضو با توجه به هزینههای تورمی و جمیع عوامل کلان اقتصادی اثرگذار در افزایش بهای تمام شده کالاهای لبنی، توصیه موکد میکند در حمایت از سفره مردم و «تامین امنیت غذایی» خانوار ایرانی، به گونهای برنامه ریزی کنند که نسبت به تامین کالاهای مورد نیاز تمامی طبقات جامعه اقدام کنند. این امر ضمن تلاش برای بقاء بنگاههای تولیدی، اقدامی موثر در حفظ مشتریان خود در بین کلیه اقشار جامعه با سقف درآمدهای مختلف خواهد بود. توجه کنیم که «حیات تولید فقط با جلب رضایت مشتریان مقدور است».
بدیهی است واحدهای تولیدی عضو تا صدور مصوبات جدید از جانب مقامات ذیصلاح و ذیربط، با روش جاری ادامه فعالیت داده و مسئولیت صحت و سقم قیمت کالاهای عرضه شده و پاسخگویی به دستگاههای نظارتی قانونی را راسا خود به عهده خواهند داشت".
سمیه باغی : رکنا
ارسال نظر