ورود غیرمستقیم محصولات نفتی روسیه به غرب از طریق هند
اقتصاد100- داده های ردیابی کشتیها نشان داد که واردات بی سابقه نفت خام روسیه در سال مالی 2022-2023 به پالایشگاه های هند کمک کرد تا صادرات دیزل و سوخت جت به اروپا را افزایش دهند، در حالی که قاره سبز از واردات محصولات روسیه اجتناب می کند.
به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، دسترسی به نفت خام ارزان روسیه باعث افزایش تولید و سود در پالایشگاه های هند شده و آنها را قادر می سازد تا محصولات پالایش شده را به صورت رقابتی به اروپا صادر کنند و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.
اروپا پیش از حمله روسیه به اوکراین معمولا به طور متوسط روزانه 154000 بشکه دیزل و سوخت جت از هند وارد می کرد.
داده های کپلر نشان داد که پس از ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا از 5 فوریه، این میزان به 200 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
داده ها نشان داد واردات نفت خام روسیه توسط هند در ماه مارس برای هفتمین ماه متوالی افزایش یافت تا روسیه این سال مالی را به عنوان بزرگترین تامین کننده هند به پایان برساند و برای اولین بار جای عراق را بگیرد.
داده های کپلر و ورتکسا نشان داد که پالایشگاه های هندی که قبلا به دلیل هزینه های حمل و نقل بالا به ندرت نفت روسیه را خریداری می کردند، 970000 تا 981000 بشکه در روز از آن را در بازه 2022/23 وارد کردند که بیش از یک پنجم کل واردات را با 4.5 تا 4.6 میلیون بشکه در روز تشکیل می داد.
داده ها نشان می دهد که واردات از عراق از حدود یک میلیون بشکه در روز در مدت 2021/22 به 936000-961000 بشکه در روز کاهش یافته است.
در حالی که گرید نفت پرچمدار روسیه، اورال، عمده خریدهای هند را تشکیل می دهد، پالایشگاه ها نیز گریدهای سبک تری را از خاور دور و شمالگان روسیه مانند سوکول، آرکو، نووی پورت و اسپو وارد می کنند.
روسنفت بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت روسیه، و پالایشگاه هندی ایندین اویل قراردادی را برای افزایش قابل ملاحظه و تنوع گریدهای نفت تحویلی به هند امضا کردند.
دادهها همچنین نشان میدهند که از آنجایی که ممنوعیت اروپا محصولات روسی را دور نگه داشته است، صادرات دیزل هند به این قاره در سال مالی گذشته 12 تا 16 درصد افزایش یافته و به 150000 تا 167000 بشکه در روز رسیده است. این حدود 30 درصد از کل صادرات گازوئیل هند را تشکیل می دهد که در مقایسه با 21 تا 24 درصد در سال گذشته، افزایش یافته است.
داده های کپلر نشان داد که خریداران اصلی اروپایی دیزل از هند شامل فرانسه، ترکیه، بلژیک و هلند هستند.
داده ها نشان می دهد که اروپا حدود 50 درصد از صادرات سوخت جت هند یا حدود 70000 تا 75000 بشکه در روز در بازه 2022/23 را به خود اختصاص داده است که 40000 تا 42000 بشکه در روز در سال گذشته افزایش یافته است.
هند علاوه بر افزایش صادرات به اروپا، صادرات نفتگاز خلا (VGO) به ایالات متحده را نیز افزایش داده است.
دادهها نشان میدهد که ایالات متحده حدود 11000 تا 12000 بشکه در روز VGO در بازه 2022/23 یا 65 تا 81 درصد از صادرات کلی این ماده خام پالایشی هند که میتواند برای تولید بیشتر سوختهایی مانند بنزین و گازوئیل پردازش شود، دریافت کرده است.
در بازه 2021/22، هند تنها حدود 500 بشکه در روز VGO به ایالات متحده صادر کرده بود.
با این حال، مجموع صادرات سالانه سوخت پالایش شده هند در بازه 2022/23 کمتر از یک سال قبل بود زیرا برخی از پالایشگاه ها واحدهای خود را برای تعمیر و نگهداری در نیمه آخر سال 2022 تعطیل کردند.
پایان پیام
ارسال نظر