تحریم‌ها چه تاثیری بر هزینه‌های خانوار ایرانی به جا گذاشت؟

تحریم‌ها هزینه خانوار ایرانی را در یک دهه نزدیک به یک پنجم کاهش داده است.

تحریم‌ها چه تاثیری بر هزینه‌های خانوار ایرانی به جا گذاشت؟

 به گزارش اقتصاد 100، بررسی‌های صورت گرفته در اتاق تهران نشان می‌دهد تحریم هزینه خانوار ایرانی را در یک دهه یک پنجم کاهش داده است . به طور مثال اگر خانواری 100 میلیون تومان در یک سال هزینه می‌کرد با احتساب قیمت‌های ثابت ، در یک دهه میزان هزینه‌کرد آن به 80 میلیون تومان کاهش یافته است.

هر چند ردگیری تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در شاخص‌های کلان بارها مورد بحث قرار گرفته  رشد اندک اقتصادی در کنار کاهش شدیدی سرمایه‌گذاری در ایران ناشی از تحریم‌هایی است که علیه ایران به مرحله‌‌ی اجرا گذاشته شده است اما حالا بررسی تاثیر این اتفاق بر بودجه‌ی خانوار ایرانی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

 پیش از این مرکز پژوهش‌‍‌های اتاق تهران در گزارشی تاثیر تحریم‌ها بر طبقه‌ی متوسط را مورد بررسی قرار داده بود و حالا خانوار ایرانی در این پژوهش مورد رصد و بررسی قرار گرفته است .

 بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از پیمایش میانه و میانگین هزینه‌های خانوار ایرانی به ازای هر نفر به ترتیب 20.9 و 17.8 درصد کاهش . این بدان معناست که در سال 2010 یک خانوار معمولی ایرانی حدود 6300 دلار سرانه هزینه کرده که تا سال 2020 این رقم به قیمت ثابت به 5000 دلار کاهش پیدا کرده است.

هزینه خانوار بیش از تولید ناخالص داخلی کل کشور کاهش داشته است، به این معنا که شرکت‌ها، ثروتمندان و دولت توانایی این را داشتند که هزینه تعدیل اقتصادی را به مصرف‌کنندگان عادی انتقال داده که این امر شامل کاهش حقوق و درآمد کارگران می‌شود. احتمال این وجود دارد که هزینه‌ی نیروی کار پایین‌تر به مهار بیکاری در طول دهه‌ی 2010 کمک کرده باشد.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما